Qred introducerar statligt uppbackade brygglån för coronadrabbade företag

Coronautbrottet har drabbat svenska småföretagare hårt. Nyligen fick Riksgälden i uppdrag av svenska regeringen att verkställa det garantiprogram som tidigare har presenterats. Nu blir fintechbolaget och bankutmanaren Qred en del av garantiprogrammet genom att förmedla brygglån för företag vars verksamhet drabbats av corona.

Qreds grundare, fr v Emil Sunvisson, Jason Francis och Thomas Jansson

På uppdrag av regeringen ska Riksgälden verkställa det garantiprogram som presenterats för att stötta småföretagare som drabbats av coronautbrottet. Paketet innehöll bland annat övertagandet av delar av en eventuell kreditförlust för lån till små och medelstora företag som har förlorat 20 procent eller mer av sin omsättning till följd av coronautbrottet. Qred är glada att nu meddela att vi kommer, som en del av garantiprogrammet, kunna förmedla lån anpassade till småföretag som påverkats av corona.

“Vi står alltid på småföretagarnas sida och i dessa tider försöker vi göra allt vi kan för att stötta dem. Tidigt tog vi ställning i frågan; vi skickade ett öppet brev till Per Bolund och gav oss in i debatten om utformningen av statens och riksbankens stödpaket. Det gör det såklart roligt att nu kunna bidra till att även de minsta företagen kan ta del av Riksgäldens företagsakut,” säger Andrea Romander, Head of Communications på Qred.

I Sverige skapas 4 av 5 jobb av småföretagare vilket gör dem till ryggraden i hela ekonomin. De senaste veckorna har gått hårt åt och varit utmanande för företagens verksamheter och många har upplevt nedgång i kundflöden och ordrar. Därför kan nu småföretag som bland annat kan visa på en förlust på minst 20 procent av sin omsättning till följd av corona ansöka om brygglånet.

För att läsa mer om villkoren för brygglånet och för att ansöka, vänligen besök: https://info.qred.com/brygglan

UPPDATERING: Fr o m 2020-04-30 har Qred gjort uppehåll i förmedlingen av brygglån.

Qreds grundare, fr v Emil Sunvisson, Jason Francis och Thomas Jansson

Qred är Sveriges snabbast växande fintech-företag och marknadsledande i Norden inom företagslån upp till en miljon kronor. Qred erbjuder lån till småföretag i Sverige, Finland, Danmark och Nederländerna och har även en pågående etablering i Brasilien. Qred har sedan starten 2015 lånat ut över 2,5 miljarder kronor till investeringar och rörelsekapital hos småföretag. Genom att använda en helt digitaliserad process håller bolaget hanteringskostnader och kreditförluster nere, samtidigt som kunden får en bättre upplevelse. Qred omsatte 126 mkr 2018 och har för närvarande ca 55 anställda i Stockholm, Helsingfors och Riga.

Qred ökar intäkter med 90% under första kvartalet 202028.5.2020 14:30:00 CESTPressmeddelande

Ändrat datum för Qred Holding AB (publ) årsstämma 202027.5.2020 16:45:00 CESTPressmeddelande

Qred återköper obligationer för att stärka det egna kapitalet27.3.2020 16:30:00 CETPressmeddelande

Qred Holding AB (publ) (“Företaget”) har återköpt obligationer till ett nominellt värde om EUR 7 300 000. Återköpet avser Företagets seniora säkerställda obligation med ett nominellt belopp om EUR 40 000 000 (ISIN: SE001250726). Obligationen har en rörlig ränta motsvarande EURIBOR 3m plus 8,5 procent och förfaller till betalning i juni 2022. Den genomsnittliga köpeskillingen motsvarar 75,75 procent av obligationens nominella belopp. Företaget innehar efter förvärven ett nominellt belopp om EUR 7 300 000.

Qred i ny kampanj: marknadsför sina kunders inlägg på social media26.3.2020 10:15:00 CETPressmeddelande

Att coronaviruset på något sätt drabbar oss alla råder det inga tvivel om. Några av de som drabbas hårdast ekonomiskt är småföretagarna som inte kommer att ha samma kundflöden under perioden när karantän och socialt avståndstagande är rekommenderat. Därför väljer nu fintechbolaget och bankutmanaren Qred att marknadsföra sina kunders inlägg på social media. “Småföretagarna går på knäna i tider som dessa. För oss är det självklart att hjälpa våra kunder på bästa möjliga sätt och att sprida deras budskap i social media är ett sätt vi kan hjälpa till på. Vi sitter inte bara på resurserna för att faktiskt göra något, utan även på insikter från vårt arbete i våra egna sociala kanaler”, säger Andrea Romander, presstalesperson på Qred. Qreds kunder kommer att kunna skicka in sina egna filmer där önskat budskap får förmedlas. Därefter kommer marknadsteamet på Qred lägga upp och marknadsföra inlägget i den eller de regioner som företaget verkar i via sina sociala kanaler. Förhoppningen är att de