Racingstjärnan Felix Rosenqvist tillbaka i Carrera Cup

Fyra månader efter dubbelsegern under årets premiärhelg gör formelbilsstjärnan Felix Rosenqvist comeback i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Siktet är inställt på nya segrar!

Den 2-3 september landar Porsche Carrera Cup Scandinavia på klassisk svensk racingmark. Deltävling 11 och 12 i årets mästerskap avgörs på Scandinavian Raceway utanför Anderstorp. Banan som arrangerade sex Grand Prix-tävlingar i Formel 1 mellan 1973 och 1978.

Kommande helg är det svensk racings kungaklasser som drabbar samman på den småländska motorsportarenan och den stora nyheten är att 25-årige formelbilsstjärnan Felix Rosenqvist återigen gör ett inhopp i Carrera Cup!

Felix körde senast Porsche Sveriges gästbil med startnummer 911 under årets premiärtävlingar på Ring Knutstorp i maj. Då frälste han publiken med två fina segrar efter en hård fight med seriens ordinarie toppförare. Uppvuxen i Värnamo bara några mil från Anderstorp är frågan självklar, kan han göra om bragden från Knutstorp på hemmaplan?

– Underbart att vara tillbaka i Anderstorp där allting startade för mig! Jag har ett fint facit på den här banan. Mitt senaste race på Scandinavian Raceway var faktiskt en seger, säger Felix Rosenqvist.

– Jag ser fram emot att köra Porsche igen och med minnet från två fina segrar på Knutstorp i bagaget siktar jag självklart på en ny dubbel. Hoppas att så många som möjligt tar sig ut till banan och hejar!

Till vardags tävlar Felix Rosenqvist i två formelbilsmästerskap på internationell toppnivå. Formula E, där han nyligen avslutade säsongen 2016-17 som trea i kamp med några av sportens mest namnkunniga förare. Även i japanska Super Formula ligger Felix på en fin tredjeplats och jagar där sin första seger. Serien rankas som en av de mest extrema formelbilsklasserna.

– Efter succén på Ring Knutstorp är vi väldigt glada att välkomna Felix Rosenqvist tillbaka till Porsche Carrera Cup Scandinavia, säger Raine Wermelin, direktör på Porsche Sverige.

– Det här är ett unikt tillfälle för den svenska racingpubliken att uppleva en av världens snabbaste förare under ett kort Sverige-besök, fortsätter Wermelin.

Redan helgen efter tävlingarna i Carrera Cup är Felix Rosenqvist tillbaka i sin Super Formula-bil på Autopolis International Racing Course utanför Kumamoto i södra Japan.

PORSCHE CARRERA CUP SCANDINAVIA 2017

Poängställning. Topp fem i mästerskapet efter tio deltävlingar.

Förare                                                     Poäng

1. Jocke Mangs                                     167

2. Lukas Sundahl                                  152

3. Oscar Palm                                        139

4. Philip Morin                                       135

5. Robin Hansson                                 121

Porsche Carrera Cup Scandinavia 2017 avgörs genom 14 race under följande 7 tävlingshelger.

Race 1-2: Ring Knutstorp                                          5-6 maj

Race 3-4: Alastaro (FIN)                                            19-20 maj

Race 5-6: Rudskogen (NOR)                                   3-4 juni

Race 7-8: Västkustloppet Falkenberg                     8-9 juli

Race 9-10: Kanonloppet Karlskoga                        12-13 augusti

Race 11-12: Anderstorp                                          2-3 september

Race 13-14: Mantorp Park                                        15-16 september

Porsche Carrera Cup Scandinavia etablerades 2004.

Porsche Carrera Cup Scandinavia består av 14 deltävlingar som körs under 7 helger i Sverige, Finland och Norge i samarbete med STCC.

2016 bevakades PCCS av 70 ackrediterade journalister på plats och sågs av 45 000 betalande åskådare. Sammanlagt 30 live-timmar tv producerades av SVT.

Tävlingsbil: Porsche 911 GT3 Cup med sexcylindrig boxermotor på 3,8 liter. 460 hk vid 7 500 varv. Pneumatisk 6-växlad sekventiell transmission. Fly-by-wire throttle.

2017 består startfältet av 15 st. Porsche 911 GT3 Cup. Bilarna tillverkas enbart för racing av Porsche Motorsport i Weissach.

För ytterligare information kontakta Raine Wermelin, 08-55386500, eller  raine.wermelin@porsche.se

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Cayenne, Macan och Panamera. År 2016 registrerades 1 335 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Porsches första elektriska sportbil heter Taycan8.6.2018 22:00Pressmeddelande

Framtiden kommer ett steg närmare. Serietillverkningen av Porsches första helt eldrivna bil inleds nästa år. Inför det har bilen nu fått sitt officiella namn. Konceptstudien ”Mission E”, namnet som hittills använts för att beskriva Porsches helt eldrivna fordon, kommer att kallas Taycan. Namnet kan ungefär översättas till ”en livlig ung häst”, vilket anspelar på bilden mitt i Porsches vapensköld, som sedan 1952 föreställer en stegrande hingst. - Vår nya elektriska sportbil är stark och tillförlitlig, det är en bil som kan köras över långa sträckor och som står för frihet, säger Oliver Blume CEO för Porsche AG. Det orientaliska namnet markerar också lanseringen av den första elektriska bilen med Porsches själ. Porsche avslöjade namnet på sin första helt eldrivna modell i samband med invigningsceremonin av ”Porsche 70 år.” Två permanent arbetande synkronmotorer (PSM) med en total effekt av över 600 hk (440 kW) ger den elektriska sportbilen en acceleration från 0 – 100 km/tim på klart und

Världspremiär för Porsche 911 Speedster Concept8.6.2018 21:00Pressmeddelande

Porsche ger sig själv en fin present inför märkets 70-årsfirande. 911 Speedster Concept är en färdig studie av en öppen och mycket spännande sportbil. Den bildar en länk mellan den allra första Porsche 356 ”Nr 1” Roadster, som godkändes för trafik den 8 juni 1948, och dagens Porsche-modeller. Med sitt renodlade koncept och historiskt korrekta utförande avspeglar 911 Speedster Concept tydligt Porsche-märkets kärnvärden. Bilens främsta syfte är att förmedla äkta körupplevelser. Tekniken under konceptstudiens tvåtonslackade kaross kommer från dagens GT-modeller. Den utvecklades vid Porsche Motorsport Centre, där också 911 GT2 RS och nu senast GT3 RS kom till. Världspremiären för 911 Speedster Concept är en del av Zuffenhausens officiella firande av Porsches 70-årsdag som sportbilstillverkare. Konceptstudien ger en glimt av hur en potentiell serietillverkad version skulle kunna se ut, även om en sådan modell inte kan presenteras förrän 2019. Ett beslut om att gå vidare med en sådan modell