Radiohjälpens anseende toppar mätning

Radiohjälpens anseende är högst av alla organisationer som mätts- både i år och sedan mätningen började 2011. Det visar en ny rapport från Sifo Kantar.

Radiohjälpen har högst anseende bland de organisationer som Sifo Kantar mätt och det högsta index sedan mätningen började. "Vi vill tacka för förtroendet och stödet som gör vår verksamhet möjlig", säger generalsekreterare Kristina Henschen.

Varje år mäter analysföretaget Sifo Kantar anseendet hos svenska organisationer. För första gången var Radiohjälpen en av organisationerna. Resultatet visar ett anseendeindex på 73, vilket både är högst av alla organisationer men även det högsta värdet sedan mätningen startade.

Sifo Kantar konstaterar i rapporten:

Årets undersökning av anseendet för 40 stycken svenska organisationer innebär att Friluftsfrämjandets långa (sex år) svit som högst rankad organisation bryts. 2022 intas topplaceringen av Radiohjälpen (som ingår i undersökningen för första gången.

Radiohjälpen får dessutom det högsta uppmätta värdet (73) sedan den första mätningen (2011) genomfördes.

Det höga anseendet för Radiohjälpen kan ses som en stark sympatiyttring där organisationens insamlingskampanjer till förmån för Ukraina varit mycket synliga.

Så stödjer du Radiohjälpen

Det går att stödja Radiohjälpen genom att swisha till 9019506, eller ringa 099-90 100. Radiohjälpens bankgiro är 90 1950-6. Märk gärna den kampanj som du vill stödja. Våra största insamlingar är: Världens Barn, Musikhjälpen, Kronprinsessan Victorias fond, Ukraina. Vi samlar även in under Melodifestivalen. Tack för din gåva!

Artister och gäster i Musikhjälpen 20227.12.2022 07:05:00 CET | Pressmeddelande

På måndag kväll går programledarna Oscar Zia, Tina Mehrafzoon och Klas Eriksson in i Musikhjälpenburen på Kungstorget i Göteborg för att sända 144 timmar på temat ”För en tryggare barndom på flykt från krig”. Nu är det klart vilka artister och gäster som kommer att göra dem sällskap. Victor Leksell, The Tallest Man On Earth, A36 och Veronica Maggio & Miriam Bryant är några av artisterna. Marie Agerhäll, Filip Dikmen & Madeleine Eliza och Torbjörn Averås Skorup är några av gästerna.