Psalmer då, nu och i framtiden, med Henrik Tobin

Henrik Tobin är ordförande i den nationella grupp som tar fram nya psalmer till Den Svenska Psalmboken. Onsdagen den 28 september håller han ett musikhistoriskt föredrag i Stora Lundby församlingshem: "Psalm och sång på vindlande vägar under 3000 år".
Henrik Tobin, ordförande i den nationella grupp som tar fram nya psalmer till Den Svenska Psalmboken. (foto: Jonas Tobin)

Henrik Tobin är ordförande i den nationella grupp som tar fram nya psalmer till Den Svenska Psalmboken. Han har också varit organist i Stora Lundby församling.

Onsdagen den 28 september håller Henrik Tobin föredrag i Stora Lundby församlingshem i Gråbo. Han intresserar sig för gränslandet mellan teologi, liturgi och musik och kyrkomusikens idéhistoria. Föredraget har temat Psalm och sång på vindlande vägar under 3000 år.

Henrik Tobin har också skrivit böckerna ”Den underbara harmonin: aspekter på musikens teologi” och ”Ett gemensamt kosmos: perspektiv på musik, liturgi och teologi”.

Under delar av nittiotalet var Henrik prefekt vid Musikhögskolan vid Göteborgs universitet (nuvarande Högskolan för scen och musik). Han var därefter under flera år verksam inom GOArt - Göteborg Organ Art Center - med ambition att verka för ett levande samspel mellan utbildning, forskning, framförande av musik och byggande av instrument, samt studera förändringsprocesser i nordeuropeisk orgelkonst.

Dessutom har han under många år varit redaktör för Kyrkomusikernas tidning samt även Lärarförbundets konsult i kyrkomusikerfrågor.

Tid och plats: Stora Lundby församlingshem i Gråbo onsdag 28 september kl 18.30. Fri entré!

Frågor: Magnus Eriksson, tf kyrkoherde, Stora Lundby-Östad pastorat
072-180 91 03 magnus.eriksson@svenskakyrkan.se