Räkna ut bostadsbolagets framtida mobilitet med några klick

Med Allmännyttans mobilitetskalkylator kan bostadsbolag få en snabb överblick av hur deras ekonomi kring parkering ser ut, bilarnas klimatpåverkan och en alternativ lösning som bygger på att man delar på mobiliteten via olika klimatsmarta lösningar.

Carl Ståhle, projektledare för Allmännyttans mobilitetsprojekt. Foto: Per Myrehed

Enbart i allmännyttan finns cirka 650 000 parkeringsplatser som i snitt kostar bostadsföretaget ungefär tre gånger så mycket som intäkten. Mellanskillnaden subventioneras ofta av hyran, oavsett om de boende nyttjar en parkering eller inte. Detta samtidigt som bilarna står stilla cirka 95 procent av tiden och ändå står transporter till och från boendet för mer än 80 procent av hyresgästernas klimatavtryck kopplat till bostaden.

– Det här är varken ekonomiskt, ekologiskt eller socialt hållbart. Genom att erbjuda en palett av mobilitetslösningar kan bostadsföretagen därmed bidra till att minska hyresgästernas klimatavtryck, säger Carl Ståhle, projektledare för Allmännyttans mobilitetsprojekt.

Läs hela nyheten på sverigesallmannytta.se.

Testa mobilitetskalkylatorn.

Läs debattartikel i Dagens Samhälle.

Carl Ståhle, projektledare för Allmännyttans mobilitetsprojekt, 08406 56 32,
carl.stahle@sverigesallmannytta.se

Ulrika Lamberth, pressansvarig, Sveriges Allmännytta, 08406 55 25, ulrika.lamberth@sverigesallmannytta.se

Sveriges Allmännytta är bransch- och intresseorganisationen för 318 allmännyttiga kommunala och privata bostadsföretag som bygger och förvaltar hyresbostäder för alla i hela landet. Tillsammans har de över 945 000 hyresbostäder