Statens medieråd

Publicistguiden – en introduktion i journalistikens värld

Dela

Hur mycket får man egentligen låna av andras texter, bilder och filmer? Hur arbetar en journalist? Nu finns Publicistguiden, ett överskådligt och lätthanterligt verktyg för dig som jobbar med nyheter, medier och journalistik i din undervisning.

Publicistguiden är ett samarbete mellan Mediekompass och Statens medieråd. Den vilar på tanken att elever utvecklar förmågor att förstå, värdera och tolka nyheter och information genom att själva skapa journalistik.

—  I dagens medielandskap är vi både användare och avsändare av medieinnehåll. Vi är många som skriver, postar bilder, delar och kommenterar på nätet. Därför behöver vi ha kunskap om vilka rättigheter och skyldigheter vi har, säger Helena Dal, verksamhetschef Information och vägledning på Statens medieråd.

I Publicistguiden beskrivs vad journalistik är samt vad man bör tänka på som journalist gällande exempelvis upphovsrätt och källkritisk informationssökning. Där presenteras också de förutsättningar svensk journalistik verkar inom.

— Det är vår förhoppning att lärare och elever kommer att uppskatta och använda Publicistguiden både för att fördjupa förståelsen och intresset för journalistik, och själva bli inspirerade till journalistiskt berättande. Fria och oberoende medier är trots allt en av hörnstenarna i en fungerade demokrati, säger Henrik Nyberg, kommunikatör på Mediekompass.

Publicistguiden vänder sig till dig som jobbar i grundskolan och gymnasiet. På Mediekompass och Statens medieråds respektive webbplatser kan du ladda ner hela guiden i pdf-format. Du kan även ladda ner varje avsnitt för sig. På webbplatserna finns också lektionsövningar med tydliga kopplingar till Skolverkets styrdokument.

Ladda ner Publicistguiden:
> Här kan du ladda ner Publicistguiden i sin helhet.

Tips på tillhörande lektionsövningar:
> Mediekompass/lektionstips
> MIK för mig - ett digitalt utbildningsmaterial i medie- och informationskunnighet

Mer om Mediekompass 
Mediekompass är ett hjälpmedel för lärare som vill använda nyheter och journalistik i undervisningen. Bakom Mediekompass står TU - Medier i Sverige, mediehusens branschorganisation, som värnar om ett öppet och demokratiskt samhälle.
> Läs mer om Mediekompass

Mer om Statens medieråd
Statens medieråd är en myndighet som har i uppdrag att stärka barn och unga som medvetna medieanvändare och skydda dem från skadlig mediepåverkan. Myndigheten följer medieutvecklingen och forskning kring barn och unga, sprider information, ger vägledning om barns och ungas mediesituation samt ansvarar för att fastställa åldersgränser för biograffilm som ska visas för barn under 15 år.
> Läs mer om Statens medieråd

Nyckelord

Kontakter

Kontakt:
Ida Lithell
Tel. 08-665 14 62
E-post: ida.lithell@statensmedierad.se

Bilder

Länkar

Om

Statens medieråd
Statens medieråd
Box 27204
102 53 Stockholm

08-665 14 60http://statensmedierad.se

Statens medieråd är en myndighet som har i uppdrag att stärka barn och unga som medvetna medieanvändare och skydda dem från skadlig mediepåverkan. Myndigheten följer medieutvecklingen och forskning kring barn och unga, sprider information, ger vägledning om barns och ungas mediesituation samt ansvarar för att fastställa åldersgränser för biograffilm som ska visas för barn under 15 år.

Följ Statens medieråd

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Statens medieråd

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum