Pysslingen Förskolor skapar rörelseglädje!

Den 29 september går Pysslingen Förskolors årliga rörelsedag "Hela Pysslingen rör på sig" av stapeln. Ett initiativ för att uppmärksamma vikten av fysisk aktivitet i tidig ålder. Att barn blir mindre aktiva är en stor samhällsutmaning och Pysslingen Förskolor har ett tydligt mål att aktivt främja rörelseglädje och hälsa. Dagen arrangeras i anslutning till internationella hjärtdagen.
Barn i rörelse. Fotograf: Rickard Westman. Bilderna får användas för redaktionellt bruk.

Skärmtiden ökar och den fysiska aktiviteten minskar. Detta är verkligheten för många barn som blir allt mer stillasittande. Forskning visar att en genomsnittlig fyraåring är stillasittande hälften av sin vakna tid. För att väcka rörelseglädjen och grundlägga vanor som får effekt långt upp i åldern är rörelsedagen en viktig del i Pysslingen Förskolors stora satsning för hälsa och välmående. Genom den kraftsamlar vi och fokuserar på alla våra 8000 barn.

Fysisk aktivitet bidrar till barns utveckling

“- Fysiska aktiviteter har visat sig ha positiva effekter på hjärnans kognitiva funktioner och det är framförallt pulshöjande aktiviteter som har bäst effekt”, säger Veronica Rörsgård, chef på Pysslingen Förskolor.

I anslutning till internationella hjärtdagen genomför därför Pysslingen Förskolor rörelsedagen ”Hela Pysslingen rör på sig” för alla 8000 barn i Pysslingens förskolor. Pulshöjning men också träning av motorik, kroppsmedvetenhet och närvaro står på programmet.

Viktigt med vanor tidigt i livet

“- Om man etablerar vanor tidigt i livet så formar det ens beteende i vuxen ålder. Många barn får mycket skärmtid och då är det viktigt att vi på förskolan jobbar mer med den fysiska aktiviteten kopplat till välmående och inlärning”, säger Veronica Rörsgård.

Varje förskola runt om i landet har ett unikt program den 29 september, det kan exempelvis vara ett springlopp, yoga i naturen, hinderbana i skogen eller andra fysiska aktiviteter som görs med hjärta och glädje.

Om Pysslingen Förskolor

Pysslingen Förskolor är Sveriges största förskoleföretag. Ända sedan starten år 1986 har vi utmanat befintliga synsätt drivit förskolans utveckling framåt. I dag är vi stolta över att vara en tydlig förebild inom många områden. Vi har 109 förskolor i Stockholm, Mälardalen, Östersund och Skåne med olika pedagogiska inriktningar och arbetssätt. Det som förenar dem är vår gemensamma värdegrund, vårt kvalitetsarbete och omsorgsfulla lärande.