Räkna med Pi. Tres14, ett äkta garagevin från Argentina

Den 8 december släpps 360 flaskor av Tres14 2015 på Systembolaget. Det lite udda namnet är en ordlek med chefsvinmakarens efternamn "Pi". Vinet är gjort på 100% malbec från Vista Flores i Uco Valley, Mendoza. Systembolagets artikelnummer 90440 och kostar 399 kr.

Till vardags ansvarar Daniel Pi för miljontals liter vin som chefsvinmakare hos Argentinas största vinproducent, Grupo Penaflor. Att producera enorma volymer vin betyder inte att man kan slarva med detaljerna, det straffar sig nästan alltid i slutändan. Det var kanske därför som Daniel bestämde sig för att tillsammans med sina barn Gonzalo och Daniella göra ett vin från grunden på sin fritid.

Resultatet blev Tres14 och Imperfecto, viner som görs helt för hand i liten kvantitet. Druvorna handplockas, pressas med handvevad press, och tappas sedan för hand ofiltrerat efter vinifiering i äggformade cementtankar och lagring i gamla franska ekfat.

Resultatet, ett  otroligt uttrycksfullt vin med en nyanserad komplexitet av mörka bär, blommor och örter. Vinet visar sig fortfarande från sin unga sida, och kan både avnjutas nu eller om 5-10 år. Utmärkt till kött och vilt, men även strålande till vegetariska rotfruktsgrytor och gratänger.

Artikelnummer 90440 | Alk 14,5% | Pris 399 kr | Vol 75 cl

Ny vintagerom från Plantation – Barbados 2011 – endast 96 flaskor13.11.2020 07:50:00 CETPressmeddelande

I sin uppmärksammade serie med vintageutgåvor fortsätter nu Plantation att visa upp exceptionell rom från de allra främsta destillerierna i världen. Nu har seglatsen över världshaven tagit dem hem till sitt eget West Indies Rum Distilleriy’s på paradisön Barbados. I dagarna lanseras vintageutgåvan – Plantation Vintage Barbados 2011 i Systembolagets beställningssortiment med artikelnummer 8256201 och kostar 699 kr.