Räkna ut bostadsbolagets framtida mobilitet med några klick

Med Allmännyttans mobilitetskalkylator kan bostadsbolag få en snabb överblick av hur deras ekonomi kring parkering ser ut, bilarnas klimatpåverkan och en alternativ lösning som bygger på att man delar på mobiliteten via olika klimatsmarta lösningar.
Carl Ståhle, projektledare för Allmännyttans mobilitetsprojekt. Foto: Per Myrehed

Enbart i allmännyttan finns cirka 650 000 parkeringsplatser som i snitt kostar bostadsföretaget ungefär tre gånger så mycket som intäkten. Mellanskillnaden subventioneras ofta av hyran, oavsett om de boende nyttjar en parkering eller inte. Detta samtidigt som bilarna står stilla cirka 95 procent av tiden och ändå står transporter till och från boendet för mer än 80 procent av hyresgästernas klimatavtryck kopplat till bostaden.

– Det här är varken ekonomiskt, ekologiskt eller socialt hållbart. Genom att erbjuda en palett av mobilitetslösningar kan bostadsföretagen därmed bidra till att minska hyresgästernas klimatavtryck, säger Carl Ståhle, projektledare för Allmännyttans mobilitetsprojekt.

Läs hela nyheten på sverigesallmannytta.se.

Testa mobilitetskalkylatorn.

Läs debattartikel i Dagens Samhälle.

Carl Ståhle, projektledare för Allmännyttans mobilitetsprojekt, 08406 56 32,
carl.stahle@sverigesallmannytta.se

Ulrika Lamberth, pressansvarig, Sveriges Allmännytta, 08406 55 25, ulrika.lamberth@sverigesallmannytta.se

Sveriges Allmännytta är bransch- och intresseorganisationen för 320 allmännyttiga kommunala och privata bostadsföretag som bygger och förvaltar hyresbostäder för alla i hela landet. Tillsammans har de över 975 000 hyresbostäder

Nytt avtal ska starta en energirevolution i Sverige18.3.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Sveriges Allmännytta och ViaEuropa initierar samarbete för att påskynda den gröna omställningen I en strävan efter att leda vägen för den gröna omställningen i Europa och globalt, har Sveriges Allmännytta och ViaEuropa tagit sig an utmaningen att snabba på övergången till ett mer hållbart energisystem. Deras gemensamma mål är att främja energigemenskaper som en kraftfull drivkraft för förändring.

Slutrapport: Energieffektivisering - så dyrt blir det14.2.2024 12:00:00 CET | Pressmeddelande

Sveriges Allmännytta, presenterar idag en viktig slutrapport som belyser den kritiska frågan om energieffektivisering i byggnader. Byggnader står för en betydande del av energianvändningen och bidrar därigenom till klimatförändringen. För att adressera detta har EU nyligen omarbetat direktivet om byggnaders energiprestanda (EPBD), vilket syftar till att främja energirenoveringar och övergången till förnybar eller fossilfri energi.

Nu öppnar vi för dialog om våra nya Kombohus7.2.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Byggandet har gått i stå men det finns fortfarande efterfrågan på prisvärda bostäder – inte minst lägenheter i småhus. Sveriges Allmännytta förbereder därför upphandlingen av nya Kombohus Småhus. – Vi vill öppna en dialog med branschen om hur de nya Kombohusen ska se ut och hur de kan byggas för att på bästa sätt bidra till fler goda bostäder, säger Sofia Hansdotter, fastighetsutvecklingsexpert på Sveriges Allmännytta.