Qred AB

Qred utsett till Sveriges snabbast växande företag av Financial Times

Financial Times har utsett Qred till Sveriges snabbast växande företag. Detta när de för fjärde året i rad publicerar sin lista över de 1000 företag i Europa med störst tillväxt under de senaste tre åren. Totalt sett placerade sig Qred på listans topp tio med en 8:e plats.

På Financial Times lista 2020 återfinns totalt 1000 europeiska företag i 36 stycken branscher. Sedan starten 2015 har Qred använt sig av smarta algoritmer för att snabbt ta fram ett kreditbetyg och en riskbedömning – en metod som har utvecklats genom åren och bedöms vara en framgångsfaktor.

“Det är tydligt att kombinationen av enkla digitala låneansökningar och personlig service har varit ett framgångsrecept för oss både i Sverige och på flertalet andra marknader. Idag levererar vi bra lösningar till småföretagare i Norden och Nederländerna och har siktet inställt på att kunna erbjuda fler produkter till ytterligare länder”, säger Emil Sunvisson, VD på Qred.

Qred blev alltså det snabbast växande företaget i Sverige när de placerade sig på en första plats bland de svenska företag som kvalificerat sig som de 1000 snabbast växande företagen. I fjol fanns 14 stycken svenska bolag med på listan. I år har två fler kvalat in, med nu totalt 16 svenskgrundade företag med i rankingen.

“Även om denna listplacering såklart är ett erkännande att vi kommit väldigt långt på kort tid så anser vi att vi nu enbart står i startblocken för att revolutionera lånemarknaden. Vi kommer att fortsätta förbättra vårt erbjudande för att småföretagare ska kunna utveckla sina verksamheter och anställa fler ”, fortsätter Emil Sunvisson.

Listan i sin helhet finns att hitta på här.

Qred AB

Qred är Sveriges snabbast växande fintech-företag och marknadsledande i Norden inom företagslån upp till en miljon kronor. Qred erbjuder lån till småföretag i Sverige, Finland, Danmark och Nederländerna och har även en pågående etablering i Brasilien. Qred har sedan starten 2015 lånat ut över 3 miljarder kronor till investeringar och rörelsekapital hos småföretag. Genom att använda en helt digitaliserad process håller bolaget hanteringskostnader och kreditförluster nere, samtidigt som kunden får en bättre upplevelse. Qred omsatte 192 mkr 2019 och har för närvarande ca 75 anställda i Stockholm, Malmö, Helsingfors, Riga och Sao Paulo.

Följ Qred AB

Senaste pressmeddelandena från Qred AB

Qred återköper obligationer för att stärka det egna kapitalet27.3.2020 16:30:00 CETPressmeddelande

Qred Holding AB (publ) (“Företaget”) har återköpt obligationer till ett nominellt värde om EUR 7 300 000. Återköpet avser Företagets seniora säkerställda obligation med ett nominellt belopp om EUR 40 000 000 (ISIN: SE001250726). Obligationen har en rörlig ränta motsvarande EURIBOR 3m plus 8,5 procent och förfaller till betalning i juni 2022. Den genomsnittliga köpeskillingen motsvarar 75,75 procent av obligationens nominella belopp. Företaget innehar efter förvärven ett nominellt belopp om EUR 7 300 000.

Qred i ny kampanj: marknadsför sina kunders inlägg på social media26.3.2020 10:15:00 CETPressmeddelande

Att coronaviruset på något sätt drabbar oss alla råder det inga tvivel om. Några av de som drabbas hårdast ekonomiskt är småföretagarna som inte kommer att ha samma kundflöden under perioden när karantän och socialt avståndstagande är rekommenderat. Därför väljer nu fintechbolaget och bankutmanaren Qred att marknadsföra sina kunders inlägg på social media. “Småföretagarna går på knäna i tider som dessa. För oss är det självklart att hjälpa våra kunder på bästa möjliga sätt och att sprida deras budskap i social media är ett sätt vi kan hjälpa till på. Vi sitter inte bara på resurserna för att faktiskt göra något, utan även på insikter från vårt arbete i våra egna sociala kanaler”, säger Andrea Romander, presstalesperson på Qred. Qreds kunder kommer att kunna skicka in sina egna filmer där önskat budskap får förmedlas. Därefter kommer marknadsteamet på Qred lägga upp och marknadsföra inlägget i den eller de regioner som företaget verkar i via sina sociala kanaler. Förhoppningen är att de