PRO-Pensionärernas Riksorganisation

Provocerande att pensionsgruppen inte lyssnar

Regeringen och pensionsgruppen presenterade idag förslag om höjd garantipension, höjt bostadstillägg och höjda pensionsåldrar. Det är givetvis välkommet att de pensionärer som har det sämst ställt får en något bättre ekonomi. Tyvärr är det alldeles för lite och för sent.

Det är väldigt få som kommer att få den maximala summan på 1 500 kronor mer per månad. Det saknas också förslag om förbättrad uppräkning av garantipension och bostadstillägg så att klyftorna och äldrefattigdomen inte ökar ännu mer.

Förbättringarna av grundskyddet löser inte problemet med att inkomstpensionssystemet ger för låga pensioner åt dem som har arbetat hela livet. Belöningen av att ha jobbat blir till och med ännu mindre värd relativt sett. Höjningen av pensionsåldern hjälper inte heller våra medlemmar och andra pensionärer, som inte längre arbetar.

- Det är provocerande när regeringen och pensionsgruppen inte lyssnar på många remissinstansers invändningar mot den ensidiga höjningen av pensionsåldrarna, säger Christina Tallberg, ordförande Pensionärernas Riksorganisation, PRO. Flera organisationer som representerar en stor del av väljarkåren, däribland PRO, har lämnat förslag om höjda pensionsavgifter, förbättrad arbetsmiljö, åtgärder mot ålderism och åldersdiskriminering med mera för att höjningen av pensionsåldrarna inte ska leda till ökade klassklyftor.

Sten Söderberg, pressekreterare PRO, e-post: sten.soderberg@pro.se, telefon: 08-701 6710.

Christina Tallberg, ordförande PRO, FOTO: Anneli Nygårds PRO

PRO-Pensionärernas Riksorganisation

08-701 67 00http://www.pro.se

PRO, Pensionärernas Riksorganisation, är Sveriges största pensionärsorganisation med föreningar runt om i hela landet.

Följ PRO-Pensionärernas Riksorganisation

Senaste pressmeddelandena från PRO-Pensionärernas Riksorganisation

Bravo, Pensionsgruppen! Ett nödvändigt steg för högre allmän pension.28.2.2024 12:33:55 CET | Pressmeddelande

I dag har riksdagens pensionsgrupp tagit ett viktigt steg för att höja inkomstpensionerna i Sverige. De numera åtta partierna i pensionsgruppen är överens om att utreda högre inbetalningar till pensionssystemet och en gas i pensionssystemet. Detta är samtidigt de två främsta kraven som PRO fört fram för att höja pensionerna. Och PRO:s ordförande, Åsa Lindestam, är glad.