Psykisk hälsa måste alltså tas på större allvar av alla samhällets aktörer

Den 10 oktober infaller Världsdagen för psykisk hälsa. Nära en miljard människor lever med någon form av psykisk ohälsa. Coronapandemin har förvärrat många människors psykiska hälsotillstånd och har lett till ökat lidande runt om i världen. I synnerhet då tillgången till vård minskat under pandemin. Detta gäller inte minst för unga. Nu krävs brådskande åtgärder och ökade medel för insatser inom psykisk hälsa och psykosocialt stöd.

- Coronapandemin har förvärrat det psykologiska läget hos miljontals människor, hårdast drabbas de som redan lever i konflikter och katastrofer. Vi ser även hur unga människor mår allt sämre. Psykisk hälsa är lika viktigt som fysisk hälsa. Både staten och civilsamhället spelar en viktig roll i hur vi kan lindra effekterna av människors psykiska ohälsa, säger Martin Ärnlöv, generalsekreterare för Svenska Röda Korset.

När samhället nu öppnar upp igen pågår ett intensivt lärande inför kommande kriser. Psykisk hälsa måste vara en del av hela samhällets förändringsarbete. Att förebygga psykisk ohälsa är en central del i Röda Korsets verksamhet. Den webbhubb för psykisk hälsa som Röda Korset tagit fram har till exempel har haft hundratusentals besökare sedan lanseringen. Psykisk ohälsa - såväl stress och oro som ångest och svårare psykiska tillstånd - ökar i samband med katastrofer, krig och kriser. De allra flesta av oss kan hantera det så länge våra grundläggande behov blir tillgodosedda och så länge vi får stöd genom våra naturliga nätverk och sociala sammanhang. Samtidigt är det helt avgörande att människor som faktiskt är i behov av vård för sin psykiska ohälsa får rätt insatser i tid, inte minst för unga.

- Beslutsfattare måste förstå allvaret i barn och ungas psykiska ohälsa och sätta in de resurser som krävs för att möta det ökade behovet av stöd. Vi på Röda Korsets Ungdomsförbund ser att det måste bli tydligare var man som ung vänder sig för rätt stöd. Det behövs ökade insatser för att hjälpa unga att navigera mellan elevhälsa, psykiatri, vårdcentral, ungdomsmottagning och socialtjänst. Aktörer behöver samarbeta så unga inte faller mellan stolarna, säger Lotta Schneider, förbundsordförande för Röda Korsets Ungdomsförbund.

Psykisk hälsa måste alltså tas på större allvar av alla samhällets aktörer - nu finns ett förändringsfönster att stärka förutsättningarna och vår förmåga att hantera nästa kris bättre. Röda Korset uppmanar därför beslutsfattare på statlig nivå, i regioner och kommuner att redan idag:

• Arbete för tidiga insatser. Säkerställa tidig och stabil tillgång till vård inom psykisk ohälsa och psykosociala stödtjänster för personer som drabbas. Tidiga förebyggande insatser för barn och unga är särskilt viktiga, och kan vara en fråga om liv och död.
  • Satsa lokalt. Starka och väl förberedda lokalsamhällen hjälper samhället som helhet att bättre svara upp för att möta psykiska hälsobehov, också i en kris.
  • Satsa på hälsofrämjande. Aktiviteter som fysisk aktivitet och sociala kontakter främjar den psykiska hälsan och gör oss mer motståndskraftiga.
  • Satsa på att integrera psykisk hälsa i krishanteringen. Psykisk hälsa måste integreras i alla åtgärder och insatser som ska möta människors behov under en kris.

Röda Korset skickar 1,5 miljoner kronor till Uganda för bekämpning av ebolaviruset14.11.2022 11:20:00 CET | Pressmeddelande

Uganda står inför ännu ett utbrott av den allvarliga virussjukdomen ebola (EVD). Det första fallet av EVD rapporterades den 20 september 2022. Återigen tar Röda Korsets volontärer på sig skyddskläder för att hjälpa till med säkra och värdiga begravningar. Svenska Röda Korset har nu beslutat om att stötta den livsviktiga insatsen med att stoppa spridningen med 1,5 miljoner kronor.

Migrationspolitiska förslag går emot folkviljan visar ny undersökning14.10.2022 12:24:39 CEST | Pressmeddelande

Regeringsöverenskommelsen som idag presenterades innehåller migrationspolitiska förslag som går tvärs emot folkviljan. En klar majoritet av svenska folket vill att barn och föräldrar på flykt som splittrats ska kunna återförenas i Sverige. En majoritet anser även att vuxna och barn, som flytt till Sverige och som är mycket svårt sjuka ska få stanna i Sverige. Det visar en ny opinionsundersökning från Novus på uppdrag av Svenska Röda Korset.