Racingpremiärer för Mikaela Åhlin-Kottulinsky

Efter premiärracet i ADAC GT Masters på Oschersleben väntar premiär i STCC på Knutstorp till helgen. För unga racinglöftet Mikaela Åhlin-Kottulinsky innebär det en snabb övergång från den 610 hk bakhjulsdrivna Audi R8 LMS till en framhjulsdriven 330 hk stark Audi RS 3 LMS.

Audi RS 3 LMS STCC Mikaela-Ahlin Kottulinsky

Nu till helgen väntar premiären för STCC på Knutstorp, där Mikaela Åhlin-Kottulinsky kommer att köra i PWR Junior Team med en Audi RS3 LMS. Från 560 Hk bakhjulsdrivet till 330 hk och framhjulsdrivet.

- Jag kunde bara vara med på en av de båda officiella STCC testdagarna på Knutstorp och kan inte vara mer än nöjd. Vi var 4:a under regnfasen och väl på slicks satte vi sjunde tid av de 18 förarna som var på plats. Jag är extra stolt över att vara snabbaste förare på den första sektorn av alla men redan till helgen gäller det att vara på tåspetsarna igen. Det skall bli både kul och spännande att få möjligheten att köra på hemmaplan, säger Mikaela.

Mikaela och hennes teamkollega Ricardo Feller som ingår i Audi Sport Academy körde den gångna helgen årets premiärrace på Oschersleben i ADAC GT Masters. En helg med blandade resultat och upplevelser.

- På kvalet hade vi inte den riktiga farten och tiden räckte bara till en 24 plats. Men det var tajt, från första till sista startruta i det starka startfältet skiljde bara 1,4 sekunder, berättar Mikaela.

Till själva racet passade bilens inställningar bättre och duon körde upp sig till en 17 plats. Här var man även bästa ”silverkategoriserade förarteam”. Under söndagens race två låg teamet på en 16:e plats med goda chanser till att avancera, då det blev gulflagg. Vid omstarten till det sista varvet blev man inblandad i en kedjekrock och kunde inte ta målflaggan detta race. Nästa race i ADAG GT Masters för dubbelsatsande Mikaela sker den 19-21/5 på Lausitzring, då hon kör Audi R8 LMS och därmed står över den andra deltävlingen i STCC.

Kalender STCC 2017

5-6/5                Knutstorp
19-21/5            Alastaro (Finland) (M.ÅK deltar inte)
16-17/6            Solvalla
8-9/7                Falkenberg
11-13/8            Gelleråsen
1-3/9                Anderstorp
14-16/9            Mantorp (M.ÅK deltar inte)

Fakta Mikaela Åhlin-Kottulinsky

Mobil:    +46 70 358 83 56
E-post: mikaela.ahlinkottulinsky@hotmail.se
Född:    13 november 1992
Bor:       Stockholm
Familj: Mamma Susanne Kottulinsky-Åhlin, pappa Jerry Åhlin, storebror Fredrik
Klubb:   KAK, Kungliga Automobil Klubben
Tävlingsbil: Audi RS3 LMS
Start.nr: 89
Meriter : Vinst på Norisring VW Scirocco R-Cup, Audi Sport TT Cup – 3:a Norisring

Bilder för fri användning

Audi RS 3 LMS STCC Mikaela-Ahlin Kottulinsky
Mikaela Åhlin Kottulinsky Audi RS 3 LMS
Mikaela Åhlin-Kottulinsky Audi Sports Academy
Audi R8 LMS ADAC GT Masters MÅK

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 MIO nya bilar 2016. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har ca 88 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och tillverkar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi sätter nytt försäljningsrekord med 1 878 100 levererade bilar 201715.1.2018 09:52Pressmeddelande

2017 blev åttonde året i rad med försäljningsrekord för AUDI AG. Trots en turbulent inledning på året lyckades företaget leverera rekordsiffran 1 878 100 bilar, vilket var en ökning med 0,6 procent. Försäljningen av märket med de fyra ringarna ökade på samtliga tre huvudmarknader. I USA steg försäljningen med 7,8 procent. I Kina lyckades Audi hämta hem den svaga inledningen och ökade totalt med 1,1 procent. På hemmamarknaden Tyskland levererades 0,4% fler bilar jämfört med rekordåret 2016.

Säljstart för Nya Audi A7 Sportback19.12.2017 13:45Pressmeddelande

Linjesköna A7 Sportback premiärvisades symboliskt i Audis helt nya högteknologiska designcenter i mitten på oktober. Lagom till jul öppnas nu orderböckerna hos de svenska Audi-handlarna. Den stora fyradörrarscoupen delar många tekniska nyheter med avancerade Audi A8 och har både elektrifierad drivlina och helt ny digital interiör. Premiären sker i mars nästa år och ca-priset för 3.0 TFSI V6-motorn på 340 hk är 662.000 kr.

Audi förlänger titelsponsorskap i FIS Ski World Cup29.10.2017 09:50Pressmeddelande

Audi titelsponsor i alpina världcupen till 2021/22 20-årsjubileum för samarbetet med svenska alpina landslaget Kör Audi quattro för maximalt grepp i vinterväglag Audi förlänger samarbetet och fortsätter som titelsponsor till Audi FIS Ski World Cup till 2022. Märket befäster därmed positionen som stark partner till internationell skidsport. I helgen inleds märkets 16:e säsong som titelsponsor vid storslalompremiären i österrikiska Sölden. I samband med säsongsstarten av den alpina världscupen i Sölden gav Audi det positiva beskedet att märket kommer att fortsätta som titelsponsor av Audi FIS Ski World Cup till och med säsongen 2021/2022. Företaget har varit aktivt i den alpina världen i över 30 år och är idag partner till 15 alpina nationella team och Fédération Internationale de Ski (FIS). Märket med de fyrhjulsdrivna quattrobilarna har även en lång historia som partner till den alpina skidvärlden i Sverige. De svenska landslagsåkarna har kört Audi mellan tävlingarna sedan 1997. Under