Rädsla för konkurs oroar svenska resenärer

Norska regeringens nej till Norwegian har lett till en ökning av antalet förfrågningar från oroliga resenärer. Många undrar vad hemförsäkringens reseskydd täcker i händelse av konkurs.

Jenny Rudslätt, Ifs skadechef

I veckan meddelade norska regeringen att de inte kommer att ge flygbolaget Norwegian ytterligare ekonomiskt stöd. Flygavgångar till Sverige ställdes in. Frågor från svenska resenärer har kommit in till försäkringsbolaget If.

I första hand bör man som konsument vända sig till flygbolaget. För If-kunder med utökat reseskydd kan viss ersättning ges för förseningar och missade anslutningar, däremot inte för de betalade flygbiljetterna.

– Vi upplever nu en ökad tillströmning av frågor från kunder som undrar vad försäkringen ersätter vid konkurs. En reseförsäkring täcker ett antal akuta incidenter till följd av sjukdom, skador och olyckor, men det finns inget renodlat konkursskydd. Är du på resande fot, det vill säga, på en redan påbörjad resa, ingår förseningsersättning vid inställt flyg, under förutsättning att du har Stor Villa- eller Stor Hemförsäkring, säger Jenny Rudslätt, skadeexpert på If.

I Ifs mest omfattande hem- och villaförsäkring (kallade Stor Hem och Stor Villa) ingår ersättning för reseförseningar till följd av inställda avgångar, samt för eventuella missade anslutningar. Däremot inte för köp av nya biljetter.

Det är i första hand till Norwegian man som konsument ska vända sig för hjälp med nya flygbiljetter.

Har resan betalats med kort kan det även ingå en försäkring via banken, även om många kortförsäkringar har undantag för just konkurs. Kontakta din bank för att se vad som gäller.

– Vi håller tummarna för att situationen så småningom normaliseras. Och naturligtvis hoppas vi att Norwegian, som är en mycket viktig aktör för svenska resenärer både hemma och utomlands, kommer igenom detta, säger Jenny Rudslätt.

För mer information, se Hallå Konsuments sida om konkurs hos flygbolag.

Även frågor om inrikesresor

Om myndigheter fattar beslut om att begränsa inrikesresor som en av flera nationella åtgärder för att begränsa smittspridning är det många som undrar hur reseskyddet gäller i dessa fall.

– Här i Sverige gäller försäkringen som vanligt från det att du lämnar din egen hemadress. Avbokningar av inrikesresor på grund av smittkontroll eller rädsla ersätts inte, säger Jenny Rudslätt.

Skulle du däremot bli akut sjuk eller skadad före avresan och detta bekräftas med ett läkarintyg, täcker försäkringen naturligtvis avbokning som normalt, även hemma, säger hon.

Jenny Rudslätt, Ifs skadechef

If är Nordens största skadeförsäkringsbolag med cirka 3,6 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Vi erbjuder bland annat bilförsäkring, hemförsäkring och barnförsäkring för privatpersoner samt olika typer av företagsförsäkringar för små och stora kunder. Koncernen har cirka 6 800 anställda.