Räntor och inflation slår mot e-handlarnas framtidstro
Just nu befinner vi oss i en tuff tid för svensk e-handel. I Sveas senaste e-handelsindikator, som besvarats av 624 e-handlare, har 63 procent upplevt en svag eller utebliven tillväxt de senaste tre månaderna. Ungefär lika många förväntar sig samma utfall för de kommande tre månaderna och endast 24 procent tror på en stark tillväxt.
Räntehöjningar, inflation och försämrad ekonomi är det som majoriteten av e-handlarna tror kommer påverka försäljningen negativt i år. Även det pågående kriget i Ukraina beräknas ha en negativ effekt på tillväxten enligt nära var tredje e-handlare. Men det finns också många som trots oroliga omvärldsfaktorer har en positiv framtidstro. Över hälften av e-handlarna tror nämligen att försäljningen i deras e-butik kommer vara ungefär samma eller till och med bättre än under fjolårets julhandel.
– E-handlarna är nu i ett annat läge än under pandemin då utmaningarna handlade om lagerhållning och logistik. I år påverkas e-handeln av sämre ekonomi hos de svenska hushållen, samtidigt som allt fler handlar i fysisk butik. Nu blir det därför viktigt att se över hur man kan förbättra kundupplevelsen. Vi ser också att många e-handlare inför julen kommer öka marknadsföringen via kampanjer och erbjudanden, säger Emma Lindgren, expert på digital konsumtion på Svea Bank.
E-handlarnas förväntan stämmer överens med vad konsumenterna själva uppger.
– Konsumentkompassen Q4 visar att svenskarnas köpkraft minskar rejält framöver. Det är en dyster utveckling som i högsta grad kommer påverka handeln. Att slå fjolårets resultat blir tufft, en nyckel för att lyckas är att sätta sig in i konsumentens situation när man utformar sina erbjudanden och kampanjer, säger Oscar Hagman, ansvarig för Prisjakt Insights.
Så förbereder sig e-handlare inför julhandeln
Drygt hälften av e-handlarna uppger att deras försäljning stiger under julhandeln jämfört med resten av året. För att förbereda sig inför de kommande månaderna kommer man framförallt utöka marknadsföringen och lansera nya kampanjer och erbjudanden. Många kommer även erbjuda nya eller säsongsbaserade produkter samt sökoptimera sin e-butik.
I undersökningen spår e-handlarna även att livsmedel är den e-handelsbransch som kommer gå bäst under årets julhandel. Mer än en femtedel av e-handlarna uppger detta. Därefter tror man på en stark försäljning för hemelektronik- och teknikbranschen.
Här är branscherna e-handlarna tror mest på under julen 2022:
1. Livsmedel |
21 % |
2. Hemelektronik/teknik |
20 % |
3. Barnartiklar/leksaker |
11 % |
4. Sport/fritid |
8 % |
5. Skönhet/hälsa |
7 % |
För ytterligare information, kontakta:
Emma Lindgren, Head of PR och expert på digital konsumtion, Svea Bank
070-752 32 90
emma.lindgren@svea.com
För mer information om Konsumentkompassen, kontakta:
Carl Lindholm, Head of PR, Prisjakt
073-544 46 64
carl.lindholm@prisjakt.nu
Om undersökningen:
Undersökningen har besvarats av 624 svenska e-handlare genom Svea Banks kundpanel. Panelen ombeds att besvara frågor där de får bedöma hur deras företag går just nu och hur de tror att det kommer att gå de kommande tre månaderna. Undersökningen genomfördes mellan den 22 september – 11 oktober 2022.
Bilaga
Hur upplever du att tillväxten har varit för din e-handel under de senaste tre månaderna (juli, augusti och september)
Mycket stark |
4,6% |
Stark |
16,8% |
Svag |
35,1% |
Ingen tillväxt |
28% |
Negativ tillväxt |
15,4% |
Hur tror du att tillväxten kommer att vara för din e-handel under de kommande tre månaderna (november, december och januari)?
Mycket stark |
5% |
Stark |
18,9% |
Svag |
42,3% |
Ingen tillväxt |
21,5% |
Negativ tillväxt |
12,3% |
Vad av följande tror du kommer att påverka tillväxten för din e-handel mest negativt under kommande månader (november, december och januari)?
Försämrad ekonomi för Sveriges hushåll |
69,7% |
Räntehöjningar och inflation |
59,1% |
Kriget i Ukraina |
29,2% |
Hård konkurrens på marknaden |
21,3% |
Låg efterfrågan för produkt/tjänst |
14,6% |
Problem med logistik och leverans |
12% |
Problem med lagerhållning |
8,7% |
Ineffektiv/ingen marknadsföring |
8,7% |
Politiska beslut (ex. export-och importavgifter) |
8% |
Dålig utformning/design av sajten |
3,4% |
Bristande betalningslösningar |
1,8% |
Bristande kundservice |
0,5% |
Annat |
5,6% |
Ingenting |
2,7% |
Vet ej |
1,9% |
Hur tror du att försäljningen i din e-butik kommer att bli under årets julhandel jämfört med fjolårets?
Mycket bättre än fjolåret |
3,2% |
Bättre än fjolåret |
12,8% |
Ungefär samma som fjolåret |
39,7% |
Sämre än fjolåret |
23,1% |
Mycket sämre än fjolåret |
6,4% |
Vet ej |
8,5% |
Hade ingen försäljning under fjolåret |
6,3% |
Tror du att försäljningen under årets julhandel kommer bli bättre än förra årets försäljning under samma period?
Ja, i mycket stor utsträckning |
2,6% |
Ja, i stor utsträckning |
5,8% |
Ja, i viss utsträckning |
18,1% |
Nej |
61,4% |
Vet ej |
12,2% |
Vad kommer du göra för att förbereda din e-handel inför de kommande tre månaderna (november, december och januari)?
Nya kampanjer och/eller erbjudanden |
43,8% |
Utöka marknadsföringen |
39,7% |
Erbjuda nya eller säsongsbaserade produkter |
24,8% |
Sökordsoptimera min e-butik |
22,8% |
Utöka lagerhållningen |
13,9% |
Minska lagerhållningen |
11,5% |
Erbjuda utökad kundservice |
6,6% |
Förbättra logistik och leveransmöjligheter |
6,4% |
Förbättra returhanteringen |
1,3% |
Annat |
7,1% |
Ingenting |
15,5% |
Vet ej |
4,2% |
Vilken bransch tror du kommer gå bäst under årets julhandel?
Livsmedel |
21,5% |
Hemelektronik/teknik |
19,6% |
Barnartiklar/leksaker |
11,4% |
Sport/fritid |
8,2% |
Skönhet/hälsa |
6,9% |
Kläder/skor |
6,6% |
Heminredning |
4,8% |
Böcker/media |
4% |
Läkemedel |
3% |
Tjänster |
2,1% |
Fordon/reservdelar |
1,3% |
Byggvaror/trädgård |
1% |
Annan |
9,8% |
Hur mycket stiger din försäljning under julhandeln jämfört med resten av året?
1–10 procent |
17,8% |
11–20 procent |
14,7% |
21–30 procent |
10,3% |
31–40 procent |
5,6% |
41–50 procent |
3,2% |
51–100 procent |
2,6% |
Över 100 procent |
2,1% |
Försäljningen ligger på samma nivå |
27,1% |
Försäljningen minskar |
16,7% |
Nyckelord
Kontakter
Emma LindgrenHead of PR och expert på digital konsumtion
Tel:070-752 32 90emma.lindgren@svea.comBilder
Dokument
Om
Svea Bank AB (publ) är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa.
Följ Svea Bank AB (publ)
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)
Resultatet av e-handlarnas hållbarhetsarbete: Starkare varumärke och nöjdare kunder18.4.2024 10:21:09 CEST | Pressmeddelande
Hållbarhetsarbete är en tydlig vattendelare bland Sveriges e-handlare. Det framkommer i Sveas undersökning E-handelsläget. 44 procent svarar att de arbetar aktivt med att förbättra hållbarheten i sin verksamhet – något som resulterat i många positiva effekter. Samtidigt svarar 42 procent att de inte gör något alls för att e-handeln ska bli mer hållbar.
Ny undersökning från Svea Bank: Årets skatteåterbäring – viktigare än på länge16.4.2024 08:35:42 CEST | Pressmeddelande
Mer än var tredje svensk (36 %) har haft ekonomiska utmaningar det senaste året. Särskilt svårt har det varit för unga. Det visar en ny undersökning som Svea låtit Novus genomföra. Att ekonomin är ansträngd avspeglas också i hur svenskarna spenderar pengarna de får tillbaka på skatten. Fler i år använder pengarna till hushållsutgifter och mat. Bland Sveriges 18–29-åringar planerar en femtedel att använda skatteåterbäringen till att dryga ut hushållskassan. En ökning med 54 procent mot föregående år.
Oförändrad ränta ger hopp bland Sveriges e-handlare4.4.2024 07:30:00 CEST | Pressmeddelande
Efter ett dystert 2023 ser svenska e-handlare ljusare på 2024. Det visar Svea Banks undersökning E-handelsläget, besvarad av 514 svenska e-handlare. Tre av fyra tror på tillväxt under årets första kvartal. Endast fem procent förutspår negativ tillväxt, vilket närmast är en halvering från samma period föregående år.
Betalrapporten Payments in the Nordics från Svea visar: Varannan svensk föredrar självbetjäningskassa11.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Digitalisering, pandemin och e-handelns framfart har förändrat konsumenters vanor och beteenden. Nya krav ställs nu på betalsätten i fysisk butik. Närmare varannan svensk, 49 procent, uppger att de föredrar att betala i en självbetjäningskassa. Men trots rekordhög popularitet bland kunder erbjuder bara en bråkdel av fysisk handel självscanning som betalsätt.
Young E-business of the Year 2024: nu är anmälan öppen för framtidens entreprenörer28.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Nu inleds årets Young E-business of the Year, där unga entreprenörer har chans att vinna 10 000 kronor till sin verksamhet. Tävlingen riktar sig till alla mellan 15–25 år som har en digital affärsidé de vill förverkliga.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum