Qred får tillstånd att bedriva betaltjänster

Finansinspektionen ger fintechbolaget Qred tillstånd att bedriva betaltjänster. Företaget ska nu fortsätta att bredda sitt produktutbud genom att utveckla nya och innovativa finansiella produkter för småföretag.

Emil Sunvisson, vd Qred, fotograferad i Qreds lokaler

Stockholm, den 25 november 2020 - Sveriges snabbast växande fintechbolag Qred tillkännagav tidigare i år sin accelererade expansionsplan genom att lansera på ytterligare en ny marknad; Belgien. Nu tas ytterligare ett steg i företagets långsiktiga expansionsplan i och med det tillstånd som Qred erhöll från Finansinspektionen i förra veckan. Tillståndet gör det möjligt att kunna utveckla och erbjuda nya innovativa finansiella produkter som gör livet enklare för småföretagare.

“Införandet av PSD2 innebär en enorm möjlighet för fintechföretag som vill utmana de gamla bankerna med nya och innovativa betalningslösningar. Vi får nu access till bankernas gränssnitt och kan dessutom erbjuda våra egna kunder att initiera bankbetalningar från Qreds plattform. På sikt tror vi att kundlojaliteten kommer att flytta från traditionella banker till nya aktörer som levererar ett större kundvärde baserat på teknologi och innovation.” säger Emil Sunvisson, VD på Qred.

Beslutet om tillståndet från Finansinspektionen kom förra veckan. Närmare bestämt rör det sig om en PSD2-licens som ger Qred tillstånd att få bedriva betaltjänster. Licensen inkluderar både betalningsinitieringstjänster (Payment Initiation Services, PIS) och kontoinformationstjänster (Account Information Services, AIS).

Emil Sunvisson, vd Qred, fotograferad i Qreds lokaler

Qred grundades 2015 av entreprenörer för entreprenörer och är nu Sveriges snabbast växande fintechföretag samt marknadsledande i Norden. Med verksamhet i Sverige, Finland, Danmark, Nederländerna, Brasilien och Belgien har Qred lånat ut mer än 3 miljarder kronor till växande företag och därmed skapat fler än 5000 jobb. Vårt egna, helautomatiserade kreditsystem gör det möjligt för oss att snabbt tillhandahålla företagare med det som behövs för dem att kunna växa sina verksamheter.

För att läsa mer, besök: Om Qred

Qred ökar intäkter med 90% under första kvartalet 202028.5.2020 14:30:00 CESTPressmeddelande

Ändrat datum för Qred Holding AB (publ) årsstämma 202027.5.2020 16:45:00 CESTPressmeddelande