Public services uppdrag är större än Gärdet

I dag samlas den parlamentariska public service-kommittén under ledning av ordföranden Sture Nordh. Ledamöterna ska bland annat titta på Sveriges television och Sveriges radios förutsättningar att utveckla en verksamhet av hög kvalitet och relevans i det moderna medielandskapet. Det är ett viktigt uppdrag. Utan starka public service-bolag skulle det svenska medielandskapet vara fattigare.

Men det är inte bara SVT och SR som behöver rimliga förutsättningar. Det gör även lokala medier. Den frågan uppmärksammar mediehusens branschorganisation TU – Medier i Sverige i dag med debattartiklar hos ArbetarbladetGefle DagbladHela Hälsingland och Svenska Dagbladet.

Många lokalmedier upplever i dag en påtaglig konkurrens från SVT och SR. Att programbolagen ibland använder lokala mediers avgörande intäktskälla som gratis grundresearch, det vill säga rewritar redaktionellt material ur lokaltidningarna för att lägga ut på sina egna öppna sajter.

Därför har TU bett medieanalysföretaget Retriever att söka fram cirka 500 artiklar som SVT och SR publicerat på sina sajter någon gång mellan januari och september i år. I alla dessa artiklar nämns någon av Sveriges lokala eller regionala dagstidningar. Storstads- och kvällstidningarna ingår alltså inte i urvalet.

Efter att Retriever sökt fram artiklarna i sin databas har 136 dubbletter, artiklar där till exempel en intervjuperson nämner en tidning eller liknande rensats bort ur urvalet. De kvarvarande 360 artiklarna har klassificerats av TU efter om de länkar till originalnyheten, materialet ligger inom en betallösning och det är kopplat till ett ljud- eller bildklipp.

Genomgången visar att bara några få procent av tidningarnas originalnyheter blir tv när SVT tar dem. SR jobbar annorlunda och sätter ljudet i centrum. För deras del innehåller ungefär var tredje artikel i urvalet ett ljudklipp. De följer därmed grundtanken i bolagets uppdrag; radio i allmänhetens tjänst. För SVT:s del är det avgjort svårare att se kopplingen till uppdraget.

SR och SVT är politiska konstruktioner. Därför måste det också vara regeringens och riksdagens uppdrag att tydligt bestämma inom vilka gränser bolagen ska verka. TU menar att det är av central betydelse att public service-kommittén inte enbart bedömer public services förutsättningar att utveckla en verksamhet av hög kvalitet och relevans i det moderna medielandskapet. Kommittén måste även väga in hur dessa bolag påverkar mediemarknaden i stort. Behåller vi dagens otydliga regler riskerar vi att få ett sämre medieutbud och ett tystare demokratiskt samtal.

Vid frågor kontakta:

Jeanette Gustafsdotter, vd TU - Medier i Sverige, jeanette.gustafsdotter@tu.se

Dagens skatteregler gynnar utländska it-bolag på svenska mediers bekostnad3.12.2018 08:30Pressmeddelande

Nordiska skatteregler favoriserar företag som Google och Facebook på de nordiska mediebolagens bekostnad. Det visar ny rapport som konsultbyrån PWC skrivit på uppdrag av mediernas branschorganisationer i Norden: Danske Medier, Mediebedriftene, Medieförbundet och TU – Medier i Sverige. Den oberoende rapporten gör också klart att dagens skattelagstiftning är dåligt anpassad för digitala affärsmodeller och att den snedvrider konkurrensen. Därför uppmanar de nordiska organisationerna, i en gemensam debattartikel i Dagens industri, Nordens regeringar att snabbt och aktivt verka för rättvisa och konkurrensneutrala skatteregler.

De bestämmer vem som vinner Årets Dagstidning 201923.10.2018 09:30Pressmeddelande

Helle Klein, Erik Modig och Anna Serner är tre av de 16 personer som utser vinnarna i mediehusens stora pris, Årets Dagstidning 2019. Vinnarna i prisets sju olika klasser presenteras på Berns Salonger i Stockholm den 11 april 2019. Årets Dagstidning arrangeras årligen av branschorganisationen TU – Medier i Sverige och syftar till att lyfta fram mediebranschens innovationskraft, journalistiska kunnande och demokratiska uppdrag.