TU - Medier i Sverige

Public service förhandsprövas - i efterhand

Dela

SVT Nyhetsappen och SVT edit.se skulle ha stoppats om de hade anmälts för en förhandsprövning. Det visar den rapport som det oberoende konsultföretaget Copenhagen Economics tagit fram på uppdrag av TU.

Enligt EU-kommissionens statsstödsregler ska väsentligen nya tjänster som offentliga programföretag planerar förhandsgranskas av en oberoende myndighet. Kraven som ställs är främst att tjänsterna ska ha relevans för public service-uppdraget och inte samtidigt slå undan benen för privata alternativ.

Ett flertal förhandsprövningar har genomförts i länder som Storbritannien, Tyskland, Österrike, Nederländerna, Finland, Danmark och Norge, men hittills ingen i Sverige. De flesta av dessa bedömningar har gett grönt ljus åt de planerade tjänsterna, men i några fall har myndigheterna stoppat dem. I andra fall har tjänsterna förändrats för att minska deras marknadspåverkan.

Varför har inga nya tjänster förhandsprövats i Sverige? Vad hade blivit utfallet om SVT:s nya digitala tjänster såsom Nyhetsappen, Edit, Opinion och Recept hade förhandsgranskats innan lansering?

Copenhagen Economics rapport visar att alla fyra tjänsterna borde ha anmälts för prövning. Två av dem – SVT Nyhetsappen och SVT edit.se skulle ha stoppats i en förhandsprövning, då deras negativa marknadspåverkan väger tyngre än deras mervärden. SVT Opinion och SVT Recept skulle däremot ha fått godkänt i en förhandsprövning.

Rapporten finns bifogad som pdf.

Vid frågor kontakta: 

Jeanette Gustafsdotter , VD TU, 070-624 45 56

Per Hultengård , Chefsjurist TU, 070-815 75 79

TU är en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle. 

TU, Swedish Media Publishers' Association, Box 22500, 104 22 Stockholm.

Besöksadress: Kungsgatan 62, 3 tr. Tel: 08-692 46 00.

info@tu.se, www.tu.se, www.dagspress.se 

Nyckelord

Kontakter

Dokument

Om

TU - Medier i Sverige
TU - Medier i Sverige
Kungsgatan 62
111 22 Stockholm

08-692 46 00http://www.tu.se

TU - Medier i Sverige är en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle.

Medlemsföretagen ger ut morgon-, kvälls- och gratistidningar, sänder tv och radio, publicerar webbsajter, driver försäljnings- och medieutvecklingsbolag med mera.

Vi kämpar för den svenska tryck- och yttrandefriheten, bevakar och rapporterar om mediebranschen, ger juridisk och medieetisk rådgivning, samlar och inspirerar.

Läs mer om mediehusens branschorganisation.

Swedish Media Publishers' Association, Box 22500, SE-104 22 Stockholm.

Följ oss gärna på Twitter och på Facebook!

info@tu.se, www.tu.se, www.dagspress.se

Följ TU - Medier i Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från TU - Medier i Sverige

Morgonpressens digitala annonsintäkter ökar22.2.2018 13:30Pressmeddelande

Morgontidningarnas digitala annonsförsäljning ökade med 5,3 procent under 2017, jämfört med 2016. Storstadspressen, det vill säga de morgontidningar som ges ut i Stockholm, Göteborg och Malmö, ökade under samma period sin digitala annonsförsäljning med 1,8 procent. Det medan landsortspressen i sin tur ökade med 9,4 procent. Totalt uppgick morgonpressens digitala annonsintäkter till 867 miljoner kronor. Det visar ny statistik från branschorganisationen TU – Medier i Sveriges annonsbarometer. Statistiken bygger på jämförbara titlar.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum