Qreds bokslutskommuniké: har hjälpt över 10 000 småföretagare under Coronan

2020 är ett år vi sent kommer att glömma. Idag släpper Qred som bokslutskommuniké för fjolåret. Pandemin till trots rapporterar företaget ett starkt resultat och ökade intäkterna med 56 % jämfört med föregående år. Under 2020 har Qred hjälpt fler än 10 000 småföretag - ett segment som drabbats hårt av coronautbrottet och påföljande restriktioner.

Stockholm, 26 februari, 2021 - Idag släpper fintechbolaget Qred sin rapport för förra årets fjärde kvartal. Under ett år kantat av pandemi och restriktioner har Qred hjälpt över 10 000 småföretagare på sex marknader. Företaget rapporterar även en ökning av rörelsens intäkter på 56 % jämfört med föregående år och att antalet aktiva användare steg med 29 %. Dessutom har Qred under året anställt fler än 60 nya personer och därmed nästan dubblat antalet medarbetare.

“När jag sammanfattar 2020 kan jag nöjt konstatera att våra intäkter har fortsatt växa i raketfart. Under kvartalet har majoriteten av våra lån varit förmedlade lån till våra partnerbanker, vilket innebär att vi kunnat optimera kapitalallokering, för att möjliggöra tillväxt på etablerade och nya marknader samtidigt,” säger Emil Sunvisson, VD på Qred.

Tidigt förra kvartalet fortsatte Qred som geografiska expansion när man lanserade i Belgien. I november fick även Qred tillstånd från Finansinspektionen att bedriva betaltjänster (AIS/PIS). Detta öppnar upp för företaget att erbjuda nya typer av tjänster till sina kunder.

“Vårt mål är att tillhandahålla enkla produkter som gör det enklare för småföretagare att hantera sin vardagsekonomi. Vi lanserade nyligen vårt nya API som gör det möjligt för våra partners att sömlöst integrera Qreds tjänster till sina egna plattformar,” fortsätter Emil Sunvisson.

Q4 i korthet

Oktober – december 2020

• Rörelsens intäkter ökade med 39,6% till 74,7 mkr (53,5)
  • Provisionsintäkterna uppgick till 35,8 mkr (1,0)
  • Ränteintäkterna minskade med 28,1% till 46,4 mkr (64,5)
  • Rörelseresultatet minskade med 35,2% till 5,1 mkr (7,9)
  • Periodens resultat uppgick till 2,5 mkr (8,2)

Januari – december 2020

• Antalet aktiva användare ökade med 29% till 9 498 (7 387)
  • Rörelsens intäkter ökade med 56,5% till 301,0 mkr (192,3)
  • Provisionsintäkterna uppgick till 111,3 mkr (1,0)
  • Ränteintäkterna minskade med 11,9% till 199,1 mkr (226,0)
  • Rörelseresultatet uppgick till 35,6 mkr (31,7)
  • Periodens resultat uppgick till 29,4 mkr (28,0)
  • Låneportföljen minskade med 15% till 553,7 mkr (654,5)

Väsentliga händelser oktober – december 2020

• Qred har fortsatt sin geografiska expansion och öppnade under oktober upp för Belgiska småföretag.
  • Qred AB har erhållit tillstånd att få bedriva betaltjänster. Licensen inkluderar bl.a. betalningsinitieringstjänster (Payment Initiation Services, PIS) och kontoinformationstjänster (Account Information Services, AIS).

Väsentliga händelser efter delårsperiodens utgång

Inga väsentliga händelser har skett efter delårsperiodens utgång.

Rapporten finns att hitta på Qreds hemsidan eller på följande länkar: rapport och presentation.

Qred grundades 2015 av entreprenörer för entreprenörer och är nu Sveriges snabbast växande fintechföretag samt marknadsledande i Norden. Med verksamhet i Sverige, Finland, Danmark, Nederländerna, Brasilien och Belgien har Qred lånat ut mer än 3 miljarder kronor till växande företag och därmed skapat fler än 5000 jobb. Vårt egna, helautomatiserade kreditsystem gör det möjligt för oss att snabbt tillhandahålla företagare med det som behövs för dem att kunna växa sina verksamheter. För att läsa mer, vänligen besök: Om Qred

Qred publicerar årsredovisning29.4.2021 20:30:00 CEST | Pressmeddelande

Stockholm, 29 april 2021 - Idag släpper Qred årsredovisningen för 2020. Qred rapporterar en ökning av rörelsens intäkter på 57 procent jämfört med föregående år och antalet aktiva användare steg med 29 procent. Trots ett år som har präglats av pandemi och restriktioner har fintechbolaget dubblat antalet medarbetare genom att anställa nya 60 kollegor. Dessutom har Qred hjälpt tiotusentals företagare på sex marknader genom en mycket turbulent tid. Under 2020 erhöll Qred en AIS/PIS-licens, vilket möjliggör utveckling av nya smarta tjänster. Utöver det lanserade Qred på bolagets sjätte marknad; Belgien. “Qred behövs mer än någonsin för att stötta småföretagen och hjälpa nästa generations hjältar. Vi vill dra vårt strå till stacken. Tillsammans skapar vi förutsättningar för små företag att kunna utvecklas” säger Emil Sunvisson, VD på Qred. Läs rapporten i sin helhet här: Qreds årsredovisning 2020

Qred Holding AB (publ), org. nr. 559031-0685 (”Bolaget"), har avslutat det skriftliga förfarande som inleddes den 22 mars 2021 (“Skriftligt Förfarande”) för att anhålla om godkännande från innehavare (“Obligationsinnehavare”) av sitt seniora säkerställda obligationslån 2019/2022 med ISIN SE0012507267 (“Obligationen”) att ändra Obligationens villkor (“Obligationsvillkoren”) för att tillåta avnotering från handel på börs samt multilateral handelsplattform. Deltagande Obligationsinnehavare bildade nödvändig kvorum och godkände enhälligt begäran om att ändra Obligationsvillkoren. Medgivandet att ändra Obligationsvillkoren fastslogs ha accepterats vid utgången av röstningsperioden den 16 april 2021. Resultatet av det Skriftliga Förfarandet kommer även att meddelas via post till Obligationsinnehavare samt publiceras på agentens hemsida, Nordic Trustee & Agency AB (publ) (www.nordictrustee.com). De uppdaterade Obligationsvillkoren kommer att finnas tillgängliga på Bolagets hemsida. Obligation