PWR Racing satsar på unga talangen Axel Bengtsson som gör STCC-debut 2022

CUPRA Dealer Team – PWR Racing fortsätter att satsa på unga talanger och skriver kontrakt med den 21-åriga junioren Axel Bengtsson, som tillsammans med regerande mästaren Robert Dahlgren kommer köra teamets två CUPRA Leon Competición i STCC TCR Scandinavia 2022.
Axel Bengtsson en lovande, ung talang tar plats i CUPRA Dealer Team-PWR Racing

"Med Axel i teamet fortsätter PWR Racing att lyfta fram nya juniorer. Tillsammans med Robert Dahlgren har vi en mycket stark föraruppställning för att kunna försvara våra båda STCC-titlar i år.", säger Marcus Ekström, teamchef för PWR Racing.

Axel Bengtsson kommer från kartingen där han de senaste säsongerna tävlat internationellt i KZ2-klassen för Leclerc by Lennox Racing i så väl EM som Italienska WSK-serien.

I slutet av 2021 var han en av sex juniorer som körde STCC Try Out på Ring Knutstorp, som mynnat ut i möjligheten med PWR Racing.

"Det känns helt fantastiskt få chansen med det bästa teamet i STCC, att direkt kunna sitta i bra material och jobba med väldigt bra människor.", säger Axel Bengtsson.

När Axel tar steget in i standardbils-racing gör han det bredvid den mest segerrika STCC-föraren någonsin – Robert Dahlgren. Tillsammans bildar de en stark line-up med Roberts erfarenhet och rutin, i kombination med en ny, snabb, lovande talang i Axel.

"Jag tror nog inte man kan ha en bättre teamkamrat än Robert. Vi kompletterar varandra väl, och det finns nog få förare där ute som har den erfarenheten och de framgångar som han har. Vi har kommit väldigt bra överens på de tester vi gjort, och han har hjälpt mig mycket med att komma upp i fart direkt. Så det känns väldigt bra att få köra ihop med Robert.", säger Axel Bengtsson.

När årets säsong i STCC TCR Scandinavia startar på Ljungbyheds Motorbana helgen den 3-4 juni vill Axel vara med och bidra med så mycket poäng som möjligt till både sig själv och CUPRA Dealer Team – PWR Racings titelförsvar i teammästerskapet.

"Framför allt handlar säsongen om att alltid komma mål och plocka upp så mycket information och data som möjligt för mig själv, och att göra alla grundmoment så bra jag bara kan. Sen att komma upp i bra fart och kunna hjälpa teamet och bidra med så mycket poäng som möjligt i mästerskapet.", avslutar Axel Bengtsson.

”Vi på CUPRA Sverige välkomnar Axel Bengtsson till teamet och tror att han tillsammans med mästaren Robert Dahlgren kommer att bidra till vår fortsatta framgång inom racing.”, säger Per Brinkenberg, märkeschef på CUPRA Sverige.

Axel Bengtsson en lovande, ung talang tar plats i CUPRA Dealer Team-PWR Racing
Robert Dahlgren och Axel Bengtsson

CUPRA är en okonventionell utmanare som förenar stimulerande design, elektrifiering och prestanda för att inspirera världen från Barcelona. CUPRA, som lanserades 2018, har sitt huvudkontor och racinggarage i Martorell, Barcelona, Dessutom har CUPRA ett världsomspännande återförsäljarnätverk.

Under 2021 fortsatte CUPRAs uppåtgående trend med en tredubbling av försäljningen och 80 000 levererade bilar, främst tack vare framgångarna med CUPRA Formentor. CUPRA bevisar att elektrifiering och sportighet är en perfekt matchning och under 2022 utökar man utbudet av CUPRA Born – märkets första helt eldrivna bil – med ett urval av batteristorlekar och en kraftfullare e-Boost-version. En exklusiv version av CUPRA Formentor VZ5 i begränsad upplaga lanseras också. CUPRA Tavascan, företagets andra helt eldrivna modell, marknadslanseras 2024, följt av företagets första eldrivna stadsbil, inspirerad av CUPRA UrbanRebel Concept, 2025.

CUPRA vann PURE ETCR, världens första helt elektriska standardvagnsmästerskap för flera märken och fortsätter att delta i Extreme E, där man tävlar off-road i eldrivna SUV:ar. CUPRA är FC Barcelonas officiella bil- och mobilitetspartner, World Padel Tours premiumsponsor och officiell sponsor för eSports Club Finetwork KOI. Tillsammans med märken som Primavera Sound och De Antonio Yachts, har de skapat CUPRAs lifestyleuniversum. CUPRA Tribe består av ett team av ambassadörer som vill vara den drivande kraften bakom förändring. Bland medlemmarna finns den tyske målvakten Marc ter Stegen och Ballon d'Or samt fotbollsfotbollsspelaren Alexia Putellas som fått utmärkelsen Best FIFA Award samt de olympiska guldmedaljörerna Adam Peaty, Melvin Richardson och Saúl Craviotto.