QUINTA DO VALLADO 20 YEARS OLD TAWNY PORT

Den 22 april släpps 600 flaskor av Vallado 20 Years Old Tawny Port i Systembolagets tillfälliga sortiment. Quinta do Vallado är en av de mest välrenommerade producenterna från Douro och har varit avgörande i vinlandet Portugals frammarsch på senare tid. De har bidragit till det kraftigt ökade intresset för både portvin och landets torra bordsviner. Artikelnummer är 93283 och priset 399 kr.

Portugal har länge varit ett vinland som ansetts oerhört underskattat och de portugisiska vinerna har ofta lyst med sin frånvaro på vinfantasternas bord. Quinta do Vallado är dock ett undantag som länge har uppmärksammats och hyllats för sin fantastiska kvalitet, redan på instegsnivå. Har det varit någon producent från Portugal har det ofta varit Quinta do Vallado. Egendomen grundades redan år 1716 av den legendariska Dona Maria Antónia Adelaide Ferreira.

Idag står Qinta do Vallado som en av Douros mest respekterade och prisbelönta producenter av såväl bordsvin som portvin. Egendomen är fortfarande i familjen Ferreiras ägo och förfogar över sammanlagt 65 hektar i Cima Corgo samt 35 hektar ekologiskt certifierade vingårdar i Douro Superior. Tillsammans med fyra andra producenter från Dourodalen har de under namnet Douro Boys satt regionen på kartan även för röda och vita bordsviner av världsklass.

Nu lanseras ett begränsat antal flaskor deras fantastiska portvin Vallado 20 Years Old Tawny Port. Quinta do Vallado har producerat portvin i över 300 år och källaren är full av gamla skatter som används för att skapa tawny port av enastående kvalitet.

Druvorna till vinet kommer från mycket gamla vinstockar, som är mellan 60 – 100 år gamla. Efter skörden avstjälkas och selekteras druvorna för att sedan vinifieras i öppna cementkar, så kallade lagares. Där fottrampas vinet under alkoholjäsningen och vid önskad restsockerhalt stoppas jäsningen genom att tillsätta druvsprit med en alkoholhalt på 77 procent vol. Efter några månaders lagring på ståltank avgörs vilka viner som ska bli ruby och tawny. Tawnyvinerna läggs på gamla 600 liters ekfat. Denna tawny är en blend av fatlagrade portviner som tillsammans utgör en medelålder av 20 år. Vinet har en intensiv doft och smak av torkad frukt, nötter och apelsinmarmelad. Utsökt till crème caramel, lagrade hårdostar och grönmögelost.

Alk.halt: 19,5% vol. | Art.nr: 93283 | Volym: 500 ml | Pris 399 kr