Quinyx AB

Quinyx storsatsar och köper upp AI-experterna Widget Brain

Erik Fjellborg, VD och grundare Quinyx Ab

Stockholm, den 21 oktober 2020 -  Quinyx storsatsar på AI och köper upp sin partner Widget Brain, pionjärer och experter på AI-optimerade scheman. Genom uppköpet kommer Quinyx att stärka sitt erbjudande ytterligare genom att kunna erbjuda automatiserad schemaläggning, personalplanering och resursoptimering med hjälp av AI.

• Efter flera år som partners såg vi fördelarna med att integrera Widget Brains innovativa AI-teknik direkt i vår plattform. AI och automatiserad schemaläggning är framtiden och genom uppköpet kommer vi att kunna erbjuda marknadens snabbaste plattform och våra kunder kommer att spara ännu mer tid och pengar genom sin investering i ett WFM-verktyg, säger Erik Fjellborg, vd och grundare, Quinyx.

• Vi har byggt en fantastisk AI-produkt som hjälper våra kunder att göra bättre scheman för sina medarbetare. Vi tar automatisering av operativa beslut till en ny nivå. I Quinyx har vi hittat den perfekta partnern som brinner lika mycket som oss för att leverera världens bästa scheman till alla medarbetare och arbetsgivare, säger Joachim Arts, vd, Widget Brain.

Genom Widget Brains AI-lösning kan företag helt automatisera sin schemaläggning. Verktyget skapar smarta scheman som tar hänsyn till kollektivavtalsregler, medarbetares önskemål och optimerar bemanningen efter verksamhetens behov. Administration reduceras till ett minimum samtidigt som personalkostnader kan optimeras med upp till 10%.

Bolagen delar redan idag globala kunder som Domino’s Pizza och Wello. Nya kunder som tillkommer genom uppköpet är bland andra Facilicom och Royal Vopak. Widget Brains globala team och kontor kommer att bli en del av Quinyx.

• Vi har redan ett nära samarbete, gemensamma kunder och en delad vision att hjälpa fler att revolutionera sina scheman. Vi ser verkligen fram emot att få ta del av Widget Brains kunskap inom AI och utöka vår produkt med ännu fler spännande moduler som skapar tillväxt både för oss och våra kunder, avslutar Erik.

Om Quinyx

Quinyx är marknadsledande i Norden inom AI-driven Workforce Management och hjälper fler än 850 företag att växa genom att optimera sin schemaläggning och personalplanering. Quinyx plattform används av bland andra; McDonalds, Samhall, Espresso House, Elgiganten, Capio, Stadium, KRY och Filmstaden.

Om Widget Brain

Widget Brain är marknadsledande inom AI-optimerad schemaläggning. Vår datadrivna approach hjälper kunder över hela världen med bättre prognoser och effektivare personalplanering. Våra kunder minskar sina kostnader, ökar försäljningen, sparar flera timmar på schemaläggning och minskar omsättningen på schemalagd personal. Våra kunder genererar över 450 000 scheman varje månad.

Mediakontakt:

Fredrik Selander, Nordic Marketing Director, Quinyx