Qred AB

Qred på Breakits event “Future of Credit”

Emil Sunvisson var en av talarna på Breakits nya event om framtidens lån. Det handlade bland annat om hur man bygger en lönsam och skalbar affär med hjälp av digitala processer och smarta algoritmer. Och om hur Qred på bara fyra år blivit störst i Norden inom mikrolån till företag.

Emils ämne var “Maskinerna är våra vänner – så blir du bättre än banken”. Presentationen handlade om hur det inom finansvärlden länge har varit en vedertagen sanning att lån till småföretag är en dålig affär. Men vi på Qred menar att man visst kan bygga en lönsam och skalbar affär på detta med hjälp av digitala processer och smarta algoritmer. Under Emils presentation fick de höra honom berätta hur bolaget, på bara fyra år, blivit störst i Norden inom mikrolån till företag.

Hur ser du på utvecklingen?

“Den klassiska banken som gör allt för alla kommer att förpassas till historiens soptipp, precis som den gamla lanthandeln har ersatts av storköp, e-köp eller varför inte ekologisk gårdsförsäljning? Risken finns att nya aktörer med ett rakbladsskarpt fokus bit efter bit kommer ta en del av bankkakan, så att det till slut bara återstår ett API till några anonyma transaktionskonton med automatiserad övervakning,” säger Emil Sunvisson.

Som bekant har bo- och privatlån tagit över stora delar av lånestocken hos de traditionella storbankerna. Bankerna dyra kostnadskostym och fortsatta nedläggningar av lokala kontor har lett till stora problem för både privat- och företagskunder på glesbygden. Mindre företag har inte ett behov av att låna hundratusentals eller miljoner kronor för att växa. Det räcker oftast med mindre lån under en kortare period för att lösa eventuella problem och säkerställa sin tillväxt. Där kan ofta inte storbankerna möta upp behovet då mängden handpåläggning, antalet anställda, kontor och så vidare är för stora kostnader för att det ska vara lönsamt.

“Bankernas utlåning till företag har sjunkit från nästan 30% för 15 år sen till drygt 15%. Man undrar ju varför de inte anpassar sig till kunderna…” avslutar Emil Sunvisson.

Läs mer om programmet och talarna på Breakit.

Qred AB

Qred erbjuder lån till småföretag i Sverige, Finland, Danmark och Nederländerna. Pengarna används för investeringar och rörelsekapital. Qred har sedan starten 2015 lånat ut över två miljarder SEK, vilket beräknas ha skapat över 4 000 nya jobb i småföretag. Genom att använda en helt digitaliserad process håller bolaget hanteringskostnader och kreditförluster nere, samtidigt som kunden får en bättre upplevelse.

Följ Qred AB

Senaste pressmeddelandena från Qred AB

Dinero tilbyder erhvervslån i samarbejde med fintech-virksomheden Qred9.4.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

Et nyt samarbejde mellem regnskabsprogrammet Dinero og fintech-virksomheden Qred skal give mindre og mellemstore virksomheder bedre adgang til finansiering. Dineros kunder nu kan ansøge om et erhvervslån direkte via deres konto hos Dinero. Ved hjælp af information om virksomheden sammenkoblet med fintech-selskabets egne oplysninger og øvrige eksterne datakilder, kan Qred fremskynde kreditvurderingen og hjælpe Dineros kunder med at gribe vækstmulighederne, når de opstår eller give adgang til likviditet, når det er livsnødvendigt for virksomhedens overlevelse. ”Vi har blandt andet valgt at lave et samarbejde med Qred, fordi de er lynhurtige til at reagere, når en virksomhed ansøger om penge. Når pizzeria-ejerens ovn pludselig brænder sammen, så har han pinedød brug for en ny pizzaovn for overhovedet at holde virksomheden kørende. I den situation er det ikke holdbart at skulle igennem en lang sagsbehandling hos sin bank. Der handler det for pizzeria- ejeren om at få pengene ind på kontoen