Rapport: Barn utsätts för sexualbrott i tidig ålder.

Idag släpper barnrättsorganisationen ECPAT rapporten “Allt som inte är ett ja är ett nej” som handlar om barns utsatthet för sexualbrott. Rapporten bygger på en unik, svensk undersökning där närmare 13 000 barn mellan 10-17 år har deltagit och berättat om sina erfarenheter av brottsutsatthet och vilka strategier de har för att skydda sig. Utsattheten för brott börjar tidigt. Många barn har utsatts för oönskade nakenbilder, hot och erbjudanden om att sälja bilder innan de nått tonåren.
Undersökning genomförd i barnens egna kanaler, Snapchat och Instagram stories, våren 2021.

Läs hela rapporten här

Rapporten i korthet:

• Majoriteten av flickorna i undersökningen har blivit utsatta för brott. De brottstyper ECPAT har undersökt är: få oönskade nakenbilder, bli hotad eller utpressad till att skicka nakenbilder, få nakenbilder spridda, bli erbjuden pengar för nakenbilder och att träffa personer för att ha fysisk sex mot ersättning.
  • Könsskillnaderna är stora och flickor utsätts för brott i högre grad än pojkar. Konsekvenserna blir ofta värre för flickor när exempelvis bilder sprids.
  • Vid sidan av att vuxna utsätter barn för sexualbrott visar undersökningen att det är vanligt att barn utsätts av andra barn.

80% av flickor mellan 10-13 år har fått oönskade nakenbilder

Ca 1500 av barnen som deltog i enkäten svarade också på fördjupande frågor om sin utsatthet för sexualbrott. Det visade sig att 80 % av flickorna i den yngsta åldersgruppen, 10-13 år, hade fått oönskade nakenbilder, vilket är oväntat många. I samma grupp hade 46% blivit erbjudna pengar för nakenbilder.

- I vår undersökning kan vi se att barn så unga som 10 år får oönskade nakenbilder och lär sig leva med det i sin vardag. Det är inte rimligt att barn vid tidig ålder ska vänja sig vid att utsättas för brott utan att ha stöd av vuxenvärlden, säger Anna Karin Hildingson Boqvist, generalsekreterare på ECPAT.

Undersökningen visar att barn skapar egna strategier för att hantera brottsutsattheten på nätet. Syftet är att hitta sätt att navigera bland de risker som finns på plattformar, spel och appar som är viktiga i deras sociala liv. De hanterar med andra ord alltifrån sociala kontakter, underhållning och relationer till grova sexualbrott i en och samma miljö. Det är tydligt att många barn också saknar kunskap om vad som är lagligt eller inte när det gäller vissa sexualbrott på nätet. Därför bör diskussionen om samtycke vidgas till frågor som till exempel delning och sparande av nakenbilder menar ECPAT.

Barn utsätter ofta andra barn

Att vuxna utsätter barn för sexualbrott är känt sedan tidigare men i rapporten framgår det också att det är vanligt att barn utsätts av andra barn. Här finns ofta en åldersskillnad där ett äldre barn utsätter ett yngre barn. Det kan också vara skolkamrater, vänner, partners och ex-partners som utsätter barnen vilket gör brotten än svårare för barn att hantera eftersom de känner den som utsätter dem.

-Det är tydligt att barn lägger ett stort ansvar för sin egen säkerhet på sig själva. Om de blir utsatta för ett brott skuldbelägger de sig själva. Just denna skuld och skam gör det svårt för barnet att berätta för omvärlden, därför är det vuxnas ansvar att lyfta bort ansvaret från brottsoffret, menar Anna Karin Hildingson Boqvist.

Vad kan vuxna göra om ett barn utsätts för ett sexualbrott?

• Var lugn och lyssna. Försök att lägga dina egna känslor och värderingar åt sidan. Låt barnet tala till punkt och avbryt inte. Var lugn, ge dig själv tid att tänka så att du kan ställa följdfrågor och be om förtydliganden.
  • Avlasta från skam och skuldbelägg inte. Barn känner ofta stor skam och klandrar sig själva när något har hänt. Ofta är de rädda för att föräldrar ska bli arga. Stötta barnet genom att vara lugn och närvarande. Döm inte eller reagera med ilska utan avlasta barnet från skammen. Det är aldrig barnets fel.
  • Anmäl olämpligt innehåll. På de flesta sidor, spel och plattformar finns sätt att anmäla/rapportera olämpligt innehåll och sexuellt kränkande kommentarer. Om en bild har spridits på olika sidor är det bra att hjälpa barnet att anmäla innehållet så att materialet kan tas ned.
  • Polisanmäl vid misstanke om brott. En polisanmälan kan både leda till att kränkningen utreds och till att andra barn i liknande situationer upptäcks och får hjälp. En förövare utsätter ofta flera barn samtidigt. Samla bevis genom att ta skärmdumpar, spara sms, e-post och chattar.
  • Kontakta ECPAT. ECPAT har stödlinjer för både barn och vuxna och kan hjälpa barn och unga att ta ner kränkande bilder som har spridits. Läs mer på https://dittecpat.se och https://ecpat.se/foraldrahjalpen/

Om rapporten:

“Allt som inte är ett ja är ett nej” bygger på 12 836 unika svar från barn mellan 10-17 år samt ca 4 000 fritextsvar. Enkäten genomfördes av ECPAT våren 2021 på Snapchat och Instagram stories.

Katja Sener, kommunikatör ECPAT Sverige
E-post: katja.sener@ecpat.se

Sophie Josephson, barnrättsrådgivare/projektledare ECPAT Sverige
E-post: sophie.josephson@ecpat.se

ECPAT Sverige är en barnrättsorganisation som arbetar mot sexuell exploatering av barn. Vi sprider kunskap om brottsligheten och förebygger att barn och unga inte utsätts. Vi arbetar med opinionsbildning och påverkansarbete mot makthavare och vi samarbetar med myndigheter, företag och andra organisationer. Vi driver tre operativa verksamheter: ECPAT Hotline, en anmälningssida för misstänkt sexuell exploatering av barn; Ditt ECPAT, en stödlinje för barn och unga och ECPAT Vuxenstöd, en stödlinje för föräldrar och andra viktiga vuxna.

Organiserad brottslighet bakom sexuell utpressning av barn i ekonomiskt syfte29.6.2023 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

ECPAT släpper idag rapporten ”Då tog ’hon’ en screen och allt började” som är en studie av sexuell utpressning av barn i ekonomiskt syfte. I rapporten beskriver ECPAT hur framför allt pojkar utsätts för en ny typ av sexualbrott där förövarens motiv primärt inte är sexuellt, utan i stället egen ekonomisk vinning. Förövarna manipulerar till sig nakenbilder och -filmer från pojkarna, inte sällan genom att utge sig för att vara en jämnårig flicka. Ofta tillhör de organiserad brottslighet och barnen är deras nya brottsoffer.

Ecpat beviljas viktigt stöd för kommunikationsprojekt för barn med funktionsnedsättningar21.6.2023 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Ecpat startar ett omfattande projekt för att utöka tillgängligheten av stöd för barn med bland annat intellektuella funktionsnedsättningar, en grupp som i högre grad än andra barn utsätts för sexuella övergrepp. Idag finns ingen digital stödverksamhet för denna grupp men tack vare ett treårigt stöd på drygt 12 500 000 kronor från Allmänna Arvsfonden kan Ecpat, i ett innovationsprojekt i nära samarbete med barn och unga, utveckla en sådan stödfunktion.

HBTQIA+-pojkars utsatthet för sexualbrott synliggörs i ny rapport från ECPAT21.3.2023 08:00:00 CET | Pressmeddelande

ECPAT släpper idag rapporten ”Consent is KEY” som handlar om brottsutsatthet bland barn och unga som identifierar sig som HBTQIA+. Tydligt är att pojkar som identifierar sig som HBTQIA+ i mycket större utsträckning än andra pojkar är utsatta för sexualbrott. Mer än fem gånger så många jämfört med barnen i referensgruppen uppger att de ”sålt sex”, det vill säga att en vuxen förövare utsatt dem för brottet ”utnyttjande av barn genom köp av sexuell handling”.

Flickor ”exposas” på nätet av andra barn1.2.2023 06:00:00 CET | Pressmeddelande

I dag släpper barnrättsorganisationen ECPAT rapporten ”Jag tittade bara, jag gjorde inget elakt” som handlar om barns utsatthet på så kallade exposekonton. Rapporten visar bland annat att en stor del av barnen som hängs ut på exposekonton är mycket unga, ibland i mellanstadieåldern. Många gånger är förövarna äldre barn, som förmått den utsatta att skicka nakenbilder eller filmer och sen sprider dem vidare i hens närhet.