Rabatt på kaffe ska minska antalet engångsmuggar

Nyligen beslutade EU att förbrukningen av vissa engångsartiklar av plast ska minska. Inom kort kommer alla som tar med sig en egen mugg att få tre kronors rabatt på kaffe hos Pressbyrån och 7-Eleven. Kampanjen är ett samarbete mellan Håll Sverige Rent och butikskedjorna. Målet är att sänka förbrukningen med en halv miljon engångsmuggar redan under första året.
Johanna Ragnartz, vd på Håll Sverige Rent och Mariette Kristenson, vd för Reitan Convenience Sweden

– Användningen av engångsmuggar har på kort tid exploderat, vilket vi tydligt ser när vi är ute och plockar skräp i naturen och på stränder. Därför har vi tagit initiativ till kampanjen ”Hejdå engångsmugg”. Genom att använda flergångsmuggar kan alla bidra till att spara både pengar och miljön, säger Johanna Ragnartz, vd på stiftelsen Håll Sverige Rent.

Plast i haven har på kort tid blivit en het politisk fråga och den 27 mars i år fattade EU beslut om det så kallade engångsplastdirektivet. Det innebär förbud mot vissa engångsartiklar av plast och minskning av vissa. Håll Sverige Rents kampanj ”Hejdå engångsmugg” syftar till att minska användningen av muggar och andra engångsartiklar.

Pressbyrån och 7-Eleven är de första butikskedjorna att ansluta sig till kampanjen. Kunder som har med sig en egen mugg kommer att få 3 kronors rabatt på kaffe och övrig varm dryck, med start den 22 april hos Pressbyrån och den 6 maj hos 7-Eleven. Målet är att minska antalet engångsmuggar hos de båda butikskedjorna med 5 procent under första året, vilket motsvarar omkring en halv miljon engångsmuggar.

– Vi finns på många orter i Sverige och via våra butiker når vi en stor andel av svenskarna. Med vårens kampanj och införandet av en rabatt till de som har egen mugg kan vi vara med och förändra ett beteende och tillsammans med kunderna göra något bra för miljön, säger Mariette Kristenson, vd för Reitan Convenience Sweden, som driver Pressbyrån och 7-Eleven.

Sedan 1950-talet har det tillverkats 8,3 miljarder ton plast. Ungefär 40 procent av den producerade plasten används till förpackningar. Och engångsartiklar av plast står i dag för ungefär hälften av allt skräp som hittas på europeiska stränder. Den klassiska engångsmuggen är till stor del gjord av papper, men har en insida av plast för att göra muggen tät. Ofta medföljer även ett lock, som är helt gjort av plast.

– Plast i haven är ett av vår tids största miljöproblem och det mesta av skräpet kommer från land. Plast som vi använder några minuter finns kvar en livstid i naturen. Ett enkelt sätt att minska nedskräpningen är att sluta använda engångsartiklar, säger Johanna Ragnartz.

Johanna Ragnartz, vd Håll Sverige Rent, telefon 076-941 01 89, johanna.ragnartz@hsr.se

Lennart Schultz, Reitan Convenience Sweden, telefon 08-587 490 00, lennart.schultz@reitanconvenience.se

Fakta: Plast i haven

• 80 procent av allt skräp i haven kommer från land och det mesta skräpet består av plastartiklar.
  • Plastartiklar för engångsbruk står för omkring hälften av allt marint skräp som hittas på europeiska stränder, räknat i antal.
  • Den klassiska engångsmuggar är till stor del gjord av papper, men har en insida av plast för att göra muggen tät. Ofta medföljer även ett lock, som är helt gjort av plast.
  • Plast som hamnar i naturen försvinner inte inom en rimlig tid. I stället sönderdelas den till mindre och mindre bitar för att så småningom bli till mikro- och nanoplast.
  • Sedan 1950-talet har vi tillverkat 8,3 miljarder ton plast. 40 procent av plastproduktionen används till förpackningar.

Källa: Håll Sverige Rent

Fakta: Kampanjen ”Hejdå engångsmugg”

• ”Hejdå engångsmugg” är en kampanj med målet att minska användningen av engångsartiklar, särskilt muggar. Syftet är att bidra till att minska nedskräpningen och tillförseln av plastartiklar till haven. Bakom kampanjen står stiftelsen Håll Sverige Rent.
  • Pressbyrån och 7-Eleven är de första butikskedjorna att ansluta sig till kampanjen. De kommer att ge 3 kronors rabatt till alla som har med sig en egen mugg när de handlar kaffe. Målet är att minska användningen av engångsmuggar med 5 procent under första året, vilket motsvarar omkring en halv miljon engångsmuggar.
  • Rabatten gäller från den 22 april i Pressbyråns alla butiker och den 6 maj i 7-Elevenbutikerna. Samtidigt byter kedjorna också till en mer miljövänlig engångsmugg (med 25 procent mindre klimatpåverkan) och allt kaffe som serveras på Pressbyrån kommer att vara ekologiskt och på 7-Eleven UTZ-Certifierat.
  • Kampanjen finansieras av Postkodlotteriet.

Källa: Håll Sverige Rent och Reitan Convenience Sweden

Fakta: EU:s engångsplastdirektiv

EU:s engångsplastdirektiv heter egentligen Direktivet om att minska vissa plastprodukters inverkan på miljön. Direktivet innehåller åtgärder för olika engångsartiklar, beroende på vilken typ av plast det handlar om:

• Förbud för exempelvis sugrör, bomullspinnar, bestick och tallrikar.
  • Krav på att minska konsumtionen för exempelvis engångsmuggar och livsmedelsbehållare.
  • Krav på design och märkning exempelvis att korken ska sitta fast på plastflaskan.
  • Utvidgat producentansvar som innebär exempelvis krav på att finansiera informationssatsningar för muggar, livsmedelsbehållare, cigarettfimpar med mera.
  • Insamlingsmål för flaskor för engångsbruk.

Europaparlamentet beslutade om direktivet den 27 mars 2019. Direktivet ska vara implementerat i svensk rätt i olika omgångar, de flesta reglerna ska vara på plats två år efter att direktivet trätt i kraft.

Källa: Håll Sverige Rent, Direktivet om att minska vissa plastprodukters inverkan på miljön