Racingpremiärer för Mikaela Åhlin-Kottulinsky

Efter premiärracet i ADAC GT Masters på Oschersleben väntar premiär i STCC på Knutstorp till helgen. För unga racinglöftet Mikaela Åhlin-Kottulinsky innebär det en snabb övergång från den 610 hk bakhjulsdrivna Audi R8 LMS till en framhjulsdriven 330 hk stark Audi RS 3 LMS.

Audi RS 3 LMS STCC Mikaela-Ahlin Kottulinsky

Nu till helgen väntar premiären för STCC på Knutstorp, där Mikaela Åhlin-Kottulinsky kommer att köra i PWR Junior Team med en Audi RS3 LMS. Från 560 Hk bakhjulsdrivet till 330 hk och framhjulsdrivet.

- Jag kunde bara vara med på en av de båda officiella STCC testdagarna på Knutstorp och kan inte vara mer än nöjd. Vi var 4:a under regnfasen och väl på slicks satte vi sjunde tid av de 18 förarna som var på plats. Jag är extra stolt över att vara snabbaste förare på den första sektorn av alla men redan till helgen gäller det att vara på tåspetsarna igen. Det skall bli både kul och spännande att få möjligheten att köra på hemmaplan, säger Mikaela.

Mikaela och hennes teamkollega Ricardo Feller som ingår i Audi Sport Academy körde den gångna helgen årets premiärrace på Oschersleben i ADAC GT Masters. En helg med blandade resultat och upplevelser.

- På kvalet hade vi inte den riktiga farten och tiden räckte bara till en 24 plats. Men det var tajt, från första till sista startruta i det starka startfältet skiljde bara 1,4 sekunder, berättar Mikaela.

Till själva racet passade bilens inställningar bättre och duon körde upp sig till en 17 plats. Här var man även bästa ”silverkategoriserade förarteam”. Under söndagens race två låg teamet på en 16:e plats med goda chanser till att avancera, då det blev gulflagg. Vid omstarten till det sista varvet blev man inblandad i en kedjekrock och kunde inte ta målflaggan detta race. Nästa race i ADAG GT Masters för dubbelsatsande Mikaela sker den 19-21/5 på Lausitzring, då hon kör Audi R8 LMS och därmed står över den andra deltävlingen i STCC.

Kalender STCC 2017

5-6/5                Knutstorp
19-21/5            Alastaro (Finland) (M.ÅK deltar inte)
16-17/6            Solvalla
8-9/7                Falkenberg
11-13/8            Gelleråsen
1-3/9                Anderstorp
14-16/9            Mantorp (M.ÅK deltar inte)

Fakta Mikaela Åhlin-Kottulinsky

Mobil:    +46 70 358 83 56
E-post: mikaela.ahlinkottulinsky@hotmail.se
Född:    13 november 1992
Bor:       Stockholm
Familj: Mamma Susanne Kottulinsky-Åhlin, pappa Jerry Åhlin, storebror Fredrik
Klubb:   KAK, Kungliga Automobil Klubben
Tävlingsbil: Audi RS3 LMS
Start.nr: 89
Meriter : Vinst på Norisring VW Scirocco R-Cup, Audi Sport TT Cup – 3:a Norisring

Bilder för fri användning

Audi RS 3 LMS STCC Mikaela-Ahlin Kottulinsky
Mikaela Åhlin Kottulinsky Audi RS 3 LMS
Mikaela Åhlin-Kottulinsky Audi Sports Academy
Audi R8 LMS ADAC GT Masters MÅK

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 MIO nya bilar 2017. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har ca 88 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och tillverkar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Premiär för nya teknikladdade Audi A6 Avant11.4.2018 11:52Pressmeddelande

Med nya Audi A6 Avant förenas form och funktion med intelligent och intuitiv teknik. Den vässade designen rymmer en interiör med digitala skärmar och intuitiva funktioner som kan skräddarsys efter förarens behov. Rymden har ökat samtidigt som bagageutrymmet är oförändrat på 565-1680 liter trots den sluttande taklinjen. De avancerade säkerhets- och assistanssystemen blir allt mer intelligenta och sammankopplade. Köregenskaperna har optimerats för att ge hög komfort och samtidigt en sportigare känsla, där fyrhjulsstyrning både ökar stabilitet och smidighet. Alla motorer är dessutom elektrifierade med mildhybridsystem för att sänka förbrukningen.

Audi planerar för Audi e-tron GT16.3.2018 15:14Pressmeddelande

Audi breddar programmet med fler eldrivna modeller. I samband med märkets årliga presskonferens under gårdagen bekräftades en helt eldriven Gran Turismo med produktionsstart 2020. Prestandamodellen är ett första tecken på ett nytt elektrifierat Audi Sport. 2025 räknar Audi med att erbjuda ca 20 laddbara modeller totalt, varav hälften är helt eldrivna och resterande laddhybrider. Därtill kommer övriga modellprogrammet elektrifieras i snabb takt med mildhybridsystem. I den framtida strategin finns även bränslecellsbilar som lanseras 2020.