PWR Racing - SEAT Dealer Team – tog hem 2 pallplatser på Gelleråsen

lämnade igår ett soligt Karlskoga med två pallplatser och stora delar glädje men även besvikelse i bagaget. En helg som började med test- och kvalpass där teamets SEAT Leon STCC alltid var representerad i toppen av tabellen slutade med en stor portion besvikelse trots de dubbla pallplatserna i STCC.

Daniel stod för hela showen i race ett där han från sjätte startruta bestämt manövrerade sig förbi två bilar direkt i starten. Efter att ledaren Johan Kristoffersson tappat sitt vänstra bakhjul redan på första varvet var tredjeplatsen snabbt i Daniels händer.

- Det var svårkört idag och jag fightades med understyrning hela racet. Speeden räckte dock till att i kombination med taktisk körning hålla den jagande Volvon bakom mig över en hel racedistans. En riktig slitseger, sa Haglöf efter racet.

Till race två stod hoppet primärt till Emma Kimiläinen som i och med omvänd startordning startade från ruta två på gridden. En mindre bra start av Emma i kombination med en riktig demonstart av Johan i den vita Bauhausbilen gjorde att de båda samlades runt Haglöf som startat från mitten av fältet.

Efter några smått kaotiska varv kunde både Johan och Daniel ta upp jakten på pallplaceringar och när dammet från de inledande dusterna lagt sig låg de länge tvåa respektive fyra. När det hela såg ut att vara mer eller mindre klart råkade Johan ut för säsongens andra punktering, det blev också punkten för Johans söndag när han därmed tappade alla chanser till en pallplacering. Daniel kunde i och med det ta sin fjärde pallplats i STCC denna säsong, medans Johans söndag blev allt annat än lyckad.

- Jag känner mig extremt besviken över dagens resultat. Jag hade aldrig släppt förbi så mycket som en halv bil under race ett där jag startade i pole. Att det sedan blev som det blev var ordentlig tändvätska inför race två där jag startade nia. Jag hade en grym balans i bilen hela helgen och kunde på ren snabbhet snitsla mig igenom fältet, tyvärr blev jag hängande bakom Emma och Kressner i mitten av racet och chanserna att nå Wirdheim i täten försvann där. Att jag sedan får punktering två varv från mål kan jag inte annat än skaka på huvudet åt, summerade Kristoffersson.

- Teamet har gjort en bra första säsongshalva, även om vi hade kunnat ha ännu fler pallplatser för SEAT med lite mer flyt i ryggen. Johan ligger trots flera oturliga händelser trea i mästerskapstabellen och det får ändå ses som riktigt bra med tanke på att detta är satsningens första år, säger Per Brinkenberg, märkeschef på SEAT Sverige.

Per Brinkenberg, SEAT Sverige på 070-576 11 20 eller per.brinkenberg@seat.se

SEAT är det enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. Detta multinationella företag med huvudkontor i Martorell (Barcelona) ingår i Volkswagen Group och finns representerat i 75 länder. Under 2015 såldes 400 037 (den högsta siffran sedan 2007). Över 80% av volymen exporterades utanför Spanien.

I Sverige sålde SEAT 4257 bilar under 2015, en ökning med 26 procent med en marknadsandel på1,23 procent. SEAT är starka på privatbilsmarknaden och inte minst inom privatleasing där SEAT idag är det tredje största märket i Sverige.

SEAT Group sysselsätter över 14.000 personer på tre produktionsplatser – Barcelona, El Prat de Llobregat och Martorell, där bland annat de framgångsrika modellerna Ibiza och Leon produceras. I tillägg producerar företaget modellen Alhambra i Portugal, modellen Mii i Slovakien och modellen Toledo i Tjeckien.

I SEAT Technical Centre arbetar 1000 ingenjörer med innovation och utveckling. Denna ”kunskapsbank” för företaget är också Spaniens största investerare i R&D och har verkat sedan 1975. I år firar SEAT Technical Centre sitt 40-års jubileum. I linje med företagets åtagande för minskad miljöpåverkan arbetar SEAT mot minskade utsläpp och ökad energieffektivitet, liksom återvinning och resursoptimering.

SEATs nya 7-sitsiga SUV kommer heta SEAT Tarraco20.2.2018 11:16Pressmeddelande

/ För första gången har SEAT låtit sina fans bestämma namnet på en av sina modeller genom en omröstning. Mer än 146.000 personer från 134 länder deltog i omröstningen. / Det vinnande alternativet Tarraco fick mer än 35% av rösterna och kommer därmed namnge SEATs nya 7-sitsiga SUV / Den 7-sitsiga SUVen lanseras i slutet av 2018 Södertälje, 20/02/2018. – SEAT Tarraco. Det är namnet på SEATs tredje SUV. Namnet bestämdes genom en omröstning bland SEAT fans. Omröstningen startade under sommaren 2017 och totalt deltog 146 124 personer från 134 länder i tävlingen #SEATseekingName. Det vinnande alternativet blev Tarraco som fick 35% av rösterna. Tarraco är det historiska namnet på Tarragona som ligger strax söder om SEATs hemstad Barcelona och är en av de äldsta romerska bosättningarna på den Iberiska halvön. Staden har ett rikt arv av kultur, historia och arkitektur och en ungdomlig känsla vilket är värden som är i linje med SEATs kärnvärden och vad SEAT vill förmedla med sina bilar. Tarraco

CUPRA: Ett nytt märke är fött31.1.2018 16:20Pressmeddelande

Södertälje, 31/01/2018 – Det är nu officiellt att SEATs populära prestandalinje CUPRA kommer positioneras som ett eget märke under SEATs regi. Det nya märket heter CUPRA och idag släpps de första officiella bilderna på den nya CUPRA-logotypen som också ger en glimt av vad CUPRA kommer att bli. CUPRA har alltid varit den sportigaste upplevelsen inom SEAT familjen och får nu en egen själ, ett eget DNA och sin egen identitet. Alla nya CUPRA-modeller kommer förses med den nya CUPRA-logotypen. Det nya CUPRA-märket gör sin officiella debut den 22 februari under ett event i Barcelona. Efter detta kommer de första CUPRA-modellerna introduceras för allmänheten i början av mars under Geneva International Motor Show. I samband med att den nya logotypen presentaras lanseras också en officiella hemsida för det nya varumärket: www.cupraofficial.com SEAT är det enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. SEAT ingår i Volkswagengruppen och h