Public service förhandsprövas - i efterhand

Enligt EU-kommissionens statsstödsregler ska väsentligen nya tjänster som offentliga programföretag planerar förhandsgranskas av en oberoende myndighet. Kraven som ställs är främst att tjänsterna ska ha relevans för public service-uppdraget och inte samtidigt slå undan benen för privata alternativ.

Ett flertal förhandsprövningar har genomförts i länder som Storbritannien, Tyskland, Österrike, Nederländerna, Finland, Danmark och Norge, men hittills ingen i Sverige. De flesta av dessa bedömningar har gett grönt ljus åt de planerade tjänsterna, men i några fall har myndigheterna stoppat dem. I andra fall har tjänsterna förändrats för att minska deras marknadspåverkan.

Varför har inga nya tjänster förhandsprövats i Sverige? Vad hade blivit utfallet om SVT:s nya digitala tjänster såsom Nyhetsappen, Edit, Opinion och Recept hade förhandsgranskats innan lansering?

TU har gett konsultföretaget Copenhagen Economics i uppdrag att göra en oberoende förhandsgranskning av dessa fyra SVT-tjänster – i efterhand.

Deras rapport utvärderar tjänsterna mot de krav som kommissionen ställer.

Rapporten presenteras vid en presskonferens på TU, Kungsgatan 62,

tisdagen den 24 november kl 09.00 – 10.00.

Välkomna!

Jeanette Gustafsdotter

VD TU

070-624 45 56

Per Hultengård

Chefsjurist TU

070-815 75 29

Litet antal personer står bakom näthatet mot journalister28.6.2018 08:50Pressmeddelande

Nästan varannan tidningsjournalist som nämns i kommentarerna på sajterna Avpixlat, Flashback, Nordfront och Samhällsnytt nämns i sammanhang som också uttrycker hat, hot och kränkningar. Det visar en ny rapport som Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI) gjort på uppdrag av branschorganisationen TU – Medier i Sverige. Rapporten visar också att det är en mycket liten grupp personer som sprider en stor mängd av näthatet mot journalister.

Så utvecklades morgonpressens annonsintäkter under årets första kvartal9.5.2018 14:00Pressmeddelande

Landsortspressens digitala annonsintäkter ökade med 2,5 procent under årets första kvartal, jämfört med samma period i fjol. Under samma period minskade storstadspressens, det vill säga morgontidningar utgivna i Stockholm, Göteborg och Malmö, digitala annonsintäkter med lite drygt 9 procent. Det betyder att morgonpressens sammanlagda digitala annonsintäkter sjönk med cirka 4 procent, enligt den nya annonsstatistik som branschorganisationen TU – Medier i Sverige presenterar i dag. Statistiken bygger på jämförbara titlar.