Qred AB

Qred på Breakits event “Future of Credit”

Emil Sunvisson var en av talarna på Breakits nya event om framtidens lån. Det handlade bland annat om hur man bygger en lönsam och skalbar affär med hjälp av digitala processer och smarta algoritmer. Och om hur Qred på bara fyra år blivit störst i Norden inom mikrolån till företag.

Emils ämne var “Maskinerna är våra vänner – så blir du bättre än banken”. Presentationen handlade om hur det inom finansvärlden länge har varit en vedertagen sanning att lån till småföretag är en dålig affär. Men vi på Qred menar att man visst kan bygga en lönsam och skalbar affär på detta med hjälp av digitala processer och smarta algoritmer. Under Emils presentation fick de höra honom berätta hur bolaget, på bara fyra år, blivit störst i Norden inom mikrolån till företag.

Hur ser du på utvecklingen?

“Den klassiska banken som gör allt för alla kommer att förpassas till historiens soptipp, precis som den gamla lanthandeln har ersatts av storköp, e-köp eller varför inte ekologisk gårdsförsäljning? Risken finns att nya aktörer med ett rakbladsskarpt fokus bit efter bit kommer ta en del av bankkakan, så att det till slut bara återstår ett API till några anonyma transaktionskonton med automatiserad övervakning,” säger Emil Sunvisson.

Som bekant har bo- och privatlån tagit över stora delar av lånestocken hos de traditionella storbankerna. Bankerna dyra kostnadskostym och fortsatta nedläggningar av lokala kontor har lett till stora problem för både privat- och företagskunder på glesbygden. Mindre företag har inte ett behov av att låna hundratusentals eller miljoner kronor för att växa. Det räcker oftast med mindre lån under en kortare period för att lösa eventuella problem och säkerställa sin tillväxt. Där kan ofta inte storbankerna möta upp behovet då mängden handpåläggning, antalet anställda, kontor och så vidare är för stora kostnader för att det ska vara lönsamt.

“Bankernas utlåning till företag har sjunkit från nästan 30% för 15 år sen till drygt 15%. Man undrar ju varför de inte anpassar sig till kunderna…” avslutar Emil Sunvisson.

Läs mer om programmet och talarna på Breakit.

Qred AB

Qred är Sveriges snabbast växande fintech-företag och marknadsledande i Norden inom företagslån upp till en miljon kronor. Qred erbjuder lån till småföretag i Sverige, Finland, Danmark och Nederländerna och har även en pågående etablering i Brasilien. Qred har sedan starten 2015 lånat ut över 2,5 miljarder kronor till investeringar och rörelsekapital hos småföretag. Genom att använda en helt digitaliserad process håller bolaget hanteringskostnader och kreditförluster nere, samtidigt som kunden får en bättre upplevelse. Qred omsatte 126 mkr 2018 och har för närvarande ca 55 anställda i Stockholm, Helsingfors och Riga.

Följ Qred AB

Senaste pressmeddelandena från Qred AB

Qred återköper obligationer för att stärka det egna kapitalet27.3.2020 16:30:00 CETPressmeddelande

Qred Holding AB (publ) (“Företaget”) har återköpt obligationer till ett nominellt värde om EUR 7 300 000. Återköpet avser Företagets seniora säkerställda obligation med ett nominellt belopp om EUR 40 000 000 (ISIN: SE001250726). Obligationen har en rörlig ränta motsvarande EURIBOR 3m plus 8,5 procent och förfaller till betalning i juni 2022. Den genomsnittliga köpeskillingen motsvarar 75,75 procent av obligationens nominella belopp. Företaget innehar efter förvärven ett nominellt belopp om EUR 7 300 000.

Qred i ny kampanj: marknadsför sina kunders inlägg på social media26.3.2020 10:15:00 CETPressmeddelande

Att coronaviruset på något sätt drabbar oss alla råder det inga tvivel om. Några av de som drabbas hårdast ekonomiskt är småföretagarna som inte kommer att ha samma kundflöden under perioden när karantän och socialt avståndstagande är rekommenderat. Därför väljer nu fintechbolaget och bankutmanaren Qred att marknadsföra sina kunders inlägg på social media. “Småföretagarna går på knäna i tider som dessa. För oss är det självklart att hjälpa våra kunder på bästa möjliga sätt och att sprida deras budskap i social media är ett sätt vi kan hjälpa till på. Vi sitter inte bara på resurserna för att faktiskt göra något, utan även på insikter från vårt arbete i våra egna sociala kanaler”, säger Andrea Romander, presstalesperson på Qred. Qreds kunder kommer att kunna skicka in sina egna filmer där önskat budskap får förmedlas. Därefter kommer marknadsteamet på Qred lägga upp och marknadsföra inlägget i den eller de regioner som företaget verkar i via sina sociala kanaler. Förhoppningen är att de