Qred kallar till bolagsstämma

Qred kallar till bolagsstämma
Qred Holding AB (publ) (“Qred”) kallar aktieägare till ordinarie bolagsstämma kl 09:00 den 28 maj 2020 i Qreds lokaler på Tulegatan 15 i Stockholm. Kallelsen finns i sin helhet på Qreds hemsida eller på denna länk.

Qred publicerar årsredovisning
Idag publicerar även Qred sin årsredovisning för 2019. Årsredovisningen i sin helhet samt mer information finns att läsa på Qreds hemsida eller på denna länk

Qred gör extra reservering för kreditförluster på 32,6 mkr.
Till följd av Coronautbrottet förväntas kreditförlusterna för redan utgivna lån att öka. En extra avsättning på 32,6 mkr kommer att göras i det första kvartalet för förväntade men ännu ej konstaterade kreditförluster.

Qred pausar preferensaktieprogram fram till november
Många preferensaktieägare har begärt inlösen av preferensaktier efter Coronautbrottet. Inlösen är villkorat av styrelsens beslut. Av de preferensaktieägare som begärt att få inlösen i maj (totalt 2953 aktier, motsvarande 29,5 mkr) har styrelsen beslutat att 50% av begärt antal aktier ska inlösas. Anledningen är att skydda bolagets verksamhet.  Inga ytterligare preferensaktier kommer att lösas in eller emitteras före november 2020. Styrelsen kommer till bolagsstämman 28 maj 2020 föreslå att utdelning på befintliga preferensaktier ska utgå som vanligt.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Andrea Romander
Head of Communications
0730 92 66 07 | andrea.romander@qred.com

Emil Sunvisson
emil.sunvisson@qred.com

Mia Rosén
CFO
mia.rosen@qred.com

Qred är Sveriges snabbast växande fintech-företag och marknadsledande i Norden inom företagslån upp till en miljon kronor. Qred erbjuder lån till småföretag i Sverige, Finland, Danmark och Nederländerna och har även en pågående etablering i Brasilien. Sedan starten 2015 har Qred lånat ut över 3 miljarder kronor till investeringar och rörelsekapital hos småföretag. Genom att använda en helt digitaliserad process håller bolaget hanteringskostnader och kreditförluster nere, samtidigt som kunden får en bättre upplevelse. Qred omsatte 192 mkr 2019 och har för närvarande ca 75 anställda i Stockholm, Malmö, Helsingfors, Riga och Sao Paulo.  2020 utsåg Financial Times Qred till Sveriges snabbast växande företag och ett av de 10 snabbast växande företagen i Europa.

Qred ökar intäkter med 90% under första kvartalet 202028.5.2020 14:30:00 CESTPressmeddelande

Ändrat datum för Qred Holding AB (publ) årsstämma 202027.5.2020 16:45:00 CESTPressmeddelande

Qred återköper obligationer för att stärka det egna kapitalet27.3.2020 16:30:00 CETPressmeddelande

Qred Holding AB (publ) (“Företaget”) har återköpt obligationer till ett nominellt värde om EUR 7 300 000. Återköpet avser Företagets seniora säkerställda obligation med ett nominellt belopp om EUR 40 000 000 (ISIN: SE001250726). Obligationen har en rörlig ränta motsvarande EURIBOR 3m plus 8,5 procent och förfaller till betalning i juni 2022. Den genomsnittliga köpeskillingen motsvarar 75,75 procent av obligationens nominella belopp. Företaget innehar efter förvärven ett nominellt belopp om EUR 7 300 000.