PSRX Volkswagen Sweden till Portugal efter seger i första omgången

Portugals World RX. Det är en plats och ett race som har passat PSRX Volkswagen Sweden väl genom åren. Petter Solberg och Johan Kristoffersson har bara missat en final på fyra år på banan i Montalegre.
PSRX Volkswagen Sweden till Portugal med segern från första omgången i bagaget.

Montalegre ligger i norra Portugal bland böljande kullar och berg som överblickar den spanska gränsen. Men med en höjd över havet på nära 1 000 m kan vädret variera från varm vårsol till skyfall och temperaturer nära noll grader.

Det har knappt funnits tid att hämta andan efter säsongsöppningen i World Rallycross Championship i Barcelona 14/15 april. Men Volkswagen Motorsport har använt tiden väl till att gå igenom siffrorna och analysera data som samlats från de segrande Polo R Supercars på Catalunya-banan.

Första omgången var utan tvekan händelserik men segern gick slutligen till Johan Kristoffersson och därmed en ledning i både förarmästerskapet och team-mästerskapet och ett framgångsrikt försvar av båda titlarna.

Det avgörande var att Barcelona visade att Volkswagen och PSRX varit på rätt väg med det arbete de lagt ned under vintern. Bilen har övervintrat väl. Och Petter och Johan? Om något ser de ut att ha blivit ännu snabbare under vintern.

Berätta mer Pernilla…

- Det är alltid trevligt att inleda en tävlingshelg med båda förarna i ledning i mästerskapet. Knepet är att vara i samma position när vi lämnar banan på söndag kväll, säger teamledaren i PSRX Volkswagen Sweden, Pernilla Solberg.

- Som alltid är vi fokuserade på förarnas strategi den här helgen. Vi vet att vädret kan växla mycket snabbt i Montalegre, så vi har ägnat mycket tid åt att planera för alla eventualiteter, för att göra en plan för däcksvalet om regnet kommer eller om det blir varmare än väntat.

- Teamet är verkligen på gång efter starten vi fick i Barcelona. Det är alltid detsamma efter vinteruppehållet och man har gjort en rad tester, ingen vet egentligen var teamet står i förhållande till konkurrenterna. Men första omgången visade att vi ligger rätt bra till. Det som imponerat på mig sedan dess är hur alla – trots den korta tiden mellan första omgången och Portugal – försökt förbättra allt, det gäller såväl för Volkswagen Motorsport i Hannover som för PSRX-familjen i Torsby.

- Våra konkurrenter är så nära, tävlingen så tajt att vi måste fortsätta att jaga tiondels sekunder eller hundradels sekunder. När säsongen går mot sitt slut adderas de och det är det som gör skillnaden.

Petter, du gillar den här platsen, eller hur?

- Jag älskar den här banan, säger Petter Solberg, teamägare/förare och trefaldig världsmästare.

- Jag har vunnit här två gånger och jag var nära förra året när jag fick punktering. I år skulle jag verkligen vilja komma tillbaka och avsluta det jobbet.

- Det är en riktig rallycrossbana med några mycket trevliga kurvor med varierande väggrepp. Barcelona är en trevlig bana men det är fantastiskt att ta med bilarna hit till en plats som Montalegre där vi dessutom har höjdskillnader. Det är ett ställe där man verkligen kan satsa allt.

- Det som hände i Barcelona var inte så kul (krock i första kurvan där Mattias Ekström blev utesluten), men det är historia nu. Vi glömmer det och går vidare till nästa race. Och nu är det spännande för PSRX Volkswagen Sweden, vi har gjort några små uppgraderingar på bilen – inget större men allt räknas, det är fintrimning.

- Jag skulle inte säga att årets Polo R Supercar nödvändigtvis är snabbare än i fjol, men vad vi har fått från Volkswagen Motorsport är en bil har bättre prestanda över ett bredare register. Man behöver inte ha den absolut perfekt inställd för att få känsla, väggrepp och känna förtroende för den. Att veta att man snabbt kommer att kunna reagera på förändringar i väder eller körförhållanden är en stor hjälp, säger Petter Solberg

Första omgången avklarad och första segern Johan…

- Jag har litet blandade minnen från den här tävlingen, säger Johan Kristoffersson, försvarande världsmästare i rallycross.

- Det var här jag tog min första seger någonsin i World Rallycross Championship (2015 för Volkswagen Sweden), så det är speciellt för mig.

- Förra året var Petter och jag med riktigt bra i heaten, men det räckte inte till söndag eftermiddag. Jag tog min första pallplats för PSRX Volkswagen Sweden med en tredje plats, men vi var litet frustrerade när vi åkte härifrån. Det ska bli kul att komma tillbaka till banan och göra ett bättre resultat än förra året. Jag tror att vi har en god potential i Portugal.

- Barcelona var en bra helg som blev fantastisk för mig. Jag måste medge att jag inte var så stark i de första heaten, jag kämpade med bilen för att bli bekväm med den under de riktigt blöta förhållandena. Vi hade gjort några förändringar på vår Polo R Supercar och att försöka få känslan för den när det knappt finns något väggrepp och absolut inget konsekvent grepp är så svårt. Jag jobbade med teamet och teknikerna och på lördagen såg det bra ut – och ännu bättre när solen kom ut på söndagen.

Fakta om förarna:

Petter Solberg (NOR)

World RX starter: 50

World RX segrar: 10

World RX titlar: 2

Johan Kristoffersson (SWE)

World RX starter: 41

World RX segrar: 10

World RX titlar: 1

Fakta om Portugals World RX

Förra årets segrare: Mattias Ekström (SWE)

Bästa varvtid: Johan Kristoffersson (SWE) 37,802s

Banlängd: 0,95km

Asfalt/grus: 60% – 40%

Andra deltävlingen i årets World RX i Montalegre i Portugal sänds på SVT2 kl 16.05 – 17.00 på söndag 29/4 2018.

PSRX Volkswagen Sweden till Portugal med segern från första omgången i bagaget.
Segern i Barcelona har lugnat Johans nerver (och händer) inför den andra omgången.
Petter Solberg jagar en tredje seger på sin favoritbana för säsongen: Montalegre.

År 2017 levererade Volkswagen 6 230 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2017 totalt 57 488 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,2 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Arteon, Sharan, Caddy, Multivan, Touareg och Amarok.