PWR Racing - SEAT Dealer Team – tog hem 2 pallplatser på Gelleråsen

lämnade igår ett soligt Karlskoga med två pallplatser och stora delar glädje men även besvikelse i bagaget. En helg som började med test- och kvalpass där teamets SEAT Leon STCC alltid var representerad i toppen av tabellen slutade med en stor portion besvikelse trots de dubbla pallplatserna i STCC.

Daniel stod för hela showen i race ett där han från sjätte startruta bestämt manövrerade sig förbi två bilar direkt i starten. Efter att ledaren Johan Kristoffersson tappat sitt vänstra bakhjul redan på första varvet var tredjeplatsen snabbt i Daniels händer.

- Det var svårkört idag och jag fightades med understyrning hela racet. Speeden räckte dock till att i kombination med taktisk körning hålla den jagande Volvon bakom mig över en hel racedistans. En riktig slitseger, sa Haglöf efter racet.

Till race två stod hoppet primärt till Emma Kimiläinen som i och med omvänd startordning startade från ruta två på gridden. En mindre bra start av Emma i kombination med en riktig demonstart av Johan i den vita Bauhausbilen gjorde att de båda samlades runt Haglöf som startat från mitten av fältet.

Efter några smått kaotiska varv kunde både Johan och Daniel ta upp jakten på pallplaceringar och när dammet från de inledande dusterna lagt sig låg de länge tvåa respektive fyra. När det hela såg ut att vara mer eller mindre klart råkade Johan ut för säsongens andra punktering, det blev också punkten för Johans söndag när han därmed tappade alla chanser till en pallplacering. Daniel kunde i och med det ta sin fjärde pallplats i STCC denna säsong, medans Johans söndag blev allt annat än lyckad.

- Jag känner mig extremt besviken över dagens resultat. Jag hade aldrig släppt förbi så mycket som en halv bil under race ett där jag startade i pole. Att det sedan blev som det blev var ordentlig tändvätska inför race två där jag startade nia. Jag hade en grym balans i bilen hela helgen och kunde på ren snabbhet snitsla mig igenom fältet, tyvärr blev jag hängande bakom Emma och Kressner i mitten av racet och chanserna att nå Wirdheim i täten försvann där. Att jag sedan får punktering två varv från mål kan jag inte annat än skaka på huvudet åt, summerade Kristoffersson.

- Teamet har gjort en bra första säsongshalva, även om vi hade kunnat ha ännu fler pallplatser för SEAT med lite mer flyt i ryggen. Johan ligger trots flera oturliga händelser trea i mästerskapstabellen och det får ändå ses som riktigt bra med tanke på att detta är satsningens första år, säger Per Brinkenberg, märkeschef på SEAT Sverige.

Per Brinkenberg, SEAT Sverige på 070-576 11 20 eller per.brinkenberg@seat.se

SEAT är det enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. Detta multinationella företag med huvudkontor i Martorell (Barcelona) ingår i Volkswagen Group och finns representerat i 75 länder. Under 2015 såldes 400 037 (den högsta siffran sedan 2007). Över 80% av volymen exporterades utanför Spanien.

I Sverige sålde SEAT 4257 bilar under 2015, en ökning med 26 procent med en marknadsandel på1,23 procent. SEAT är starka på privatbilsmarknaden och inte minst inom privatleasing där SEAT idag är det tredje största märket i Sverige.

SEAT Group sysselsätter över 14.000 personer på tre produktionsplatser – Barcelona, El Prat de Llobregat och Martorell, där bland annat de framgångsrika modellerna Ibiza och Leon produceras. I tillägg producerar företaget modellen Alhambra i Portugal, modellen Mii i Slovakien och modellen Toledo i Tjeckien.

I SEAT Technical Centre arbetar 1000 ingenjörer med innovation och utveckling. Denna ”kunskapsbank” för företaget är också Spaniens största investerare i R&D och har verkat sedan 1975. I år firar SEAT Technical Centre sitt 40-års jubileum. I linje med företagets åtagande för minskad miljöpåverkan arbetar SEAT mot minskade utsläpp och ökad energieffektivitet, liksom återvinning och resursoptimering.

SEAT Dealer Team siktar på nya pallplatser på Rudskogen6.9.2018 11:37Pressmeddelande

Södertälje, 06/09/2018. – SEAT Dealer Team - PWR Racing är laddade till max inför säsongens två avslutande STCC-deltävlingar. Redan till helgen går årets näst sista deltävling av stapeln på norska Rudskogen Motorsenter, ett nytillskott i årets tävlingskalender. Och teamet kommer väl förberedda till vad som blir en avgörande faktor i kampen om årets mästerskapstitlar. Redan för några veckor sedan genomförde teamet ett test med tre CUPRA TCR på den norska banan. - Jag har förmodligen mest erfarenhet av teamets förare vad gäller Rudskogen, då jag tävlat här i Porsche Carrera Cup. Teamet genomförde utöver det ett bra test på Rudskogen innan deltävlingen på Karlskoga och känslan inför helgen är positiv,säger Philip Morin. Mästerskapsfighten är vidöppen och fjolårsmästaren Robert Dahlgren jagar förstaplatsen i mästerskapet endast en poäng bakom ledaren. Det prestigefyllda teammästerskapet leder SEAT Dealer Team med god marginal till jagande VW-team, med utökad ledning som självklart mål för

SEAT Dealer team siktar på nya segrar i Falkenberg6.7.2018 09:04Pressmeddelande

Södertälje 06/07/2018 -SEAT Dealer Team - PWR Racing har vind i ryggen efter att två gånger under säsongsinledningen lagt beslag på alla 3 podiumplatserna. Med ledning i såväl team- och förarmästerskapet är målet inför helgens race att dryga ut ledningen. - Vi har haft en stark start på säsongen. Att ta två stycken trippelpodium är en stor bedrift och ett bevis på att teamets hårda arbete ger resultat. Vi har seriens bästa bilar men vi måste fortsätta att utvecklas hela tiden om vi ska hålla oss kvar i toppen, det finns inget utrymme att slappna av i det här mästerskapet, säger Daniel Haglöf, VD och förare på PWR Racing. Regerande STCC-mästaren, Robert Dahlgren, leder mästerskapet före kollegan och VD:n Daniel Haglöf. Mikaela Åhlin-Kottulinsky gjorde två starka uppkörningar i Anderstorp och klättrade till tionde plats i mästerskapstabellen och har nu siktet inställt på pallplats. - Båda racen i Anderstorp kändes riktigt bra, vi bygger vidare på det under kommande tävlingshelg. Målet är