Svea Ekonomi

Rapport från Svea visar: Företag haltar inom digital försäljning

Dela

I en tid när allt fler ärenden och inköp genomförs online ökar förväntningarna på företag att erbjuda digitala lösningar. Trots detta visar en rapport från Svea att B2B-företagen är fortsatt tveksamma till att digitalisera sin affär. Samtidigt uppger över hälften av företagarna att de spår en ökning av digital försäljning i branschen de närmsta tre åren.

Sveas rapport Digital försäljning till företag visar att enbart var tredje företag bedriver digital försäljning och bara 13 procent funderar på att implementera det. Majoriteten, 54 procent, svarar att det helt enkelt inte är aktuellt. Samtidigt menar 59 procent att företagskunder förväntar sig digitala försäljningslösningar i större utsträckning än vad de gjorde för tre år sedan.

– Digitaliseringen har inte enbart förändrat spelplanen för företag med försäljning mot privatkunder. Vi är mer digitala i alla aspekter av våra liv, därför ökar också kraven på B2B-företag. Företagarna själva vittnar även om detta, att det finns en ökad förväntad om digitala lösningar. Men omställningen går långsamt. Risken med att vänta är helt enkelt att bli omsprungen av nya flexibla aktörer som satsar på digital försäljning, säger Thomas Svensson, Partner Manager på Svea Ekonomi.

Den största anledningen till att företagen inte bedriver digital försäljning är för att de anser att det inte passar ens erbjudande, det uppger 57 procent. Fyra av tio svarar att det inte passar målgruppen.

– Det finns en utbredd osäkerhet kring om digital försäljning passar ens företag. Istället för att se hinder i den egna verksamheten bör man kartlägga behovet hos kunderna och hur en kan underlätta för dem. Oftast finns det något som kunderna önskar fanns tillgängligt digitalt, säger Thomas Svensson, Partner Manager på Svea Ekonomi.

 

För ytterligare information, kontakta:
Thomas Svensson, Partner Manager, Svea Ekonomi
Tel: 070-545 66 25
Mejl: thomas.svensson@svea.com
Läs hela rapporten Digital försäljning till företag


Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av Novus på uppdrag av Svea under perioden 30 mars till 28 april 2020. Totalt har 500 telefonintervjuer genomförts med vd:ar och marknads- och försäljningschefer som ansvarar för försäljning genom digitala kanaler. Endast företag med 10 eller fler anställda har ingått i undersökningen.

  

Bilaga

Sker någon del av er försäljning till andra företag digitalt t.ex. webbutik eller återförsäljarsida och liknande?

 

Totalt

Ja

32 %

Nej, men vi funderar på det

13 %

Nej, och det är inte aktuellt

54 %

Vet ej

1 %

Varför är det inte aktuellt för ert företag att starta digital försäljning?

 

Totalt

Digital försäljning passar inte vårt erbjudande

57 %

Digital försäljning passar inte vår målgrupp

42 %

Vi ser inget värde i digital försäljning

11 %

Vi saknar kompetens och\eller resurser

2 %

Annat

6 %

Vet ej

1 %

Upplever du att företagskunder förväntar sig digitala försäljningslösningar i större utsträckning idag än för 3 år sedan?

 

Totalt

Ja, absolut

44 %

Ja, kanske

15 %

Nej

38 %

Vet ej

3 %

Hur ser du på utvecklingen av den digitala försäljningen mot företagskunder de närmaste tre åren, när det gäller er verksamhet?

 

Totalt

Öka

54 %

Förbli oförändrad

44 %

Minska

0 %

Vet ej

2 %

 

Nyckelord

Bilder

Dokument

Om

Svea Ekonomi
Svea Ekonomi
Evenemangsgatan 31
169 81 Solna

Om Svea
Svea är en finansiell företagsgrupp med nära fyrtio års erfarenhet av att hjälpa företag med deras likviditet.
Med 2 000 anställda över hela Europa – från rådgivare och lånespecialister till utvecklare och designers, skapar vi administrativa och finansiella lösningar för små och stora företag i alla branscher. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa. Läs mer på svea.com.

Följ Svea Ekonomi

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svea Ekonomi

Ny rapport från Svea visar: Så kommer svenskarna nätshoppa efter pandemin10.6.2021 07:30:00 CEST | Pressmeddelande

I takt med att näthandeln ökar blir leveransalternativen också fler. Hämta hos ombud, gratis hemleverans och upphämtning i butik är leveranssätten som varit vanligast bland svenskarna under pandemin. Men hur kommer vi vilja näthandla framöver? Över hälften uppger att leverans till ombud och gratis hemleveranser kommer vara viktiga även i framtiden. Samtidigt tycker många unga att paketboxar kommer bli viktigare framöver. Det visar en ny undersökning från bank- och finansgruppen Svea.

Ny rapport från Svea visar: Företag satsar mer på privatpersoner än företagskunder1.6.2021 07:30:00 CEST | Pressmeddelande

Hur ser företagare på sina kunder? Och hur resonerar de kring att nå företag jämfört med privatpersoner? En rapport från bank- och finansgruppen Svea visar att hela 67 procent skulle satsa mer på marknadsföring om de sålde till privatkunder istället för företagskunder. Dessutom menar de att det är lättare att påverka och nå privatkunder jämfört med företagskunder.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum