Prova på amerikansk fotboll i Västra Götaland i samband med Super Bowl LVII

Till helgen spelas Super Bowl, finalen i den amerikanska fotbollsligan NFL, och under Super Bowl-helgen 11–12 februari bjuder SWE3 och förbundets föreningar in till möjligheten att prova på amerikansk fotboll på 24 orter runt om i Sverige - flera av dem i Västra Götaland - såväl som förbundets två andra idrotter flaggfotboll och landhockey.
Foto: Andreas Lundgren

Super Bowl är den årliga finalen i den amerikanska fotbollsligan NFL och ett världens största idrottsevenemang som ses av miljoner tittare världen över. Årets final, Super Bowl LVII, spelas på söndag natt svensk tid i Glendale, Arizona mellan Kansas City Chiefs och Philadelphia Eagles.

I samband med årets Super Bowl bjuder SWE3 och förbundets föreningar in till möjligheten att prova på amerikansk fotboll såväl som förbundets två andra idrotter flaggfotboll och landhockey, tre spännande och fartfyllda idrotter, på 24 orter runt om i Sverige.

I Västra Götaland går det att prova på amerikansk fotboll, flaggfotboll och landhockey i Göteborg, Lidköping och Skövde där Göteborg Marvels, Partille SC, Valhalla LHC, Lidköping Lakers och Skövde Dukes håller öppna prova på-träningar helgen 11–12 februari.

Evenemanget kallas SWE3 Rookie Days och arrangeras av SWE3, det svenska förbundet för amerikansk fotboll, flaggfotboll och landhockey. SWE3 bildades 2022 efter en sammanslagning av Svenska Amerikansk Fotbollförbundet och Svenska Landhockeyförbundet och består idag av ett 70-tal föreningar runt om i Sverige.

– Att det finns ett stort intresse intresset för amerikansk fotboll i Sverige blir tydligt varje år i samband med Super Bowl. Många är de svenskar som sitter uppe söndag natt för att se finalen. Det stora intresset tar SWE3 i år vara på genom att erbjuda möjligheten att få prova på USA:s största och mest populära sport även här hemma i Sverige, liksom våra två andra idrotter flaggfotboll och landhockey. Jag hoppas många tar chansen att prova på, säger Kjell Peterson, ordförande för SWE3.

De öppna prova på-tillfällena arrangeras av SWE3:s föreningar runt om i landet och till helgen går det att prova amerikansk fotboll, flaggfotboll eller landhockey i: Borlänge, Eskilstuna, Falkenberg, Gävle, Göteborg, Halmstad, Jönköping, Karlshamn, Karlstad, Kristianstad, Kungsängen, Lidköping, Lund, Malmö, Nässjö, Skövde, Solna, Spånga, Stockholm, Täby, Upplands Väsby, Uppsala, Västerås och i Ystad.

Foto: Andreas Lundgren

SWE3 bildades 2022 genom en sammanslagning av Svenska Amerikansk Fotbollförbundet och Svenska Landhockeyförbundet. Svenska Amerikansk Fotbollförbundet bildades 1984 och invaldes i Riksidrottsförbundet 1991. Svenska Landhockeyförbundet bildades 1975 och valdes in i Riksidrottsförbundet 1977.

Förbundet består av omkring 70 föreningar runt om i Sverige.

Förutom Riksidrottsförbundet är SWE3 även anslutet till Sveriges Olympiska Kommitté (SOK), International Federation of American Football (IFAF), European Hockey Federation (EHF) och International Hockey Federation (IHF).