Porsche

Racingstjärnan Felix Rosenqvist kör Porsche Mobil1 Supercup på Spa-Francorchamps!

Dela

Svenska Formel E-föraren jagar en seger på Spa. Unik möjlighet i VIP-bil efter inbjudan från Porsche Motorsport.

PCCS - Ring Knutstorp 2017
PCCS - Ring Knutstorp 2017

Den 24–26 augusti fortsätter Felix Rosenqvists kärleksaffär med den legendariska racingbanan Circuit de Spa-Francorchamps i belgiska Ardennerna. Efter en exklusiv inbjudan från Porsche Motorsport gör han ett inhopp i Porsche Mobil1 Supercup, bakom ratten på fabrikens egen VIP-bil.

– Jag ser fram mot att köra Supercupen, säger Rosenqvist. Toppförarna i serien tillhör världseliten i racing med just den här biltypen. När frågan kom från Porsche Motorsport kändes det självklart att svara ja. Det här blir en svår uppgift, men jag älskar den sortens utmaningar!

Rosenqvists två senaste race på den 7,004 km långa Spa-banan var i det legendariska långloppet 24 hours of Spa. 2016 slutade Värnamo-föraren på andra plats och för bara en månad sedan startade han från pole position i 24-timmarstävlingens ProAm-klass. En krasch av Rosenqvists stallkamrat innebar tyvärr att en dominant ledning inte kunde omvandlas till klasseger.

Porsche Mobil1 Supercup räknas som ett av världens hårdaste entyps-racingmästerskap och körs på samma banor som Formel 1. Helgens deltävling är årets sjunde och Rosenqvist ställs mot ett startfält bestående av 30 specialister. Vilka chanser ser han att äntligen ta en efterlängtad GT-seger på Spa?

– Spa-banan är ett av motorsportens verkliga mandomsprov. En klassisk förarbana med många kurvor som kräver både mod och talang. Det är därför alla riktiga racingförare älskar den. Om kvalet går bra krigar jag självklart för en topplacering!

Rosenqvist genomförde ifjol ett mycket framgångsrikt inhopp i Porsche Carrera Cup Scandinavia som körs med identiska 911 GT3 Cup-bilar. Resultatet blev dubbla pole position och segrar i bägge deltävlingarna på Ring Knutstorp i Skåne.

– Felix Rosenqvist har etablerat sig som en racingförare på högsta internationella nivå. Vi har haft förmånen att följa hans framgångsrika internationella karriär på nära håll. Alla inom den svenska Porsche-organisationen och teamen i Porsche Carrera Cup Scandinavia håller tummarna för Felix i helgen, säger Raine Wermelin, direktör Porsche Sverige.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

PCCS - Ring Knutstorp 2017
PCCS - Ring Knutstorp 2017
Ladda ned bild
PCCS - Ring Knutstorp 2017
PCCS - Ring Knutstorp 2017
Ladda ned bild
PCCS - Ring Knutstorp 2017
PCCS - Ring Knutstorp 2017
Ladda ned bild
PCCS - Ring Knutstorp 2017
PCCS - Ring Knutstorp 2017
Ladda ned bild

Om

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Macan, Cayenne och Panamera. År 2017 registrerades 1 550 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Följ Porsche

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Porsche

Möt våren i nya Porsche 911 Cabriolet9.1.2019 07:00:00Pressmeddelande

Sex veckor efter lanseringen av nya Porsche 911 riktas blickarna mot 911 Cabriolet. En öppen 911 är en flera decennier lång tradition som inleddes när Porsche introducerade prototypen till den första 911 Cabriolet på den internationella bilsalongen (IAA) i Frankfurt i september 1981, till både kundernas och fansens stora förtjusning. Den första öppna 911:an rullade av det löpande bandet 1982 och har sedan dess alltid funnits med i modellprogrammet. Den öppna versionen av den ikoniska sportbilsmodellen kommer att lanseras under 2019 med alla innovativa detaljer från Coupén inklusive funktioner som hör Cabriolet-modellen till, som ny hydraulik som gör det möjligt att öppna och stänga taket snabbare än någonsin. Den nya modellen följer Coupéns moderna linjer även om formen fortsätter att vara en omisskännlig Porsche 911 Cabriolet. Det helt automatiska tygtaket har en bakruta i glas medan takets struktur innehåller integrerade bågar av magnesium som effektivt förhindrar att taket blåses up

Nya Porsche 718 T – mindre är mer19.12.2018 07:00:00Pressmeddelande

Med 718 T har Porsche överfört den puristiska designen från 1968 års 911 T till sin serie tvåsitsiga sportmodeller. Den nya modellen i Boxster- och Cayman-serien förenar den fyrcylindriga turboladdade boxermotorn på 220 kW (300 hk) med en särskilt emotionell körupplevelse. Ett stort antal utrustningsdetaljer understryker T-modellernas inriktning på höga prestanda. Där ingår 20-tums lättmetallfälgar, 20 mm sänkt PASM sportchassi – för första gången i kombination med den turboladdade 2,0-litersmotorn i den här modellserien – kortare växelspak med växellägena markerade i rött och Sport Chrono-paketet. Både Boxster- och Cayman-varianterna av 718 T erbjuds med en sexväxlad manuell växellåda och Porsche Torque Vectoring (PTV), inklusive mekanisk differentialspärr till bakaxeln. Som tillval erbjuds också Porsches dubbelkopplingslåda (PDK). “T” står traditionellt för ”Touring” hos Porsche och är synonymt med körglädje i sin renaste form. 718 T hör i första hand hemma på kurviga landsvägar och

Porsche Macan S med ny V6 turbomotor11.12.2018 07:00:00Pressmeddelande

Porsche har utökat sin serie kompakta SUV-modeller med kraftfulla Macan S. Den nya modellen har en ny treliters V6-turbomotor med partikelfilter för bensinmotorer. Motorn utvecklar 260 kW (354 hk) och ger ett maximalt vridmoment av 480 Nm, en ökning med 10 kW (14 hk) och 20 Nm jämfört med föregående modell. Med tillvalet Sport Chrono accelererar nya Macan S från 0 – 100 km/tim på bara 5,1 sekunder, 0,1 sekunder snabbare än föregående modell. Toppfarten är 254 km/tim och bränsleförbrukningen är 8,9 liter per 100 km (NEDC II). Nya Macan S åtnjuter alla de produktinnovationer som tillkommit med den senaste generationen i Macan-serien, inklusive rampen med LED-ljus baktill och det nya permanent uppkopplade Porsche Communication Management-systemet med 10,9 tums pekskärm. Ny V6-motor med centralt placerad turbo Porsche Macan S är nu utrustad med en nyutvecklad 3,0-liters V6 turbomotor. Turboaggregatet är placerat inne i V:et mellan cylinderbankarna. Det ger kortare väg för avgaserna mellan

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum