Psykiatriska droger dödar 539 000 människor årligen

Antidepressiva, antipsykotika och bensodiazepiner dödar över en halv miljon människor årligen, motsvarande två jumbojet som kraschar – varje dag – året runt. Men inte nog med det, de orsakar femton (15) gånger fler självmord än vad som rapporteras. För att inte tala om alla biverkningarna, såsom mani, insomnia, nervositet, ångest och paranoia, psykos, fientlighet och eufori.

Antidepressiva medel är det andra mest förskrivna medlet i USA och ligger i topp i övriga västländer. Bara i USA skrivs det ut 250 miljoner recept årligen. 25 gånger fler dör av psykiatriska droger än vad som mördas varje år i USA. Dessutom kom det ut en rapport nyligen som visar att risken för att folk skall begå mord ökar kraftigt bland folk som använder psykiatriska droger. (1) Men varför är det så tyst runt detta?

”Money talks, marknaden för antidepressiva är enorm, den är värd 9,4 miljarder dollar (ca 80 miljarder kronor) år 2013.”

Så beskriver In the NOW bakgrunden, ett av de få fristående media som vågar ta upp detta extremt kontroversiella ämne. Och då talar vi ändå bara om ett av medlen. Antipsykotika är extremt dyrt.

Bakgrunder är den rapport som professor Peter Gøtzsche gav ut i år, som del av lanseringen av sin bok som snart kommer på svenska. Peter Gøtzsche är professor och forskningschef för det mycket respekterade och fristående Cochrane-institutet i Köpenhamn. När Cochrane institutet släpper en rapport som är positiv för läkemedelsindustrin publiceras den omedelbart i all media. Denna rapport tvärdog dock. (Och detta är en nyhet i sig.)

Men det är inte bara äldre som dör i förtid.

– Dessa droger dödar även många unga människor, säger Gøtzsche.

Amerikanska barn får tre gånger mer psykiatrisk medicinering än i Europa. Varför är det så?

– Det beror i huvudsak på en relativt liten grupp psykiatriker på Harvard som varit mycket aktiva i att diagnostisera och medicinera barn. Amerikanska barn har drivits in i ett enormt användande av psykiatriska droger som är mycket skadligt för dem genom en liten grupp psykiatriker med enormt finansiellt konfliktintresse i relation till läkemedelsindustrin.

Peter Gøtzsche refererar till ett fåtal psykiatriker som fått miljontals dollar av läkemedelsindustrin för att propagera för deras droger. De har även avslöjats, men skadan var redan skedd. De är även ytterst ansvariga för den våg av psykiatriska droger som sköljt över Sverige och övriga världen. KMR har tidigare tagit upp detta utförligt. (2)

(1) http://www.mynewsdesk.com/se/kommitten_for_manskliga_rattigheter/pressreleases/psykiatriska-droger-oekar-risken-foer-att-folk-skall-begaa-mord-1178246

(2) http://www.mynewsdesk.com/se/kommitten_for_manskliga_rattigheter/pressreleases/en-pandoras-ask-av-bedraegerier-inom-psykiatrin-uppenbaras-546944