Racingstjärnan Felix Rosenqvist tillbaka i Carrera Cup

Fyra månader efter dubbelsegern under årets premiärhelg gör formelbilsstjärnan Felix Rosenqvist comeback i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Siktet är inställt på nya segrar!

Den 2-3 september landar Porsche Carrera Cup Scandinavia på klassisk svensk racingmark. Deltävling 11 och 12 i årets mästerskap avgörs på Scandinavian Raceway utanför Anderstorp. Banan som arrangerade sex Grand Prix-tävlingar i Formel 1 mellan 1973 och 1978.

Kommande helg är det svensk racings kungaklasser som drabbar samman på den småländska motorsportarenan och den stora nyheten är att 25-årige formelbilsstjärnan Felix Rosenqvist återigen gör ett inhopp i Carrera Cup!

Felix körde senast Porsche Sveriges gästbil med startnummer 911 under årets premiärtävlingar på Ring Knutstorp i maj. Då frälste han publiken med två fina segrar efter en hård fight med seriens ordinarie toppförare. Uppvuxen i Värnamo bara några mil från Anderstorp är frågan självklar, kan han göra om bragden från Knutstorp på hemmaplan?

– Underbart att vara tillbaka i Anderstorp där allting startade för mig! Jag har ett fint facit på den här banan. Mitt senaste race på Scandinavian Raceway var faktiskt en seger, säger Felix Rosenqvist.

– Jag ser fram emot att köra Porsche igen och med minnet från två fina segrar på Knutstorp i bagaget siktar jag självklart på en ny dubbel. Hoppas att så många som möjligt tar sig ut till banan och hejar!

Till vardags tävlar Felix Rosenqvist i två formelbilsmästerskap på internationell toppnivå. Formula E, där han nyligen avslutade säsongen 2016-17 som trea i kamp med några av sportens mest namnkunniga förare. Även i japanska Super Formula ligger Felix på en fin tredjeplats och jagar där sin första seger. Serien rankas som en av de mest extrema formelbilsklasserna.

– Efter succén på Ring Knutstorp är vi väldigt glada att välkomna Felix Rosenqvist tillbaka till Porsche Carrera Cup Scandinavia, säger Raine Wermelin, direktör på Porsche Sverige.

– Det här är ett unikt tillfälle för den svenska racingpubliken att uppleva en av världens snabbaste förare under ett kort Sverige-besök, fortsätter Wermelin.

Redan helgen efter tävlingarna i Carrera Cup är Felix Rosenqvist tillbaka i sin Super Formula-bil på Autopolis International Racing Course utanför Kumamoto i södra Japan.

PORSCHE CARRERA CUP SCANDINAVIA 2017

Poängställning. Topp fem i mästerskapet efter tio deltävlingar.

Förare                                                     Poäng

1. Jocke Mangs                                     167

2. Lukas Sundahl                                  152

3. Oscar Palm                                        139

4. Philip Morin                                       135

5. Robin Hansson                                 121

Porsche Carrera Cup Scandinavia 2017 avgörs genom 14 race under följande 7 tävlingshelger.

Race 1-2: Ring Knutstorp                                          5-6 maj

Race 3-4: Alastaro (FIN)                                            19-20 maj

Race 5-6: Rudskogen (NOR)                                   3-4 juni

Race 7-8: Västkustloppet Falkenberg                     8-9 juli

Race 9-10: Kanonloppet Karlskoga                        12-13 augusti

Race 11-12: Anderstorp                                          2-3 september

Race 13-14: Mantorp Park                                        15-16 september

Porsche Carrera Cup Scandinavia etablerades 2004.

Porsche Carrera Cup Scandinavia består av 14 deltävlingar som körs under 7 helger i Sverige, Finland och Norge i samarbete med STCC.

2016 bevakades PCCS av 70 ackrediterade journalister på plats och sågs av 45 000 betalande åskådare. Sammanlagt 30 live-timmar tv producerades av SVT.

Tävlingsbil: Porsche 911 GT3 Cup med sexcylindrig boxermotor på 3,8 liter. 460 hk vid 7 500 varv. Pneumatisk 6-växlad sekventiell transmission. Fly-by-wire throttle.

2017 består startfältet av 15 st. Porsche 911 GT3 Cup. Bilarna tillverkas enbart för racing av Porsche Motorsport i Weissach.

För ytterligare information kontakta Raine Wermelin, 08-55386500, eller  raine.wermelin@porsche.se

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Cayenne, Macan och Panamera. År 2016 registrerades 1 335 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Macan, Cayenne och Panamera. År 2018 registrerades 1 830 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina, USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Helsingborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Möt våren i nya Porsche 911 Cabriolet9.1.2019 07:00Pressmeddelande

Sex veckor efter lanseringen av nya Porsche 911 riktas blickarna mot 911 Cabriolet. En öppen 911 är en flera decennier lång tradition som inleddes när Porsche introducerade prototypen till den första 911 Cabriolet på den internationella bilsalongen (IAA) i Frankfurt i september 1981, till både kundernas och fansens stora förtjusning. Den första öppna 911:an rullade av det löpande bandet 1982 och har sedan dess alltid funnits med i modellprogrammet. Den öppna versionen av den ikoniska sportbilsmodellen kommer att lanseras under 2019 med alla innovativa detaljer från Coupén inklusive funktioner som hör Cabriolet-modellen till, som ny hydraulik som gör det möjligt att öppna och stänga taket snabbare än någonsin. Den nya modellen följer Coupéns moderna linjer även om formen fortsätter att vara en omisskännlig Porsche 911 Cabriolet. Det helt automatiska tygtaket har en bakruta i glas medan takets struktur innehåller integrerade bågar av magnesium som effektivt förhindrar att taket blåses up

Nya Porsche 718 T – mindre är mer19.12.2018 07:00Pressmeddelande

Med 718 T har Porsche överfört den puristiska designen från 1968 års 911 T till sin serie tvåsitsiga sportmodeller. Den nya modellen i Boxster- och Cayman-serien förenar den fyrcylindriga turboladdade boxermotorn på 220 kW (300 hk) med en särskilt emotionell körupplevelse. Ett stort antal utrustningsdetaljer understryker T-modellernas inriktning på höga prestanda. Där ingår 20-tums lättmetallfälgar, 20 mm sänkt PASM sportchassi – för första gången i kombination med den turboladdade 2,0-litersmotorn i den här modellserien – kortare växelspak med växellägena markerade i rött och Sport Chrono-paketet. Både Boxster- och Cayman-varianterna av 718 T erbjuds med en sexväxlad manuell växellåda och Porsche Torque Vectoring (PTV), inklusive mekanisk differentialspärr till bakaxeln. Som tillval erbjuds också Porsches dubbelkopplingslåda (PDK). “T” står traditionellt för ”Touring” hos Porsche och är synonymt med körglädje i sin renaste form. 718 T hör i första hand hemma på kurviga landsvägar och