Rapport från Svea visar: Företag haltar inom digital försäljning
Sveas rapport Digital försäljning till företag visar att enbart var tredje företag bedriver digital försäljning och bara 13 procent funderar på att implementera det. Majoriteten, 54 procent, svarar att det helt enkelt inte är aktuellt. Samtidigt menar 59 procent att företagskunder förväntar sig digitala försäljningslösningar i större utsträckning än vad de gjorde för tre år sedan.
– Digitaliseringen har inte enbart förändrat spelplanen för företag med försäljning mot privatkunder. Vi är mer digitala i alla aspekter av våra liv, därför ökar också kraven på B2B-företag. Företagarna själva vittnar även om detta, att det finns en ökad förväntad om digitala lösningar. Men omställningen går långsamt. Risken med att vänta är helt enkelt att bli omsprungen av nya flexibla aktörer som satsar på digital försäljning, säger Thomas Svensson, Partner Manager på Svea Ekonomi.
Den största anledningen till att företagen inte bedriver digital försäljning är för att de anser att det inte passar ens erbjudande, det uppger 57 procent. Fyra av tio svarar att det inte passar målgruppen.
– Det finns en utbredd osäkerhet kring om digital försäljning passar ens företag. Istället för att se hinder i den egna verksamheten bör man kartlägga behovet hos kunderna och hur en kan underlätta för dem. Oftast finns det något som kunderna önskar fanns tillgängligt digitalt, säger Thomas Svensson, Partner Manager på Svea Ekonomi.
För ytterligare information, kontakta:
Thomas Svensson, Partner Manager, Svea Ekonomi
Tel: 070-545 66 25
Mejl: thomas.svensson@svea.com
Läs hela rapporten Digital försäljning till företag
Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av Novus på uppdrag av Svea under perioden 30 mars till 28 april 2020. Totalt har 500 telefonintervjuer genomförts med vd:ar och marknads- och försäljningschefer som ansvarar för försäljning genom digitala kanaler. Endast företag med 10 eller fler anställda har ingått i undersökningen.
Bilaga
Sker någon del av er försäljning till andra företag digitalt t.ex. webbutik eller återförsäljarsida och liknande?
|
Totalt |
Ja |
32 % |
Nej, men vi funderar på det |
13 % |
Nej, och det är inte aktuellt |
54 % |
Vet ej |
1 % |
Varför är det inte aktuellt för ert företag att starta digital försäljning?
|
Totalt |
Digital försäljning passar inte vårt erbjudande |
57 % |
Digital försäljning passar inte vår målgrupp |
42 % |
Vi ser inget värde i digital försäljning |
11 % |
Vi saknar kompetens och\eller resurser |
2 % |
Annat |
6 % |
Vet ej |
1 % |
Upplever du att företagskunder förväntar sig digitala försäljningslösningar i större utsträckning idag än för 3 år sedan?
|
Totalt |
Ja, absolut |
44 % |
Ja, kanske |
15 % |
Nej |
38 % |
Vet ej |
3 % |
Hur ser du på utvecklingen av den digitala försäljningen mot företagskunder de närmaste tre åren, när det gäller er verksamhet?
|
Totalt |
Öka |
54 % |
Förbli oförändrad |
44 % |
Minska |
0 % |
Vet ej |
2 % |
Nyckelord
Bilder
Dokument
Om
Om Svea
Svea är en finansiell företagsgrupp med nära fyrtio års erfarenhet av att hjälpa företag med deras likviditet.
Med 2 000 anställda över hela Europa – från rådgivare och lånespecialister till utvecklare och designers, skapar vi administrativa och finansiella lösningar för små och stora företag i alla branscher. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa. Läs mer på svea.com.
Följ Svea Bank AB (publ)
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)
Betalrapporten Payments in the Nordics från Svea visar: Varannan svensk föredrar självbetjäningskassa11.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Digitalisering, pandemin och e-handelns framfart har förändrat konsumenters vanor och beteenden. Nya krav ställs nu på betalsätten i fysisk butik. Närmare varannan svensk, 49 procent, uppger att de föredrar att betala i en självbetjäningskassa. Men trots rekordhög popularitet bland kunder erbjuder bara en bråkdel av fysisk handel självscanning som betalsätt.
Young E-business of the Year 2024: nu är anmälan öppen för framtidens entreprenörer28.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Nu inleds årets Young E-business of the Year, där unga entreprenörer har chans att vinna 10 000 kronor till sin verksamhet. Tävlingen riktar sig till alla mellan 15–25 år som har en digital affärsidé de vill förverkliga.
Högsta domstolen ställer sig på Sveas sida14.2.2024 14:08:18 CET | Pressmeddelande
Konsumentombudsmannen (KO) inledde under år 2020 ett pilotmål mot Svea Bank i syfte att förbjuda debitering av förseningsavgifter vid konsumentkrediter. Patent- och marknadsöverdomstolen gick i april 2023 på KO:s linje. Svea överklagade till Högsta domstolen som idag meddelar att de undanröjer den tidigare domen och visar målet åter till den domstolen för fortsatt handläggning.
Ny rapport från Svea Bank visar: Tuffare ekonomi påverkar val av betalsätt i Norden25.1.2024 07:50:00 CET | Pressmeddelande
Inflation och högre räntor har tvingat nordiska konsumenter att anpassa sin vardag till ett nytt ekonomiskt läge. I Svea Banks årliga rapportserie Payments in the Nordics uppger en fjärdedel att detta i hög grad har påverkat deras val av betalningsmetod. Mest växer direktbetalning, vilket två av fem använder i högre utsträckning.
Svensk tillverkningsindustri tveksamma till AI12.1.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Intresset för artificiell intelligens fortsätter vara stort bland svenska bolag. Tillverkande företag ställer sig däremot mer avvaktande till tekniken. Svea Banks senaste undersökning visar att endast en av fyra företagare inom tillverkning överväger att integrera AI. Bristen på rätt kompetens anges som en av de främsta orsakerna.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum