Rabatt på kaffe leder till mindre miljöpåverkan

Sedan april har kaffeköpare på Pressbyrån och 7-Eleven som haft med sig en egen mugg fått en rabatt på 3 kronor per kaffe. Och nu visar statistiken för maj, juni, juli och augusti att det har lett till en minskad förbrukning av engångsmuggar med 1,55 procent i hela riket och 5,67 procent i butiker med studentnära lägen. Engångsmuggar är till stor del gjord av papper, men har en insida av plast för att göra muggen tät. Och engångsartiklar av plast står i dag för ungefär hälften av allt skräp som hittas på europeiska stränder.

EU har beslutat att förbrukningen av vissa engångsartiklar av plast, som engångsmuggar för kaffe, ska minska. Håll Sverige Rent driver sedan 2018 ett projekt som heter Hej då engångsmugg. Som en del i projektet samarbetar Håll Sverige Rent med Reitan Conveinence Sweden AB (RCS), som är franchisegivare åt kedjorna Pressbyrån och 7-Eleven i Sverige. Syftet med samarbetet är att minska förbrukningen av engångsmuggar.

De kunder som har med sig en egen kaffemugg till Pressbyrån eller 7-Eleven får en rabatt på 3 kronor per kaffe. Målet var att minska förbrukningen med 5 procent totalt och det målet ser nu ut att nås i butiker med studentnära lägen. I hela riket är det en minskning med 1,55 procent, vilket om trenden håller i sig året ut skulle betyda en minskning på 150 000 engångsmuggar från april till årsskiftet.

”Resultatet fram till nu är mycket lovande, men det krävs att vi fortsätter påminna kunderna om erbjudandet för att ännu fler ska ta med egen mugg när de handlar kaffe. Vår förhoppning är att fler kedjor ansluter till initiativet Hej då engångsmugg, tillsammans kan vi verkligen göra stor skillnad för miljön”, säger Lennart Schultz, kommunikationschef på RCS.

Sedan 1950-talet har det tillverkats 8,3 miljarder ton plast. Ungefär 40 procent av den plasten används till förpackningar. Och engångsartiklar av plast står i dag för ungefär hälften av allt skräp som hittas på europeiska stränder. Den klassiska engångsmuggen är till stor del gjord av papper, men har en insida av plast för att göra muggen tät. Ofta medföljer även ett lock, som är helt gjort av plast.

”Användningen av engångsmuggar har på kort tid exploderat, vilket vi tydligt ser när vi är ute och mäter skräp i naturen eller på stränder. Därför är det oerhört glädjande att vi ser att vi kan ändra människors beteenden med till synes små förändringar. Fler och fler inser att det moderna sättet att dricka sitt kaffe på språng är ur en medhavd mugg”, säger Johanna Ragnartz, vd för Håll Sverige Rent.

Presskontakter:

Pontus Tengby, PR-ansvarig Håll Sverige Rent, telefon 0707-23 44 93, pontus.tengby@hsr.se

Lennart Schultz, kommunikationschef, Reitan Conveinence Sweden AB (RCS), telefon 08-587 490 00, lennart.schultz@reitanconvenience.se

Frukostseminarium: Färre muggar men lika mycket kaffe

Dag: Onsdag 9 oktober, kl 8.00-10.30 (frukost 8.00-8.30)

Plats: Epicenter, Mäster Samuelsgatan 35

Läs mer om frukostseminarium: https://www.hsr.se/kalendarium/frukostseminarium-lika-mycket-kaffe-men-farre-muggar

Fakta: Plast i haven

-          80 procent av allt skräp i haven kommer från land och det mesta skräpet består av plastartiklar.

-          Plastartiklar för engångsbruk står för omkring hälften av allt marint skräp som hittas på europeiska stränder, räknat i antal.

-          Den klassiska engångsmuggar är till stor del gjord av papper men har en insida av plast för att göra muggen tät. Ofta medföljer även ett lock, som är helt gjort av plast.

-          Plast som hamnar i naturen försvinner inte inom en rimlig tid. I stället sönderdelas den till mindre och mindre bitar för att så småningom bli till mikro- och nanoplast.

-          Sedan 1950-talet har vi tillverkat 8,3 miljarder ton plast. 40 procent av plastproduktionen används till förpackningar.

Källa: Håll Sverige Rent

Fakta: Kampanjen ”Hejdå engångsmugg”

-          ”Hejdå engångsmugg” är en kampanj med målet att minska användningen av engångsartiklar, särskilt muggar. Syftet är att minska nedskräpningen och tillförseln av plastartiklar till haven. Bakom kampanjen står stiftelsen Håll Sverige Rent. Kampanjen finansieras av Postkodlotteriet.

-          Pressbyrån och 7-Eleven är de första butikskedjorna att ansluta sig till kampanjen. De ger sedan slutet av april 3 kronors rabatt till alla som har med sig en egen mugg när de köper kaffe. Målet är att minska användningen av engångsmuggar med 5 procent under första året, vilket motsvarar omkring en halv miljon engångsmuggar.

Källa: Håll Sverige Rent och Reitan Conveinence Sweden AB (RCS)

Fakta: EU:s engångsplastdirektiv

EU:s engångsplastdirektiv heter egentligen Direktivet om att minska vissa plastprodukters inverkan på miljön. Direktivet innehåller åtgärder för olika engångsartiklar, beroende på vilken typ av plast det handlar om:

-          Förbud för exempelvis sugrör, bomullspinnar, bestick och tallrikar.

-          Krav på att minska konsumtionen för exempelvis engångsmuggar och livsmedelsbehållare.

-          Krav på design och märkning exempelvis att korken ska sitta fast på plastflaskan.

-          Utvidgat producentansvar som innebär exempelvis krav på att finansiera informationssatsningar för muggar, livsmedelsbehållare, cigarettfimpar med mera.

-          Insamlingsmål för flaskor för engångsbruk.

Europaparlamentet beslutade om direktivet den 27 mars 2019. Direktivet ska vara implementerat i svensk rätt i olika omgångar, de flesta reglerna ska vara på plats två år efter att direktivet trätt i kraft. Regeringen utreder just nu hur direktivet ska implementeras i Sverige. Utredningen ska även titta på möjligheten att förbjuda fler produkter än de som ingår i direktivet. Utredningen ska vara klar i januari 2021.

Källa: Håll Sverige Rent, Direktivet om att minska vissa plastprodukters inverkan på miljön

Johanna Ragnartz, vd för Håll Sverige Rent.
Lennart Schultz, kommunikationschef, Reitan Conveinence Sweden AB.

I dag släpper vi Skräprapporten 2024 – senaste nytt om nedskräpningen i Sverige24.4.2024 12:00:00 CEST | Pressmeddelande

I dag släpper Håll Sverige Rent den årliga Skräprapporten med statistik, fakta och analyser om nedskräpningen i Sverige. I rapporten följer vi bland annat fimptrenden, utvecklingen av vitt snus och vape, det förbjudna och reglerade skräpet som sugrör, konfetti, korkar och påsar i plast. Det blir också en djupdykning i den senaste nationella skräpmätningen – som visar att det finns skräp på 97,4 % av alla ställen vi undersökt i stadskärnor och parker runt om i Sverige.

Nu har vi resultat från Sveriges största plastexperiment9.4.2024 08:45:00 CEST | Pressmeddelande

Plastexperimentet är ett rikstäckande forskningsprojekt där Håll Sverige Rent, Vetenskap & Allmänhet och Göteborgs universitet samarbetar för att kartlägga hur mycket plastskräp det finns i olika miljötyper. Med hjälp av privatpersoner, föreningar och skolelever har vi under två år undersökt en area på nästan 830 000 kvadratmeter och samlat in 60 000 plastobjekt. Resultatet från medborgarforskningen visar att fimpar, förpackningar och plastpåsar är de identifierade plastskräp som är vanligast.