Svenska PostkodlotterietSvenska Postkodlotteriet

Rädda Barnen skapar en modern fältassistent - använder AI i kampen mot psykisk ohälsa i gamingvärlden

Rädda Barnen presenterar i dag, tillsammans med Svenska Postkodlotteriet, att en modern fältassistent kommer att startas som kan hjälpa barn och unga i gamingvärlden. Genom AI och samarbete med gamingbranschen erbjuds stöd till barn och unga som upplever kränkningar, övergrepp och tidiga tecken på psykisk ohälsa inom spelvärlden och matcha dem till rätt stödinsatser.

Rädda Barnens generalsekreterare Helena Thybell blev rejält överraskad av beskedet att Drömprojektet att skapa en artificiell fältassistent blir verklighet. Foto:Magnus Sandberg.

Inom gamingvärlden är det stundtals rå jargong och ett hårt klimat t o m kriminellt. Detta är i dag en arena där många barn och unga vistas, samtidigt som vuxnas insyn och möjlighet att ingripa är begränsad. Inom Rädda Barnens direktverksamhet möter vi barn och ungas berättelser från gamingvärlden och har utifrån den kunskapen under en tid arbetat kring hur vi även här kan vara närvarande, stöttande och skyddande. Rädda Barnen arbetar nu fram en smart modell som på barns villkor gör det möjligt att stötta och skydda barn och unga i den miljön. Med hjälp av AI kommer vi kunna upptäcka, kontakta och ge stöd till barn i utsatta situationer.

Med stöd från Svenska Postkodlotteriet och dess lottköpare, i samarbete med gamingbranschen och genom att dra nytta av modern teknik kommer Rädda Barnen kunna skapa framtidens fältassistent. Ett AI som kan agera som en fältassistent som alltid är online, en nattvandrare som är tillgänglig dygnet runt eller en fritidspedagog som finns där när barn och unga behöver det.

-       Vuxenvärlden har väldigt lite insyn i vad som händer i gamingvärlden samtidigt som allt fler barn och unga vittnar om övergrepp och mobbning. Detta ser vi inte bara i Sverige, utan det här är ett globalt problem. Nu får vi möjlighet att hjälpa de barn som far illa på ett nytänkande och effektivt sätt, säger Helena Thybell, generalsekreterare på Rädda Barnen.

Modellen drar nytta av befintlig data och länkar samman målgruppen med Rädda Barnens ordinarie stödfunktioner, som vid behov kan lotsa vidare till ett ekosystem av aktörer som på olika sätt arbetar för barns rättigheter, trygghet och skydd.

-       Det förekommer stundtals ett hårt klimat i gamingvärlden och få vuxna är medvetna om vad barn möts av online i dag. I dag får vi presentera en smart modell som på barns villkor gör det möjligt att stötta och skydda barn och unga i den miljön, vilket i sin tur bidrar till en tryggare uppväxt. Tack vare alla som är med i Postkodlotteriet möjliggörs denna innovativa satsning, säger Eva Struving, managing director på Svenska Postkodlotteriet.

Projektet löper över fyra år och målet är att nå 240 000 barn och unga med plattformen, samtidigt som minst 10 000 som far illa ska erbjudas stöd. Om projektet når framgång ska det snabbt kunna skalas upp globalt för att ge stöd till de hundratals miljoner barn som befinner sig på dessa plattformar.

Projektet tilldelas 25 miljoner kronor och är ett av de Drömprojekt som beviljas av Svenska Postkodlotteriet varje år. Sedan starten 2005 har Postkodlotteriet förmedlat drygt elva miljarder kronor till ideella organisationers viktiga arbete

Sedan starten 2005 har Svenska Postkodlotteriet genererat mer än 11 miljarder kronor till ideella organisationer – tack vare alla som köpt lotter. Samtidigt har över 1 200 svenskar blivit miljonärer. Novamedia Sverige AB driver lotteriet på uppdrag av Svenska Postkodföreningen, som innehar en spellicens utfärdad av Spelinspektionen. Konceptet ägs av Novamedia B.V. Novamedia Sverige AB är ISO 27001-certifierat.

Podcast gör plats för mänskliga berättelser om livet med barncancer18.3.2021 10:00:00 CET | Pressmeddelande

Barncancerfonden lanserar en podcast som i tolv avsnitt lyfter fram de situationer som barncancerdrabbade familjer genomgår. Tanken är att avsnitten ska ge stöd åt drabbade, samt svar på många av de frågor som närstående till den drabbade familjen kan ha. Målet är ett innerligt samtal som leder till igenkänning och gemenskap hos drabbade och anhöriga, samt ökad förståelse från samhället, vården och beslutsfattare. Projektet finansieras av Svenska Postkodlotteriet.

AI-projekt ska stoppa övergrepp mot barn på nätet17.3.2021 10:00:00 CET | Pressmeddelande

Genom ny teknik som enklare identifierar förövare och offer, är målet att färre barn ska utsättas för sexuella övergrepp på nätet. Projektet kallas Stella Polaris och är en virtuell försvarsmakt för utsatta barn. Det genomförs av World Childhood Foundation och finansieras av Svenska Postkodlotteriet. Något liknande initiativ finns inte ännu, men ska skapas under de fyra år projektet löper.