Public service förhandsprövas - i efterhand

SVT Nyhetsappen och SVT edit.se skulle ha stoppats om de hade anmälts för en förhandsprövning. Det visar den rapport som det oberoende konsultföretaget Copenhagen Economics tagit fram på uppdrag av TU.

Enligt EU-kommissionens statsstödsregler ska väsentligen nya tjänster som offentliga programföretag planerar förhandsgranskas av en oberoende myndighet. Kraven som ställs är främst att tjänsterna ska ha relevans för public service-uppdraget och inte samtidigt slå undan benen för privata alternativ.

Ett flertal förhandsprövningar har genomförts i länder som Storbritannien, Tyskland, Österrike, Nederländerna, Finland, Danmark och Norge, men hittills ingen i Sverige. De flesta av dessa bedömningar har gett grönt ljus åt de planerade tjänsterna, men i några fall har myndigheterna stoppat dem. I andra fall har tjänsterna förändrats för att minska deras marknadspåverkan.

Varför har inga nya tjänster förhandsprövats i Sverige? Vad hade blivit utfallet om SVT:s nya digitala tjänster såsom Nyhetsappen, Edit, Opinion och Recept hade förhandsgranskats innan lansering?

Copenhagen Economics rapport visar att alla fyra tjänsterna borde ha anmälts för prövning. Två av dem – SVT Nyhetsappen och SVT edit.se skulle ha stoppats i en förhandsprövning, då deras negativa marknadspåverkan väger tyngre än deras mervärden. SVT Opinion och SVT Recept skulle däremot ha fått godkänt i en förhandsprövning.

Rapporten finns bifogad som pdf.

Vid frågor kontakta:

Jeanette Gustafsdotter , VD TU, 070-624 45 56

Per Hultengård , Chefsjurist TU, 070-815 75 79

Medlemsföretagen ger ut morgon- kvälls- och gratistidningar, har tv- och radiostationer, publicerar webbsajter, driver försäljnings- och medieutvecklingsbolag med mera.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Morgonpressens digitala annonsintäkter ökar med 6 procent under andra kvartalet31.8.2017 09:00Pressmeddelande

PRESSMEDDELANDE FRÅN TU 2017-08-31   Morgonpressens digitala annonsintäkter ökade med 6 procent under andra kvartalet i år, jämfört med samma period i fjol. Landsortspressens annonsintäkter ökade 9,6 procent, medan storstadspressens ökade med 2,9 procent. Det visar ny annonsstatistik från branschorganisationen TU – Medier i Sverige. Statistiken bygger på jämförbara titlar. - Den starka ekonomiska tillväxten är en av förklaringarna till att vi ser så här höga tillväxttal. Det är mer än ett år sedan den digitala annonstillväxten var så här robust, säger Tobias Lindberg, chefsanalytiker TU. Kvälls- och morgonpressens samlade annonsintäkter från den tryckta upplagan minskade under andra kvartalet 2017 med cirka 14 procent, jämfört med samma period i fjol. Morgonpressens digitala annonsintäkter Miljoner kronor netto, förändring i procent jämfört med föregående år. Källa: TU Digitala annonsintäkter Q2 2017 Utveckling Ackumulerat 2017   Mnkr % Mnkr Storstadspress 112

Reklamskatten avskaffas28.8.2017 14:20Pressmeddelande

PRESSMEDDELANDE FRÅN TU 2017-08-28   Regeringen har i dag aviserat att reklamskatten avskaffas i sin helhet fr o m den 1 januari 2018. 20 års lobbyarbete har äntligen givit resultat. - Detta är ett mycket välkommet beslut, säger TU:s VD Jeanette Gustafsdotter. Reklamskatten är en orättvis och konkurrenssnedvridande skatt på kvalitetsmedier.                  - I praktiken är det i dag bara dagstidningar som betalar reklamskatt och dessutom endast vissa av dem. Riksdagen gav redan år 2002 regeringen till känna att reklamskatten borde avskaffas. Det är därför inte en dag för tidigt.

TU - Medier i Sverige välkomnar förslag om förstärkt meddelarskydd!24.5.2017 08:44Pressmeddelande

I går eftermiddag överlämnades utredningen om förstärkt meddelarskydd i privatiserad och offentligfinansierad verksamhet till regeringen. Sedan tidigare har riksdagen beslutat att ett sådant förstärkt meddelarskydd ska gälla för privatiserad offentligfinansierad verksamhet i vård, skola och omsorg. Den lagändringen träder i kraft den 1 juli i år. Den nya utredningen föreslår att det förstärkta meddelarskyddet ska utvidgas till att gälla även för privatiserade offentligfinansierade verksamheter som kollektivtrafik, färdtjänst och skolskjuts. TU - Medier i Sverige välkomnar förslaget. - När verksamheten är offentligfinansierad ska meddelarskyddet gälla fullt ut och inte göras beroende av i vilken associationsrättslig form den bedrivs. TU tillstyrker därför förslaget, säger Jeanette Gustafsdotter, VD. Kontakt: Jeanette Gustafsdotter, vd TU, 070-624 45 56, jeanette.gustafsdotter@tu.se Per Hultengård, chefsjurist TU, 070-815 75 29, per.hultengard@tu.se Följ oss gärna på Twitter   och på Fac