Räntehöjningsfasen är över vid årsskiftet

Världsekonomin bromsar in, hushållens realinkomster minskar, företagens marginaler krymper och skuldsättningen är hög. I det läget riskerar Riksbankens planerade räntehöjningar att leda till en tvärnit i den svenska ekonomin. Därför avslutas höjningsfasen redan vid årsskiftet då Riksbankens styrränta nått 1,25 procent. Det skriver Fastighetsägarna i sin senaste konjunkturrapport.

Innan Ryssland invaderade Ukraina räknade centralbanker och marknadsbedömare med att den höga inflationen var ett snabbt övergående fenomen orsakat av leverans- och produktionsproblem under pandemin. När pandemin väl lagt sig skulle saker och ting återgå till det normala. Någon omvärdering av penningpolitiken behövdes inte. Riksbanken utlovade nollränta till 2024.

– Med den brutala invasionen förändrades förutsättningarna. Både Ryssland och Ukraina är betydande exportörer av viktiga insatsvaror och livsmedel. Kriget har därför haft stor påverkan på den globala ekonomin. Problemen har förvärrats av omfattande nedstängningarna i Kina i syfte att stoppa spridningen av omikron, säger Fastighetsägarnas chefekonom Tomas Ernhagen.

Tidigare prisuppgångar på energi och livsmedel förstärks och sprids vidare i ekonomin då företag försöker övervältra höga kostnader på kunderna. För att säkra förtroendet för penningpolitiken har flera centralbanker, inklusive den svenska, höjt sina räntor och aviserat ganska kraftiga höjningar framöver. Riksbanken räknar med att höja räntan till 1 procent i år och vidare till knappt 2 procent under 2024.

– Vi tror att Riksbanken får svårt att följa sin egen räntebana. Det kommer att bli för tufft för den svenska ekonomin. Vi ser redan tecken på att en snabb försvagning är på väg. Både hushållen och företagen pressas av höga kostnader. Höjda räntor får därför stort genomslag, inte minst på bolånetagarna där många lånar med kort bindningstid, säger Tomas Ernhagen.

Den höga inflationen biter sig dock fast ett tag till. För att tydliggöra att inflationshotet tas på allvar räknar Fastighetsägarna med att Riksbanken höjer räntan till 0,75 procent i juni. Därefter följer ytterligare två 25-punktershöjningar under hösten. Vid årsskiftet ligger räntan på 1,25 procent. Där stannar den för den här gången.

– Då räknar vi med att penningpolitiken haft avsedd effekt på de räntekänsliga hushållen och företagen. Konsumtionen och investeringarna har minskat och inflationen har fallit tillbaka. I så fall tror vi på en mjuklandning av ekonomin där BNP ökar med cirka 2 procent 2022 och 2023. Om Riksbanken hårdare fram riskerar vi att tvärnita den svenska ekonomin, säger Tomas Ernhagen.

2021 ett viktigt återhämtningsår för landets stadskärnor4.10.2022 11:00:00 CEST | Pressmeddelande

Omsättningen ökade med 10 procent i stadskärnorna under 2021. Fyra av fem besökare kom tillbaka efter pandemin. Allra mest ökade omsättningen i storstäderna. Småstäderna ökade minst, men är samtidigt den enda stadskärnegrupp som är uppe i en omsättning som är högre än före pandemin. Detta visar årets rapport Cityindex Sverige, ett samarbete mellan Fastighetsägarna och HUI Research.

Större hyresjusteringar nödvändiga för att möta de ökade kostnaderna3.10.2022 15:00:00 CEST | Pressmeddelande

De årliga hyresförhandlingarna för 2023 års allmänna hyresjusteringar inleds nu runt om i landet. Kraftigt ökade räntor och förvaltningskostnader slår hårt mot fastighetsbranschen vilket avspeglas i Fastighetsägarna MittNords yrkanden. "För att fastighetsföretagen ska kunna hantera de kraftigt ökade kostnaderna behövs betydligt större hyresjusteringar 2023", säger Lisa Hjelm, näringspolitisk chef på Fastighetsägarna MittNord.