Räkna med Pi. Tres14, ett äkta garagevin från Argentina

Den 23 februari släpps 360 flaskor av Tres14 2015 på Systembolaget. Det lite udda namnet är en ordlek med chefsvinmakarens efternamn "Pi". Vinet är gjort på 100% malbec från Vista Flores i Uco Valley, Mendoza. Systembolagets artikelnummer 90440 och kostar 399 kr.

Till vardags ansvarar Daniel Pi för miljontals liter vin som chefsvinmakare hos Argentinas största vinproducent, Grupo Penaflor. Att producera enorma volymer vin betyder inte att man kan slarva med detaljerna, det straffar sig nästan alltid i slutändan. Det var kanske därför som Daniel bestämde sig för att tillsammans med sina barn Gonzalo och Daniella göra ett vin från grunden på sin fritid.

Resultatet blev Tres14 och Imperfecto, viner som görs helt för hand i liten kvantitet. Druvorna handplockas, pressas med handvevad press, och tappas sedan för hand ofiltrerat efter vinifiering i äggformade cementtankar och lagring i gamla franska ekfat.

Resultatet, ett  otroligt uttrycksfullt vin med en nyanserad komplexitet av mörka bär, blommor och örter. Vinet visar sig fortfarande från sin unga sida, och kan både avnjutas nu eller om 5-10 år. Utmärkt till kött och vilt, men även strålande till vegetariska rotfruktsgrytor och gratänger.

Artikelnummer 90440 | Alk 14,5% | Pris 399 kr | Vol 75 cl

Vina Laroche Pinot Noir blir Cefiro Pinot Noir24.2.2021 13:34:02 CETPressmeddelande

I samband med den nya årgången 2020 byter Viña Laroche Pinot Noir namn och utseende i Systembolagets hyllor. Spring Wine & Spirits är glada att fortsätta leverera denna finstämda pinot noir, nu under Viña Casablancas eget varumärke. Från och med 1 mars går vinet under namnet Cefiro Pinot Noir. Vinet får nytt artikelnummer 2611, priset är fortfarande 99 kr, och innehåller naturligtvis fortfarande samma goda vin.

Tamnavulin Red Wine Cask Edition Grenache – vinterns unika whisky lagrad på rödvinsfat17.2.2021 12:16:09 CETPressmeddelande

I kallare tider behövs värmande drycker. Tamnavulin Red Wine Cask Edition Grenache Single Malt är en unik whisky lagrad på rödvinsfat. Sverige var en av de första länderna där whiskyn lanserades och blev på några månader den största marknaden. Lagret tömdes då från världens alla hörn för att möta svenskarnas efterfrågan på drycken. Grenache, som är först ut i wine cask serien, är vinterns ultimata dryck för såväl whiskyentusiaster som nyfikna nybörjare. Finns i fast sortiment hos systembolaget. Art.nr: 58101, Pris: 299 kr.