PWR Racing - SEAT Dealer Team – tog hem 2 pallplatser på Gelleråsen

lämnade igår ett soligt Karlskoga med två pallplatser och stora delar glädje men även besvikelse i bagaget. En helg som började med test- och kvalpass där teamets SEAT Leon STCC alltid var representerad i toppen av tabellen slutade med en stor portion besvikelse trots de dubbla pallplatserna i STCC.

Daniel stod för hela showen i race ett där han från sjätte startruta bestämt manövrerade sig förbi två bilar direkt i starten. Efter att ledaren Johan Kristoffersson tappat sitt vänstra bakhjul redan på första varvet var tredjeplatsen snabbt i Daniels händer.

- Det var svårkört idag och jag fightades med understyrning hela racet. Speeden räckte dock till att i kombination med taktisk körning hålla den jagande Volvon bakom mig över en hel racedistans. En riktig slitseger, sa Haglöf efter racet.

Till race två stod hoppet primärt till Emma Kimiläinen som i och med omvänd startordning startade från ruta två på gridden. En mindre bra start av Emma i kombination med en riktig demonstart av Johan i den vita Bauhausbilen gjorde att de båda samlades runt Haglöf som startat från mitten av fältet.

Efter några smått kaotiska varv kunde både Johan och Daniel ta upp jakten på pallplaceringar och när dammet från de inledande dusterna lagt sig låg de länge tvåa respektive fyra. När det hela såg ut att vara mer eller mindre klart råkade Johan ut för säsongens andra punktering, det blev också punkten för Johans söndag när han därmed tappade alla chanser till en pallplacering. Daniel kunde i och med det ta sin fjärde pallplats i STCC denna säsong, medans Johans söndag blev allt annat än lyckad.

- Jag känner mig extremt besviken över dagens resultat. Jag hade aldrig släppt förbi så mycket som en halv bil under race ett där jag startade i pole. Att det sedan blev som det blev var ordentlig tändvätska inför race två där jag startade nia. Jag hade en grym balans i bilen hela helgen och kunde på ren snabbhet snitsla mig igenom fältet, tyvärr blev jag hängande bakom Emma och Kressner i mitten av racet och chanserna att nå Wirdheim i täten försvann där. Att jag sedan får punktering två varv från mål kan jag inte annat än skaka på huvudet åt, summerade Kristoffersson.

- Teamet har gjort en bra första säsongshalva, även om vi hade kunnat ha ännu fler pallplatser för SEAT med lite mer flyt i ryggen. Johan ligger trots flera oturliga händelser trea i mästerskapstabellen och det får ändå ses som riktigt bra med tanke på att detta är satsningens första år, säger Per Brinkenberg, märkeschef på SEAT Sverige.

Per Brinkenberg, SEAT Sverige på 070-576 11 20 eller per.brinkenberg@seat.se

SEAT är det enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. Detta multinationella företag med huvudkontor i Martorell (Barcelona) ingår i Volkswagen Group och finns representerat i 75 länder. Under 2015 såldes 400 037 (den högsta siffran sedan 2007). Över 80% av volymen exporterades utanför Spanien.

I Sverige sålde SEAT 4257 bilar under 2015, en ökning med 26 procent med en marknadsandel på1,23 procent. SEAT är starka på privatbilsmarknaden och inte minst inom privatleasing där SEAT idag är det tredje största märket i Sverige.

SEAT Group sysselsätter över 14.000 personer på tre produktionsplatser – Barcelona, El Prat de Llobregat och Martorell, där bland annat de framgångsrika modellerna Ibiza och Leon produceras. I tillägg producerar företaget modellen Alhambra i Portugal, modellen Mii i Slovakien och modellen Toledo i Tjeckien.

I SEAT Technical Centre arbetar 1000 ingenjörer med innovation och utveckling. Denna ”kunskapsbank” för företaget är också Spaniens största investerare i R&D och har verkat sedan 1975. I år firar SEAT Technical Centre sitt 40-års jubileum. I linje med företagets åtagande för minskad miljöpåverkan arbetar SEAT mot minskade utsläpp och ökad energieffektivitet, liksom återvinning och resursoptimering.

Robert Dahlgren STCC-mästare redan första året med SEAT16.9.2017 12:57Pressmeddelande

/ Första STCC-titeln för Robert Dahlgren redan första året med SEAT Södertälje 16/09/17 – Robert Dahlgren gjorde processen kort i STCC-finalen på Mantorp och säkrade SM-titeln redan i första heatet. Efter att ha undvikit en krasch på första varvet körde Dahlgren säkert in som 6:a och säkrade därmed titeln redan första året med SEAT. - Jag är så jävla glad och stolt! Stolt över teamet, stolt över mig själv och stolt över den insats vi alla gjort tillsammans denna säsong. Jag hade inte kunnat ta min första STCC-titel på ett bättre sätt. Bilen har fungerat fantastiskt bra hela säsongen och jag är oerhört nöjd över att vara en del av SEAT Dealer Team – PWR Racing, säger Dahlgren efter första titeln. .- Vi är otroligt glada för Robert och teamets skull! Robert är en fantastisk förare och vi är stolta över att vi på SEAT har kunnat ge honom rätt förutsättningar för att bli bäst i Sverige. SEAT Dealer Team – PWR Racing har jobbat otroligt hårt hela säsongen och vi är superglada över att ha ta

Första SM-titeln nära för Dahlgren & SEAT13.9.2017 11:08Pressmeddelande

Södertälje 13/07/17 - Efter tretton år hos Volvo och nästan lika många försök att bärga STCC-titeln ser Robert Dahlgren efter bytet till SEAT ut att gå mot sin första seger i det prestigefyllda mästerskapet. En vinst blir inte bara Dahlgrens första i STCC utan också det första SM-tecknet för SEAT. - Jag trivs oerhört bra i SEAT Dealer Team - PWR Racing. Hela teamet jobbar effektivt ihop, allt från mekaniker och däcktekniker till data- & raceingenjörer. Det gäller att utvecklas kontinuerligt under hela säsongen och det har vi gjort, därför har vi riktigt bra slagläge på mästartiteln nu. Jag känner mig både trygg och stark inför finalen. SM-guldet ska bärgas, det finns inget annat, säger Robert Dahlgren. STCC-finalen går av stapeln lördag den 16 september på Mantorp Park. En klassisk final som många gånger varit spännande ända in i det sista. Inför årets batalj har Dahlgren dock så pass stort försprång att mästerskapet kan avgöras redan under fredagens kval. Totalt tre poäng delas ut til