Svea Bank AB (publ)

Räntor och inflation slår mot e-handlarnas framtidstro

Snart inleds en av årets mest intensiva shoppinghögtider och för många signalerar Black Week startskottet för julhandeln. Men i år är e-handlare försiktiga med sina förväntningar. Sex av tio spår en svag eller utebliven tillväxt under de kommande tre månaderna. Det visar nya e-handelsindikatorn från Svea Bank.

Just nu befinner vi oss i en tuff tid för svensk e-handel. I Sveas senaste e-handelsindikator, som besvarats av 624 e-handlare, har 63 procent upplevt en svag eller utebliven tillväxt de senaste tre månaderna. Ungefär lika många förväntar sig samma utfall för de kommande tre månaderna och endast 24 procent tror på en stark tillväxt.

Räntehöjningar, inflation och försämrad ekonomi är det som majoriteten av e-handlarna tror kommer påverka försäljningen negativt i år. Även det pågående kriget i Ukraina beräknas ha en negativ effekt på tillväxten enligt nära var tredje e-handlare. Men det finns också många som trots oroliga omvärldsfaktorer har en positiv framtidstro. Över hälften av e-handlarna tror nämligen att försäljningen i deras e-butik kommer vara ungefär samma eller till och med bättre än under fjolårets julhandel.

– E-handlarna är nu i ett annat läge än under pandemin då utmaningarna handlade om lagerhållning och logistik. I år påverkas e-handeln av sämre ekonomi hos de svenska hushållen, samtidigt som allt fler handlar i fysisk butik. Nu blir det därför viktigt att se över hur man kan förbättra kundupplevelsen. Vi ser också att många e-handlare inför julen kommer öka marknadsföringen via kampanjer och erbjudanden, säger Emma Lindgren, expert på digital konsumtion på Svea Bank.

E-handlarnas förväntan stämmer överens med vad konsumenterna själva uppger.

– Konsumentkompassen Q4 visar att svenskarnas köpkraft minskar rejält framöver. Det är en dyster utveckling som i högsta grad kommer påverka handeln. Att slå fjolårets resultat blir tufft, en nyckel för att lyckas är att sätta sig in i konsumentens situation när man utformar sina erbjudanden och kampanjer, säger Oscar Hagman, ansvarig för Prisjakt Insights.

Så förbereder sig e-handlare inför julhandeln
Drygt hälften av e-handlarna uppger att deras försäljning stiger under julhandeln jämfört med resten av året. För att förbereda sig inför de kommande månaderna kommer man framförallt utöka marknadsföringen och lansera nya kampanjer och erbjudanden. Många kommer även erbjuda nya eller säsongsbaserade produkter samt sökoptimera sin e-butik.

I undersökningen spår e-handlarna även att livsmedel är den e-handelsbransch som kommer gå bäst under årets julhandel. Mer än en femtedel av e-handlarna uppger detta. Därefter tror man på en stark försäljning för hemelektronik- och teknikbranschen.

Här är branscherna e-handlarna tror mest på under julen 2022:

1. Livsmedel

2. Hemelektronik/teknik

3. Barnartiklar/leksaker

4. Sport/fritid

5. Skönhet/hälsa

För ytterligare information, kontakta:
Emma Lindgren, Head of PR och expert på digital konsumtion, Svea Bank
emma.lindgren@svea.com

För mer information om Konsumentkompassen, kontakta:
Carl Lindholm, Head of PR, Prisjakt
carl.lindholm@prisjakt.nu

Om undersökningen:
Undersökningen har besvarats av 624 svenska e-handlare genom Svea Banks kundpanel. Panelen ombeds att besvara frågor där de får bedöma hur deras företag går just nu och hur de tror att det kommer att gå de kommande tre månaderna. Undersökningen genomfördes mellan den 22 september – 11 oktober 2022.

Bilaga

Hur upplever du att tillväxten har varit för din e-handel under de senaste tre månaderna (juli, augusti och september)

Mycket stark

4,6%

Stark

16,8%

Svag

35,1%

Ingen tillväxt

Negativ tillväxt

15,4%

Hur tror du att tillväxten kommer att vara för din e-handel under de kommande tre månaderna (november, december och januari)?

Mycket stark

Stark

18,9%

Svag

42,3%

Ingen tillväxt

21,5%

Negativ tillväxt

12,3%

Vad av följande tror du kommer att påverka tillväxten för din e-handel mest negativt under kommande månader (november, december och januari)?

Försämrad ekonomi för Sveriges hushåll

69,7%

Räntehöjningar och inflation

59,1%

Kriget i Ukraina

29,2%

Hård konkurrens på marknaden

21,3%

Låg efterfrågan för produkt/tjänst

14,6%

Problem med logistik och leverans

Problem med lagerhållning

8,7%

Ineffektiv/ingen marknadsföring

8,7%

Politiska beslut (ex. export-och importavgifter)

Dålig utformning/design av sajten

3,4%

Bristande betalningslösningar

1,8%

Bristande kundservice

0,5%

Annat

5,6%

Ingenting

2,7%

1,9%

Hur tror du att försäljningen i din e-butik kommer att bli under årets julhandel jämfört med fjolårets?

Mycket bättre än fjolåret

3,2%

Bättre än fjolåret

12,8%

Ungefär samma som fjolåret

39,7%

Sämre än fjolåret

23,1%

Mycket sämre än fjolåret

6,4%

8,5%

Hade ingen försäljning under fjolåret

6,3%

Tror du att försäljningen under årets julhandel kommer bli bättre än förra årets försäljning under samma period?

Ja, i mycket stor utsträckning

2,6%

Ja, i stor utsträckning

5,8%

Ja, i viss utsträckning

18,1%

Nej

61,4%

12,2%

Vad kommer du göra för att förbereda din e-handel inför de kommande tre månaderna (november, december och januari)?

Nya kampanjer och/eller erbjudanden

43,8%

Utöka marknadsföringen

39,7%

Erbjuda nya eller säsongsbaserade produkter

24,8%

Sökordsoptimera min e-butik

22,8%

Utöka lagerhållningen

13,9%

Minska lagerhållningen

11,5%

Erbjuda utökad kundservice

6,6%

Förbättra logistik och leveransmöjligheter

6,4%

Förbättra returhanteringen

1,3%

Annat

7,1%

Ingenting

15,5%

4,2%

Vilken bransch tror du kommer gå bäst under årets julhandel?

Livsmedel

Byggvaror/trädgård

Annan

9,8%

Hur mycket stiger din försäljning under julhandeln jämfört med resten av året?

1–10 procent

17,8%

11–20 procent

14,7%

21–30 procent

10,3%

31–40 procent

5,6%

41–50 procent

3,2%

51–100 procent

2,6%

Över 100 procent

2,1%

Försäljningen ligger på samma nivå

27,1%

Försäljningen minskar

16,7%

Svea Bank AB (publ)

Svea Bank AB (publ) är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa.

Följ Svea Bank AB (publ)

Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)

Röda siffror för årets Black Friday-period28.11.2022 15:02:30 CET | Pressmeddelande

Black Friday började starkt men tappade på slutet av dagen. Även de andra längre perioderna i Black Week och Black November minskar i omsättning. Det konstateras när Prisjakt och Svea Bank summerar Sveriges största shoppinghögtid. Enligt Svea Bank minskade e-handelsförsäljningen under gårdagens Black Friday med 12 procent, medan Black Week minskade med 9,5 procent. Omsättningen under den längre perioden Black November har dock hittills haft ett mindre tapp än Black Week, vilket visar att butikerna i allt större utsträckning tidigarelägger sina kampanjer. Positivt för konsumenter är att fredagen fortsatt är den billigaste på året: Prisjakts statistik visar att rabatterna i genomsnitt var 21 procent.

Young E-business of the Year 2022: Här är årets vinnare i Sveas entreprenörstävling18.11.2022 15:38:24 CET | Pressmeddelande

Tävlingen Young E-business of the Year har nu anordnats av Svea Bank för sjätte året i rad, med syftet att uppmuntra unga att starta e-handel. Med ett stipendium på 10 000 kr får vinnaren hjälp att förverkliga sin affärsidé. Många spännande idéer har presenterats av ungdomar runtom i landet och av dessa har juryn utsett fem finalister. Vinnaren för i år är RiffLink.

Young E-business of the Year 2022: Nu startar tävlingen för unga entreprenörer9.9.2022 10:55:47 CEST | Pressmeddelande

Antalet e-butiker ökar ständigt och Sverige lyfts ofta fram som ett föregångsland för unga digitala entreprenörer. För att uppmuntra unga att starta e-handel har Svea Bank instiftat det årliga priset ”Young E-business of the Year”. Årets tävling startar den 12 september. Ungdomar mellan 15 och 25 år har då möjlighet att presentera sina e-handelsidéer för chansen att vinna 10 000 kronor.