Q Rendezvous ska öka andelen kvinnor i it-branschen

På Consid är vi stolta över alla kvinnor som dagligen bidrar i vår bransch. Däremot är vi inte nöjda. Endast 28 procent av alla som är verksamma i branschen är kvinnor. Det vill vi förändra genom vår jämställdhetsplattform Q Rendezvous by Consid.

Q Rendezvous är Consids jämställdhetsplattform som genom att skapa en plats för nätverkande, utbildning och utrymme för kvinnliga förebilder vill göra IT-branschen mer jämställd.

- Internationella kvinnodagen är en viktig dag på så många vis. Vi tar tillfället i akt och lyfter vår jämställdhetsplattform Q Rendezvous, där vi verkar för att sänka barriären för kvinnor in i IT-branschen. Det är också en plats för att dela kunskap om olika ämnen kopplade till jämställdhet, säger Therese Eriksson, nationell projektledare för Q Rendezvous by Consid.

Q Rendezvous välkomnar alla kvinnor med ett intresse för IT och digitalisering. Inom nätverket anordnas event och sammankomster runt om i landet för att utbilda, engagera och gemensamt stärka kvinnors roll i IT-branschen.

Enligt IT- och Telekomföretagen är bara 29 procent av alla som är verksamma inom IT-branschen kvinnor. Det är en lägre andel än för tio år sedan, då 32 procent utgjordes av kvinnor. Av de kvinnor som ändå jobba i branschen anser 33 procent att deras möjligheter till karriär är begränsade och hälften av dem är missnöjda med sin lön.

Detta är några av de saker som Consid och Q Rendezvous vill ändra på. Och framtiden ser trots allt något ljusare ut. Intresset för en IT-karriär bland unga kvinnor ökar. 40 procent uppger att de kan tänka sig att arbeta inom IT, samtidigt har andelen som inte alls är lockade mer än halverats sedan 2016 då det låg på 44 procent 2016 till 20 procent nu. Det visar en undersökning från 2020 som genomförts av blanda annat Insight Intelligence och Linköpings universitet.

-Vi märker också av det ökade intresset och vi hoppas att vi kan underlätta för kvinnor att komma in i branschen. säger Therese Eriksson.

Consid är ett av landets snabbast växande konsultbolag inom IT, management
och digital marknadsföring med visionen att skapa ett Sverige i digital
framkant. Med 1000 anställda fördelade på 22 kontor omsatte bolaget över en
miljard kronor år 2019.