Psykisk ohälsa bakom nästan hälften av alla pågående sjukskrivningar

Den 10 oktober uppmärksammas psykisk ohälsa på många platser i landet och runt om i världen. Psykisk ohälsa utgör cirka 46 procent av alla pågående sjukskrivningar i Sverige och ökade med 129 procent från juni 2011 till halvårsskiftet 2017.

Världsdagen för psykisk ohälsa inträffar i oktober varje år. Den instiftades av ”World Federation for Mental Health” 1992 med syfte att skapa större medvetenhet och förståelse för psykisk ohälsa. Temat i år är mental hälsa på arbetsplatsen.

Siffror från Försäkringskassan visar att sjukskrivningarna på grund av psykisk ohälsa står för 46 procent av alla pågående sjukskrivningar. I landet är det Dalarnas län som har högst och Norrbottens län som har lägst andel psykiatriska diagnoser.

- Från år 2011 och fram till 2017 mer än fördubblades sjukskrivningarna med anledning av psykiatriska diagnoser. Under 2017 har vi dock kunnat skönja en minskning av sjukskrivningarna även för de psykiatriska diagnoserna, säger Ulrik Lidwall, analytiker på Försäkringskassan.

Hälften av de sjukskrivna kvinnorna i landet var vid halvårsskiftet 2017 inte på jobbet på grund av en psykiatrisk diagnos.

- Framförallt är det de som jobbar inom kontaktyrken som är sjukskrivna på grund av psykiatriska diagnoser, vilket ofta är kvinnor anställda inom offentlig sektor, säger Ulrik Lidwall.

Statistik:
Länk till aktuell statistik finns här.

Kontakt:
Vill du veta mer eller ha hjälp med kontakt: ring presstjänsten på 010-116 98 88.

Inera och Försäkringskassan säger upp samarbetsavtal om gemensam tjänstelegitimation22.1.2019 15:08Pressmeddelande

Pressinbjudan: Kommande förändringar för vård av barn4.12.2018 13:02Pressinbjudan