Räkna med Pi. Tres14, ett äkta garagevin från Argentina

Den 23 februari släpps 360 flaskor av Tres14 2015 på Systembolaget. Det lite udda namnet är en ordlek med chefsvinmakarens efternamn "Pi". Vinet är gjort på 100% malbec från Vista Flores i Uco Valley, Mendoza. Systembolagets artikelnummer 90440 och kostar 399 kr.

Till vardags ansvarar Daniel Pi för miljontals liter vin som chefsvinmakare hos Argentinas största vinproducent, Grupo Penaflor. Att producera enorma volymer vin betyder inte att man kan slarva med detaljerna, det straffar sig nästan alltid i slutändan. Det var kanske därför som Daniel bestämde sig för att tillsammans med sina barn Gonzalo och Daniella göra ett vin från grunden på sin fritid.

Resultatet blev Tres14 och Imperfecto, viner som görs helt för hand i liten kvantitet. Druvorna handplockas, pressas med handvevad press, och tappas sedan för hand ofiltrerat efter vinifiering i äggformade cementtankar och lagring i gamla franska ekfat.

Resultatet, ett  otroligt uttrycksfullt vin med en nyanserad komplexitet av mörka bär, blommor och örter. Vinet visar sig fortfarande från sin unga sida, och kan både avnjutas nu eller om 5-10 år. Utmärkt till kött och vilt, men även strålande till vegetariska rotfruktsgrytor och gratänger.

Artikelnummer 90440 | Alk 14,5% | Pris 399 kr | Vol 75 cl

Nytt från Plantations vintageserie – femte stoppet blir Trinidad7.5.2021 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Plantation är en av världens mest berömda och hyllade romproducenter. Den 11 maj är det äntligen dags för ett nytt släpp från deras vintageserie, där de delar med sig av romupplevelser från särskilt intressanta destillerier. Efter nedslag på Jamaica, Barbados, Fijiöarna och Peru är det nu dags att upptäcka fantastiska Trinidad. Plantation Vintage Trinidad 2009 har artikelnummer 40944 och kostar 699 kronor. Endast 474 flaskor släpps på den svenska marknaden.

Plantation fortsätter att utforska romvärlden med Plantation Vintage Peru 200620.4.2021 08:50:00 CEST | Pressmeddelande

Plantation är en av världens mest berömda och hyllade romproducenter. 27 april är det äntligen dags för ett nytt släpp från deras vintageserie, där de delar med sig av romupplevelser från särskilt intressanta destillerier. Efter nedslag på Jamaica, Barbados och Fijiöarna är det nu dags att upptäcka ett avlägset hörn på världens romkarta: Peru. Plantation Vintage Peru 2006 lanseras den 27 april, har artikelnummer 40939 och kostar 799 kronor. Endast 426 flaskor släpps på den svenska marknaden.

El Esteco Old Vines Criolla 2019 - hantverksvin av bortglömd druva31.3.2021 12:00:07 CEST | Pressmeddelande

Den 7 april lanseras El Esteco Old Vines Criolla 2019 i Systembolagets tillfälliga sortiment. Ett ovanligt roligt vin på den nästintill bortglömda druvan criolla. Dessutom på vinrankor som är mer än 60 år gamla. Vinet har fått jäsa naturligt på cementtank och buteljerades ofiltrerat. Resultatet är ett rödvin som är så elegant och lätt att Argentinas vininstitut INV envisas med att klassificera det som rosé. Det här hantverksvinet kostar 199 kr och har artikelnummer 93265.

Lagringsfavoriten Tahbilk Museum Marsanne i Systembolagets tillfälliga sortiment10.3.2021 09:52:46 CET | Pressmeddelande

Den 16 mars släpps Tahbilk Museum Marsanne 2014 i Systembolagets exklusiva tillfälliga sortiment. Det här är ett av våra bästa exempel på att det inte bara är dyra viner som utvecklas fint när de lagras. Den strålande årgången 2014 är redan lagrad hos producenten, men du kan naturligtvis spara det ännu längre. Artikelnummer på Systembolaget 95291 och kostar 159 kronor.

Spring Wine & Spirits lanserar nu Barefoot Wine Seltzer; Strawberry Guava i Sverige!5.3.2021 09:23:05 CET | Pressmeddelande

Fenomenet Hard Seltzer har tagit världen med storm och nu kommer äntligen Wine Seltzer till Sverige. Fördelarna kring den nya dryckestrenden är flera: Wine Seltzer har en låg alkoholhalt på 4 %, är glutenfri och innehåller endast 70 kcal per 250 ml. Det gör Barefoot Wine Seltzer till ett friskt och fräscht alternativ till öl och cider. Barefoot Wine Seltzer Strawberry & Guava har artikelnummer 50585 och kostar 19,90 kr exklusive pant 1 kr per burk. Produkten har säljstart den 8 mars och säljs i fyrpack.