Raoul Grünthal ny ordförande i Dramatens styrelse

Kulturdepartementet har utsett Raoul Grünthal till ny ordförande i Dramatens styrelse. Han efterträder Ulrika Årehed Kågström som efter årsstämman idag den 27 april avgår ur styrelsen. Mads Thygesen tillträder som ny styrelseledamot.

Raoul Grünthal. Foto: Linda Broström.

Raoul Grünthal har varit ledamot i styrelsen sedan 2017 men blir i och med årsstämman ny styrelseordförande. Han efterträder Ulrika Årehed Kågström, styrelseordförande sedan 2017, som avgår och blir styrelseordförande i Statens kulturråd. Tasso Stafilidis, ledamot sedan 2015, lämnar styrelsen.

Raoul Grünthal har studerat vid Handelshögskolan och Stockholms universitet. 1989 var han med och grundade Finanstidningen och blev som 23-åring chefredaktör där. Han har sedan bland annat varit vd och chefredaktör på Tidningarnas Telegrambyrå (TT), vd på Svenska Dagbladet och för Schibsted Sverige.

–Jag är mycket glad och hedrad över förtroendet att få kliva in som styrelseordförande för Dramaten och att få fortsätta vara med och utveckla nationalscenens viktiga uppdrag, säger Raoul Grünthal om att bli ordförande i Dramatens styrelse.

Mads Thygesen har en doktorsexamen i dramaturgi från universitetet i Århus i Danmark. Han har bland annat varit rektor for dramatikerutbildningen vid Århus Teater och Den danska Scenkonstskolan.

Dramatens styrelse

Raoul Grünthal, ordförande sedan 2022
Jesús Azpeitia Seron, ledamot sedan 2018
Maria Eka, ledamot sedan 2019
Aris Fioretos, ledamot sedan 2019
Angelica Hadzikostas, ledamot sedan 2020
Biljana Pehrsson, ledamot sedan 2017
Mads Thygesen, ledamot sedan 2022

Arbetstagarrepresentanter väljs vid Fackförbundet Scen & Film lokalavdelning 2:s årsmöte i maj.

Raoul Grünthal. Foto: Linda Broström.
Mads Thygesen. Foto: Morten Fauerby.

Dramaten Box 5037

Kungliga Dramatiska Teatern, mer känd som Dramaten, är Sveriges nationalscen. Teatern verkar utifrån ett uppdrag från regeringen, som bland annat innebär att teatern såväl ska förvalta teaterhistorien som arbeta för teaterkonstens utveckling. På Dramaten spelas således klassiker, nyskriven teater och teater för barn och ungdom. Teatern ägs till 100 procent av svenska staten. Vd är Maria Groop Russel och Mattias Andersson är teaterchef och konstnärlig ledare.

Teaterhuset vid Nybroplan är Dramatens hemvist sedan 1908 och rymmer fyra scener. Den största, Stora scenen, rymmer upp till 770 besökare. I direkt anslutning till huset vid Nybroplan, på Almlöfsgatan bakom, ligger Lilla scenen. Sedan 1997 har Dramaten också en scen på Elverket, på Linnégatan 69, som sedan hösten 2021 drivs tillsammans med Dansens Hus.

Guldägg till Dramatens interaktiva ljudpromenad med Krister Henriksson5.5.2022 22:55:03 CEST | Pressmeddelande

Ljudpromenaden Doktor Glas, en samproduktion mellan Dramaten, DVA Studio AB och produktionsbolaget TÅBB AB, har vunnit Guldägg i kategorin Årets audio. I ljudpromenaden får publiken återuppleva dramat när de går genom Stockholm och de platser romanen utspelar sig på. Det är Doktor Glas själv, gestaltad av Krister Henriksson, som leder lyssnaren mellan de olika stockholmsadresser där Söderbergs kärleks- och morddrama utspelar sig.