Racingpremiärer för Mikaela Åhlin-Kottulinsky

Efter premiärracet i ADAC GT Masters på Oschersleben väntar premiär i STCC på Knutstorp till helgen. För unga racinglöftet Mikaela Åhlin-Kottulinsky innebär det en snabb övergång från den 610 hk bakhjulsdrivna Audi R8 LMS till en framhjulsdriven 330 hk stark Audi RS 3 LMS.

Audi RS 3 LMS STCC Mikaela-Ahlin Kottulinsky

Nu till helgen väntar premiären för STCC på Knutstorp, där Mikaela Åhlin-Kottulinsky kommer att köra i PWR Junior Team med en Audi RS3 LMS. Från 560 Hk bakhjulsdrivet till 330 hk och framhjulsdrivet.

- Jag kunde bara vara med på en av de båda officiella STCC testdagarna på Knutstorp och kan inte vara mer än nöjd. Vi var 4:a under regnfasen och väl på slicks satte vi sjunde tid av de 18 förarna som var på plats. Jag är extra stolt över att vara snabbaste förare på den första sektorn av alla men redan till helgen gäller det att vara på tåspetsarna igen. Det skall bli både kul och spännande att få möjligheten att köra på hemmaplan, säger Mikaela.

Mikaela och hennes teamkollega Ricardo Feller som ingår i Audi Sport Academy körde den gångna helgen årets premiärrace på Oschersleben i ADAC GT Masters. En helg med blandade resultat och upplevelser.

- På kvalet hade vi inte den riktiga farten och tiden räckte bara till en 24 plats. Men det var tajt, från första till sista startruta i det starka startfältet skiljde bara 1,4 sekunder, berättar Mikaela.

Till själva racet passade bilens inställningar bättre och duon körde upp sig till en 17 plats. Här var man även bästa ”silverkategoriserade förarteam”. Under söndagens race två låg teamet på en 16:e plats med goda chanser till att avancera, då det blev gulflagg. Vid omstarten till det sista varvet blev man inblandad i en kedjekrock och kunde inte ta målflaggan detta race. Nästa race i ADAG GT Masters för dubbelsatsande Mikaela sker den 19-21/5 på Lausitzring, då hon kör Audi R8 LMS och därmed står över den andra deltävlingen i STCC.

Kalender STCC 2017

5-6/5                Knutstorp
19-21/5            Alastaro (Finland) (M.ÅK deltar inte)
16-17/6            Solvalla
8-9/7                Falkenberg
11-13/8            Gelleråsen
1-3/9                Anderstorp
14-16/9            Mantorp (M.ÅK deltar inte)

Fakta Mikaela Åhlin-Kottulinsky

Mobil:    +46 70 358 83 56
E-post: mikaela.ahlinkottulinsky@hotmail.se
Född:    13 november 1992
Bor:       Stockholm
Familj: Mamma Susanne Kottulinsky-Åhlin, pappa Jerry Åhlin, storebror Fredrik
Klubb:   KAK, Kungliga Automobil Klubben
Tävlingsbil: Audi RS3 LMS
Start.nr: 89
Meriter : Vinst på Norisring VW Scirocco R-Cup, Audi Sport TT Cup – 3:a Norisring

Bilder för fri användning

Audi RS 3 LMS STCC Mikaela-Ahlin Kottulinsky
Mikaela Åhlin Kottulinsky Audi RS 3 LMS
Mikaela Åhlin-Kottulinsky Audi Sports Academy
Audi R8 LMS ADAC GT Masters MÅK

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 MIO nya bilar 2017. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har ca 88 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och tillverkar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi levererade 1.812.500 bilar under 201810.1.2019 16:42Pressmeddelande

Audi levererade ca 1.812.500 bilar totalt under 2018, vilket var 3,5 procent färre än året innan. I Europa sjönk försäljningen med 13,6 procent, där generationsskiften av A1, A6, A7 och Q3 innebar att en tredjedel av volymen ställdes om, utöver anpassningen till den nya WLTP-körcykeln. I Kina befäste Audi positionen som det mest framgångsrika premiummärket för 30:e året i rad. I Nordamerika levererades 275.000 bilar, med nästan oförändrad volym jämfört med 2017 (-0.9%).

CES 2019: Audi gör bilen till VR-plattform7.1.2019 18:21Pressmeddelande

Audi definierar begreppet ”in-car entertainment” på nytt vid Consumer Electronics Show (CES) i Las Vegas. Med VR-glasögon kommer passagerarna i baksätet att få en ännu mer verklighetsnära upplevelse när de ser på film eller spelar under resan. Premiummärket visar upp en teknik som i realtid anpassar det virtuella innehållet till bilens rörelser. Om bilen svänger till höger gör t.ex. rymdskeppet samma sak. Via dotterbolaget Audi Electronics Venture GmbH har Audi varit med och grundat startupföretaget holoride GmbH, som planerar att kommersialisera det nya underhållningsformatet via en öppen plattform som blir tillgänglig för andra biltillverkare och utvecklare.

Audi e-tron provkörd i Abu Dhabi6.12.2018 10:13Pressmeddelande

Den 18:e september (CET) premiärvisades Audi e-tron i San Fransisco. Nu har de första journalisterna fått provköra elsuven på publika vägar i Abu Dhabi i Förenade Arabemiraten. Teststräckan startade i Masdar City, en av världens mest hållbara urbana stadsdelar, och fortsatte uppför berget Jebel Hafeet. Under nedfärden testades elbilens kapacitet att återvinna rörelseenergi. Tack vare ett nytt intelligent bromssystem kan över 90 procent av alla inbromsningar användas för att ladda batteriet i Audi e-tron.