Racingpremiärer för Mikaela Åhlin-Kottulinsky

Efter premiärracet i ADAC GT Masters på Oschersleben väntar premiär i STCC på Knutstorp till helgen. För unga racinglöftet Mikaela Åhlin-Kottulinsky innebär det en snabb övergång från den 610 hk bakhjulsdrivna Audi R8 LMS till en framhjulsdriven 330 hk stark Audi RS 3 LMS.

Audi RS 3 LMS STCC Mikaela-Ahlin Kottulinsky

Nu till helgen väntar premiären för STCC på Knutstorp, där Mikaela Åhlin-Kottulinsky kommer att köra i PWR Junior Team med en Audi RS3 LMS. Från 560 Hk bakhjulsdrivet till 330 hk och framhjulsdrivet.

- Jag kunde bara vara med på en av de båda officiella STCC testdagarna på Knutstorp och kan inte vara mer än nöjd. Vi var 4:a under regnfasen och väl på slicks satte vi sjunde tid av de 18 förarna som var på plats. Jag är extra stolt över att vara snabbaste förare på den första sektorn av alla men redan till helgen gäller det att vara på tåspetsarna igen. Det skall bli både kul och spännande att få möjligheten att köra på hemmaplan, säger Mikaela.

Mikaela och hennes teamkollega Ricardo Feller som ingår i Audi Sport Academy körde den gångna helgen årets premiärrace på Oschersleben i ADAC GT Masters. En helg med blandade resultat och upplevelser.

- På kvalet hade vi inte den riktiga farten och tiden räckte bara till en 24 plats. Men det var tajt, från första till sista startruta i det starka startfältet skiljde bara 1,4 sekunder, berättar Mikaela.

Till själva racet passade bilens inställningar bättre och duon körde upp sig till en 17 plats. Här var man även bästa ”silverkategoriserade förarteam”. Under söndagens race två låg teamet på en 16:e plats med goda chanser till att avancera, då det blev gulflagg. Vid omstarten till det sista varvet blev man inblandad i en kedjekrock och kunde inte ta målflaggan detta race. Nästa race i ADAG GT Masters för dubbelsatsande Mikaela sker den 19-21/5 på Lausitzring, då hon kör Audi R8 LMS och därmed står över den andra deltävlingen i STCC.

Kalender STCC 2017

5-6/5                Knutstorp
19-21/5            Alastaro (Finland) (M.ÅK deltar inte)
16-17/6            Solvalla
8-9/7                Falkenberg
11-13/8            Gelleråsen
1-3/9                Anderstorp
14-16/9            Mantorp (M.ÅK deltar inte)

Fakta Mikaela Åhlin-Kottulinsky

Mobil:    +46 70 358 83 56
E-post: mikaela.ahlinkottulinsky@hotmail.se
Född:    13 november 1992
Bor:       Stockholm
Familj: Mamma Susanne Kottulinsky-Åhlin, pappa Jerry Åhlin, storebror Fredrik
Klubb:   KAK, Kungliga Automobil Klubben
Tävlingsbil: Audi RS3 LMS
Start.nr: 89
Meriter : Vinst på Norisring VW Scirocco R-Cup, Audi Sport TT Cup – 3:a Norisring

Bilder för fri användning

Audi RS 3 LMS STCC Mikaela-Ahlin Kottulinsky
Mikaela Åhlin Kottulinsky Audi RS 3 LMS
Mikaela Åhlin-Kottulinsky Audi Sports Academy
Audi R8 LMS ADAC GT Masters MÅK

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 MIO nya bilar 2017. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har ca 88 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och tillverkar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Fem säkerhetsstjärnor till nya Audi A6 i Euro NCAP21.9.2018 09:58Pressmeddelande

Nya Audi A6 har testats och belönats med toppbetyget fem stjärnor i Euro NCAP, ett av de viktigaste säkerhetstesterna i Europa. Tjänstebilsfavoriten är därmed en av de säkraste i sin klass. På den svenska marknaden ingår dessutom flera avancerade säkerhetssystem som standard där information inhämtas både från den egna bilens sensorer, andra bilar och navigationsdata för att göra körningen så säker som möjligt.

Audi e-tron startsignal för elbilsoffensiv17.9.2018 20:18Pressmeddelande

Märket med de fyra ringarna startar en stor elbilsoffensiv i samband med världspremiären för Audi e-tron. 2025 kommer Audi att erbjuda tolv helt eldrivna bilar på de viktigaste marknaderna. Laddbara bilar beräknas samtidigt stå för en tredjedel av märkets försäljning. I portföljen ingår de två suvarna Audi e-tron och e-tron Sportback, varav den senare debuterar 2019. Dessutom tillkommer en rad eldrivna modeller med klassiska former som Avant och Sportback som skall erbjudas i varje relevant marknadssegment – från kompakt- till storbilsklassen.

Audi lanserar ett kort med 72000 laddpunkter i Europa med Audi e-tron Charging Service12.9.2018 14:37Pressmeddelande

Audi e-tron är början på en ny era inom Audi. Märket med de fyra ringarna är på väg att omvandlas från klassisk biltillverkare till premiumleverantör av mobilitetstjänster. Audi e-tron Charging Service är en av tjänsterna i det breda utbudet och ger tillgång till publika laddstationer i hela Europa. Audis eget laddningskort knyter samman över 72000 laddpunkter från 220 leverantörer. Allt för att ge problemfria resor med elbilen.