Qred utsett till Sveriges snabbast växande företag av Financial Times

Financial Times har utsett Qred till Sveriges snabbast växande företag. Detta när de för fjärde året i rad publicerar sin lista över de 1000 företag i Europa med störst tillväxt under de senaste tre åren. Totalt sett placerade sig Qred på listans topp tio med en 8:e plats.

På Financial Times lista 2020 återfinns totalt 1000 europeiska företag i 36 stycken branscher. Sedan starten 2015 har Qred använt sig av smarta algoritmer för att snabbt ta fram ett kreditbetyg och en riskbedömning – en metod som har utvecklats genom åren och bedöms vara en framgångsfaktor.

“Det är tydligt att kombinationen av enkla digitala låneansökningar och personlig service har varit ett framgångsrecept för oss både i Sverige och på flertalet andra marknader. Idag levererar vi bra lösningar till småföretagare i Norden och Nederländerna och har siktet inställt på att kunna erbjuda fler produkter till ytterligare länder”, säger Emil Sunvisson, VD på Qred.

Qred blev alltså det snabbast växande företaget i Sverige när de placerade sig på en första plats bland de svenska företag som kvalificerat sig som de 1000 snabbast växande företagen. I fjol fanns 14 stycken svenska bolag med på listan. I år har två fler kvalat in, med nu totalt 16 svenskgrundade företag med i rankingen.

“Även om denna listplacering såklart är ett erkännande att vi kommit väldigt långt på kort tid så anser vi att vi nu enbart står i startblocken för att revolutionera lånemarknaden. Vi kommer att fortsätta förbättra vårt erbjudande för att småföretagare ska kunna utveckla sina verksamheter och anställa fler ”, fortsätter Emil Sunvisson.

Listan i sin helhet finns att hitta på här.

Qred är Sveriges snabbast växande fintech-företag och marknadsledande i Norden inom företagslån upp till en miljon kronor. Qred erbjuder lån till småföretag i Sverige, Finland, Danmark och Nederländerna och har även en pågående etablering i Brasilien. Qred har sedan starten 2015 lånat ut över 3 miljarder kronor till investeringar och rörelsekapital hos småföretag. Genom att använda en helt digitaliserad process håller bolaget hanteringskostnader och kreditförluster nere, samtidigt som kunden får en bättre upplevelse. Qred omsatte 192 mkr 2019 och har för närvarande ca 75 anställda i Stockholm, Malmö, Helsingfors, Riga och Sao Paulo.

Qred ökar intäkter med 90% under första kvartalet 202028.5.2020 14:30:00 CESTPressmeddelande

Ändrat datum för Qred Holding AB (publ) årsstämma 202027.5.2020 16:45:00 CESTPressmeddelande