Porsche

Racingstjärnan Felix Rosenqvist kör Porsche Carrera Cup Scandinavia

Dela

Snart premiär för Porsche Carrera Cup Scandinavia på Ring Knutstorp. Internationella racingstjärnan Felix Rosenqvist är med i startfältet.

Bild 1 Porsche 911 GT3 Cup
Bild 1 Porsche 911 GT3 Cup

Svenska motorfans står inför av en av de mest spännande racingsäsongerna någonsin. Sportvagnstillverkaren Porsche storsatsar på sin exklusiva entypsserie Porsche Carrera Cup Scandinavia och standardvagnsmästerskapet STCC har ett helt nytt reglemente.

Porsche offentliggjorde nyligen fortsatt engagemang i sin supportklass till Formel 1, Porsche Mobil 1 Supercup. En entypsserie som körs med fabrikens legendariska produktionsracer 911 GT3 Cup och som byggs av Porsche Motorsport i Weissach. Det framgångsrika samarbetet med Formel 1 firar 25-årsjubileum 2017 och förlängs nu med ytterligare minst 3 år.

På racingbanorna i Sverige, Finland och Norge körs Porsche Carrera Cup Scandinavia med 911 GT3 Cup-bilar som är identiska med bilarna i Porsche Mobil 1 Supercup. De senaste två åren har serien gjort succé. Med ett startfält fyllt till bredden av snabba förare som har bjudit motorsportpubliken på intensiva kamper man mot man med tät racing genom hela mästerskapet.

– Vi satsar på ett stort startfält med intensivt fokus på hög förarkvalitet, säger Raine Wermelin, direktör på Porsche Sverige.

– Vi har arbetat hårt för att skapa både bredd och höjd i förarmaterialet. Ambitionen är att Carrera Cup ska vara en spännande elitklass med etablerade proffs som även lockar hårt satsande juniorer. Unga förare som kan använda serien som språngbräda ut på den internationella motorsportscenen.

Den stora nyheten inför 2017 handlar om att krydda racingen ytterligare. Porsche Sverige kommer till ett antal tävlingar att tillhandahålla en ”joker” i form av en extra bil till startfältet. En bil som kommer att köras av noggrant utvalda gästförare. Det är inte vem som helst som får chansen.

– Det handlar framförallt om internationellt meriterade proffs, fortsätter Raine. Förare som kommer att ge det ordinarie startfältet en extra utmaning och sporre. Samtidigt som publiken erbjuds en unik chans att få uppleva världsnamn här på hemmaplan.

Efter en del pusslande är det med stor glädje som Porsche Sverige med Wermelin i spetsen presenterar den första i raden av dessa extraordinära gästförare. Det blir den svenska supertalangen Felix Rosenqvist.

– Vi är otroligt stolta över att ha med Felix Rosenqvist i årets premiär! Han är en av svensk racings stora internationella begåvningar och kommer tveklöst att ge vårt redan starka startfält en tuff utmaning.

Svensk motorsport har de senaste åren producerat en fin rad med förare som håller internationell toppklass. Efter stora namn som Marcus Ericsson i Formel 1 och Mattias Ekström i rallycross-VM och DTM är nästa stora sensation 25-årige Felix Rosenqvist från Värnamo. De senaste åren har Felix gått från lovande talang till Sveriges stora framtidshopp. Med prestationer som har fått många av motorsportens mest framstående förare och stallchefer att höja på ögonbrynen.

På sitt CV har Felix resultat som matchar racingens största mästare i unga år. Europamästare i Formel 3, dubbla segrar i både Masters of F3 och i det mytomspunna Macau Grand Prix. Felix är även trefaldig Formel Renault-mästare med titlar i Asien och Europa.

I år kör Felix det internationella Formula E-mästerskapet. Den eldrivna formelbilsserien med ett av motorsportens mest namnkunniga startfält. Dessutom satsar han på det snabba japanska Super Formula-mästerskapet. Kronan på verket blir styrningen i den största av alla motortävlingar, 24-timmars på Le Mans. Felix kör där i prototypklassen LMP2 med det amerikanska DragonSpeed-stallet.

Mellan dessa åtaganden har han alltså valt att köra årets premiärtävling i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Redan nästa helg står Felix redo att tävla på Ring Knutstorp.

– Porsche Sverige satsar hårt på svensk racing med en professionell setup för sina motorsportevenemang. En perfekt plattform för spektakulär racing och jag ser verkligen fram emot att få tävla i Sverige igen!, säger Felix med ett leende.

Alla bilar på gridden är tekniskt identiska, vilket sätter hårt fokus på förartalang och god anpassningsförmåga - egenskaper som Felix Rosenqvist upprepade gånger visat prov på i sin internationella karriär.

I Porsche Carrera Cup Scandinavia möter Felix ett motstånd bestående av både nya förmågor och etablerade förare. Bland kombattanterna i årets mästerskap märks de tidigare mästarna Jocke Mangs och Oscar Palm. Dessutom fjolårstvåan Philip Morin som kombinerar satsningen på PCCS med att köra den internationella upplagan, Porsche Mobil 1 Supercup.

PORSCHE CARRERA CUP SCANDINAVIA 2017

Mästerskapet Porsche Carrera Cup Scandinavia 2017 avgörs genom 14 race under följande 7 tävlingshelger.

Race 1-2: Ring Knutstorp                                          5-6 maj

Race 3-4: Alastaro (FIN)                                            19-20 maj

Race 5-6: Rudskogen (NOR)                                   3-4 juni

Race 7-8: Västkustloppet Falkenberg                     8-9 juli

Race 9-10: Kanonloppet Karlskoga                         12-13 augusti

Race 11-12: Anderstorp                                            2-3 september

Race 13-14: Mantorp Park                                        15-16 september

SNABBFAKTA

Porsche Carrera Cup Scandinavia etablerades 2004.

Porsche Carrera Cup Scandinavia består av 14 deltävlingar som körs under 7 helger i Sverige, Finland och Norge i samarbete med STCC.

2016 bevakades PCCS av 70 ackrediterade journalister på plats och sågs av 45 000 betalande åskådare. Sammanlagt 30 live-timmar tv producerades av SVT.

Tävlingsbil: Porsche 911 GT3 Cup med sexcylindrig boxermotor på 3,8 liter. 460 hk vid 7 500 varv. Pneumatisk 6-växlad sekventiell transmission. Fly-by-wire throttle.

2017 består startfältet av 15 st. Porsche 911 GT3 Cup. Bilarna tillverkas enbart för racing av Porsche Motorsport i Weissach.

TÄVLINGSFORMAT

Fri träning: 2 x 45 min.

Kval: Q1 och Q2 (17+8 min.)

2 x race

Stående start med dubbla startled (GP start).

För ytterligare information kontakta Raine Wermelin, 08-55386500, eller  raine.wermelin@porsche.se.

För Felix Rosenqvist, Mattias Persson, +46 (0)73-267 16 83

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Cayenne, Macan och Panamera. År 2016 registrerades 1 335 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Kontakter

Bilder

Bild 1 Porsche 911 GT3 Cup
Bild 1 Porsche 911 GT3 Cup
Ladda ned bild
Bild 2 Porsche 911 GT3 Cup
Bild 2 Porsche 911 GT3 Cup
Ladda ned bild
Bild 3 Felix Rosenqvist i Macau
Bild 3 Felix Rosenqvist i Macau
Ladda ned bild
Bild 4 Felix Rosenqvist intervjuas av Dario Franchetti
Bild 4 Felix Rosenqvist intervjuas av Dario Franchetti
Ladda ned bild
Bild 5 Felix Rosenqvist kör Formula E
Bild 5 Felix Rosenqvist kör Formula E
Ladda ned bild
Bild 6 Felix Rosenqvist SuperFormula i Japan
Bild 6 Felix Rosenqvist SuperFormula i Japan
Ladda ned bild
Bild 7 Raine Wermelin
Bild 7 Raine Wermelin
Ladda ned bild

Dokument

Om

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Macan, Cayenne och Panamera. År 2017 registrerades 1 550 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Följ Porsche

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Porsche

Porsche Panamera kompletteras med två nya GTS-modeller16.10.2018 08:00Pressmeddelande

Porsche utökar sin Panamera-serie med två extra sportiga versioner. Panamera GTS och Panamera GTS Sport Turismo är två unika prestandamodeller med sina kraftfulla 4-liters biturbomotorer på 338 kW/460hk, extra dynamiska chassisystem med trekammars luftfjädring och speciella designelement. I standardutrustningen ingår till exempel Sport Design-paketet med sina svarta exteriöra detaljer och stora ytor klädda med Alcantara inne i bilen. Dessutom har Porsche utvidgat sitt utbud av komfort- och assistans för hela Panamera-serien till att inkludera head-up display med olika konfigurations­möjligheter. Känsla och effektivitet Hjärtat i de båda nya Panamera GTS-modellerna är en 4-liters V8 med en effekt på 338 kW (460 hk) och ett maximalt vridmoment på 620 Nm. Sportavgassystemet, som är standard, bidrar med sitt speciella ljud till körupplevelsen. Biturbomotorn, som är försedd med partikelfilter för bensinmotorer, är 15 kW (20 hk) och 100 Nm starkare än föregångaren och Panamera GTS och Paname

Nya Porsche Macan lanseras i Europa2.10.2018 08:00Pressmeddelande

Nya Porsche Macan gör sin Europa-debut på Paris bilsalong. Den nya modellen har en effektiv 2,0-liters fyrcylindrig turbomotor med förbättrad förbränningsrumsgeometri och partikelfilter. Den nya motorn utvecklar 180 kW (245 hk) och det maximala vridmomentet är 370 Nm. I kombination med en 7-växlad PDK dubbelkopplingslåda accelererar den kompakta SUV-modellen från 0 - 100 km/tim på 6,7 sekunder och kan nå en toppfart av 225 km/tim. Bränsleförbrukningen enligt New European Driving Cycle (NEDC)* är 8,1 liter per 100 km. Modellen, som är helt omarbetad, har som mest påtagliga nya kännetecken när det gäller design och teknik en nydesignad bakdel med tredimensionell LED-ljuspanel och ett helt nytt Porsche Communication Management-system med en 10.9 tums pekskärm inne i bilen. Nytt fintrimmat chassi för bättre balans Köregenskaperna är Macans viktigaste egenskap. Det förnyade chassit ökar komforten och gör Macan ännu trevligare att köra. Typiskt för sportbilar har Macan däck i olika dimension

Världspremiär för exklusiv nyutgåva av Porsche 935 med 700 hk28.9.2018 08:00Pressmeddelande

Porsche presenterar nya 935 i samband med det historiska “Rennsport Reunion”-mötet på Laguna Seca Raceway i Kalifornien. Den 515 kW (700 hk) starka tävlingsmodellen har en kaross som påminner om den legendariska Porsche 935/78 och kommer att tillverkas i en begränsad serie om 77 bilar. - Den här speciella bilen är en födelsedagspresent från Porsche Motorsport till alla fans över hela världen, säger Dr Frank-Steffen Walliser, vice president för Motorsport och GT-bilar. - Eftersom bilen inte är homologerad behövde inte tekniker och designers hålla sig till de vanliga reglerna och de hade därför större frihet i utvecklingsarbetet. Tekniken i modellen som är avsedd för klubbtävlingar och privat träning på racerbanor bygger på högprestandamodellen 911 GT2 RS. Liksom i sin historiska föregångare har större delen av karossen ersatts med delar i kolfiber (CFRP). Inklusive det strömlinjeformade förlängda bakpartiet är Porsche 935 4,87 meter lång. Den exklusiva klubb-racern är 2,03 meter bred. D

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum