Publicister uppmanar regeringen att sänka momsen på digitala nyheter
- I januari i fjol lovade finansminister Magdalena Andersson och kulturminister Alice Bah Kuhnke att sänka digitalmomsen så snart EU, som håller i momsfrågorna, öppnat för den möjligheten. Men eftersom arbetet för en momsharmonisering kört fast i Bryssel måste regeringen nu ta täten i den är frågan, säger Jeanette Gustafsdotter, vd på branschorganisationen TU – Medier i Sverige.
I Sverige och andra EU-länder har tidningar en lägre momssats än andra varor och tjänster. I Sveriges fall är momsen sex i stället för 25 procent. Men den lägre momssatsen gäller enbart för tryckta tidningar. Momsen på den digitala versionen av samma tidning är 25 procent.
- I längden är det inte hållbart att momsen, i takt med digitaliseringen och våra nya medievanor, är fyra gånger så stor för digitala nyheter som för tryckta. Den här momsdiskrepansen blir extra tydlig när en växande andel av befolkningen vill ta del av nyheterna digitalt, kostnader för papper ökat och de utländska it-jättarna kommit att dominera den digitala annonsmarknaden, säger Jeanette Gustafsdotter, vd TU – Medier i Sverige.
I debattartikeln pekar publicisterna på de positiva effekter momssänkningarna haft i länder som Norge och Frankrike. Där betalar allt fler för sina digitala nyheter och de journalistiska medierna får en växande andel av sina intäkter från läsarna. Frankrikes sänkning, som till skillnad från Norge är ett EU-land, ses av EU som ett brott mot gällande regler.
Publicisterna lyfter också fram ett nytt förslag från den danska regeringen. Det danska förslaget går ut på att kompensera nyhetsmedierna för momsen till dess att nya regler är på plats inom EU.
- Med tanke på de positiva effekter som vi sett i Norge efter momssänkningen och hur intressant det danska förslaget är så är jag förvånad över att regeringen inte redan satt bollen i rullning, säger Jeanette Gustafsdotter, vd TU - Medier i Sverige.
Sammantaget uppmanar publicisterna regering och riksdag att snarast möjligt införa en teknikneutral moms annars menar de att det finns en risk för att nyhetsbevakningen i landet försvagas och att en rad tidningar kan komma att försvinna.
Debattartikeln är publicerad av bland annat Aftonbladet, Barometern, Blekinge Läns Tidning, Dagens Nyheter, Dalarnas Tidningar, Eskilstuna-Kuriren, Folkbladet, Gefle Dagblad, Göteborgs-Posten, Hallands Nyheter, Hela Hälsingland, Katrineholms-Kuriren, Norran, Norrköpings Tidningar, Norrtelje Tidning, Nya Wermlands-Tidningen, Svenska Dagbladet, Södermanlands Nyheter, TTELA, Vestmanlands Läns Tidning och Östgöta Correspondenten.
Nyckelord
Kontakter
Jeanette GustafsdotterVD/CEO
Tel:070-624 45 56jeanette.gustafsdotter@tu.seLänkar
Om
Följ oss gärna på Twitter och på Facebook!
TU - Medier i Sverige är en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle.
Läs mer om mediehusens branschorganisation.
Swedish Media Publishers' Association, Box 22500, SE-104 22 Stockholm.
Besöksadress: Kungsgatan 62, 3 tr. Tel: +46 8 692 46 00.
info@tu.se, www.tu.se, www.dagspress.seFölj Tidningsutgivarna
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Tidningsutgivarna
Vinnarna i Årets Dagstidning 2024 har korats20.3.2024 22:05:33 CET | Pressmeddelande
I kväll har vinnarna i tävlingen Årets Dagstidning utsetts under en välbesökt prisgala på Berns i Stockholm. Priser delades ut i nio olika kategorier till nominerade personer, tidningar och mediehus, av branschorganisationen Tidningsutgivarna.
Läsarintäkterna bibehölls tack vare fortsatt digital tillväxt27.2.2024 08:30:00 CET | Pressmeddelande
Förra året stannade morgonpressens konsumentintäkter från webben, appar och tryckta tidningar på samma nivå som uppnåddes 2022. Det visar ny statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU).
Morgonpressen hårt drabbad under ett svårt annonsår23.2.2024 08:30:00 CET | Pressmeddelande
Morgonpressens annonsintäkter från webben, appar och tryckta tidningar minskade med 13 procent under 2023, jämfört med helåret 2022. Under kvartal 4 föll annonsintäkterna med 11 procent, relativt kvartal 4 2022. Det visar ny statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU).
Starka kandidater till att vinna i Årets Dagstidning9.2.2024 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Nu är det klart vilka personer, tidningar och mediehus som är nominerade i den årliga tävlingen Årets Dagstidning. Idag avslöjas vilka juryn nominerat i kategorierna Läsaraffär, Innovation, Bildjournalistik och inte minst Helhetspriset. Årets vinnare presenteras under ett event med seminarier och en prisgala på Berns i Stockholm den 20 mars.
De kan vinna Årets Dagstidning 20248.2.2024 10:01:22 CET | Pressmeddelande
Nu är det klart vilka personer, tidningar och mediehus som är nominerade i den årliga tävlingen Årets Dagstidning. Idag offentliggör vi vilka juryn nominerat för de första kategorierna – Bevakning, Ljudjournalistik, Annonsaffär, Medieledare och Redaktion. Årets vinnare presenteras under ett event med seminarier och en prisgala på Berns i Stockholm den 20 mars.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum