Publicister uppmanar regeringen att sänka momsen på digitala nyheter

Dagens höga moms på digital journalistik riskerar att leda till färre redaktioner, fler vita fläckar på mediekartan och en försvagad demokrati. Det skriver 38 publicister i en debattartikel som i dag publiceras i flera av landets tidningar. Publicisterna uppmanar regering och riksdag att införa en teknikneutral moms.

- I januari i fjol lovade finansminister Magdalena Andersson och kulturminister Alice Bah Kuhnke att sänka digitalmomsen så snart EU, som håller i momsfrågorna, öppnat för den möjligheten. Men eftersom arbetet för en momsharmonisering kört fast i Bryssel måste regeringen nu ta täten i den är frågan, säger Jeanette Gustafsdotter, vd på branschorganisationen TU – Medier i Sverige.

I Sverige och andra EU-länder har tidningar en lägre momssats än andra varor och tjänster. I Sveriges fall är momsen sex i stället för 25 procent. Men den lägre momssatsen gäller enbart för tryckta tidningar. Momsen på den digitala versionen av samma tidning är 25 procent.

- I längden är det inte hållbart att momsen, i takt med digitaliseringen och våra nya medievanor, är fyra gånger så stor för digitala nyheter som för tryckta. Den här momsdiskrepansen blir extra tydlig när en växande andel av befolkningen vill ta del av nyheterna digitalt, kostnader för papper ökat och de utländska it-jättarna kommit att dominera den digitala annonsmarknaden, säger Jeanette Gustafsdotter, vd TU – Medier i Sverige.

I debattartikeln pekar publicisterna på de positiva effekter momssänkningarna haft i länder som Norge och Frankrike. Där betalar allt fler för sina digitala nyheter och de journalistiska medierna får en växande andel av sina intäkter från läsarna. Frankrikes sänkning, som till skillnad från Norge är ett EU-land, ses av EU som ett brott mot gällande regler.

Publicisterna lyfter också fram ett nytt förslag från den danska regeringen. Det danska förslaget går ut på att kompensera nyhetsmedierna för momsen till dess att nya regler är på plats inom EU.

- Med tanke på de positiva effekter som vi sett i Norge efter momssänkningen och hur intressant det danska förslaget är så är jag förvånad över att regeringen inte redan satt bollen i rullning, säger Jeanette Gustafsdotter, vd TU - Medier i Sverige.

Sammantaget uppmanar publicisterna regering och riksdag att snarast möjligt införa en teknikneutral moms annars menar de att det finns en risk för att nyhetsbevakningen i landet försvagas och att en rad tidningar kan komma att försvinna.

Debattartikeln är publicerad av bland annat Aftonbladet, BarometernBlekinge Läns TidningDagens Nyheter, Dalarnas Tidningar, Eskilstuna-KurirenFolkbladet, Gefle DagbladGöteborgs-Posten, Hallands NyheterHela Hälsingland, Katrineholms-KurirenNorran, Norrköpings Tidningar, Norrtelje TidningNya Wermlands-TidningenSvenska Dagbladet, Södermanlands Nyheter, TTELAVestmanlands Läns Tidning och Östgöta Correspondenten.

Debattartikeln här >>

Så utvecklades morgonpressens annonsintäkter under årets första kvartal9.5.2018 14:00Pressmeddelande

Landsortspressens digitala annonsintäkter ökade med 2,5 procent under årets första kvartal, jämfört med samma period i fjol. Under samma period minskade storstadspressens, det vill säga morgontidningar utgivna i Stockholm, Göteborg och Malmö, digitala annonsintäkter med lite drygt 9 procent. Det betyder att morgonpressens sammanlagda digitala annonsintäkter sjönk med cirka 4 procent, enligt den nya annonsstatistik som branschorganisationen TU – Medier i Sverige presenterar i dag. Statistiken bygger på jämförbara titlar.

Morgonpressens digitala annonsintäkter ökar22.2.2018 13:30Pressmeddelande

Morgontidningarnas digitala annonsförsäljning ökade med 5,3 procent under 2017, jämfört med 2016. Storstadspressen, det vill säga de morgontidningar som ges ut i Stockholm, Göteborg och Malmö, ökade under samma period sin digitala annonsförsäljning med 1,8 procent. Det medan landsortspressen i sin tur ökade med 9,4 procent. Totalt uppgick morgonpressens digitala annonsintäkter till 867 miljoner kronor. Det visar ny statistik från branschorganisationen TU – Medier i Sveriges annonsbarometer. Statistiken bygger på jämförbara titlar.