Råd & Röns experter ger PRO-medlemmar konsumentråd

PRO:s pilotprojekt med konsumentrådgivning utökas från den 15 september. PRO-medlemmar i kommuner som saknar konsumentvägledare får hjälp av tidningen Råd & Röns experter. Idag saknar nästan var tredje kommun konsumentvägledning

Johanna Hållén, förbundssekreterare PRO. FOTO: Anneli Nygårds.

- Det är tråkigt att många kommuner lägger ned sin konsumentvägledning, som verkligen behövs i en tid när bedrägerier mot äldre ökar och många blir lurade av oseriösa säljare, säger Johanna Hållen förbundssekreterare Pensionärernas Riksorganisation, PRO.

Rådgivningen startade redan i våras för PRO-medlemmar i några kommuner i Västmanland. Från och med den 15 september blir rådgivningen landsomfattande. PRO-medlemmar som saknar kommunal konsumentvägledning kan få hjälp av tidningen Råd & Röns konsumentvägledare. Tidningen ägs av Sveriges Konsumenter, en organisation där också PRO ingår. Råd & Röns experter erbjuder hjälp med konsumenträttslig lagstiftning, information inför köp och råd vid klagomål.

Konsumentvägledning saknas i 96 kommuner. PRO:s medlemmar i dessa kommuner får tillgång till ett direktnummer till konsumentvägledarna, som hjälper till vid problem och konflikter.

- Jag är glad att rådgivningen nu kan fortsätta, säger Johanna Hållén. Många äldre efterfrågar tjänsten. Konsumentvägledarna kan också i vissa fall hjälpa till att ta kontakt med företag.

Mer information och lista på alla kommuner som saknar konsumentvägledning idag finns här:

Johanna Hållén, förbundssekreterare PRO. FOTO: Anneli Nygårds.