Svea Bank AB (publ)

Rapport från Svea visar: Svenska företag skeptiska till AI

Dela
Det har talats om artificiell intelligens, AI, i decennier, men allt mer intensivt de senaste åren. Företag som var tidiga med AI kan idag visa hur det förändrat och utvecklat deras verksamhet. Trots det har en klar majoritet av svenska B2B-företag valt att inte nyttja tekniken. Varannan uppger nämligen att de inte ser någon nytta med AI.

För många har AI blivit en del av vardagslivet. Exempelvis när vi skriver sms, lyssnar på musik och letar vägbeskrivningar. Och möjligheterna är inte bara begränsade till konsumenternas beteende. Tekniken har på många sätt visat sig vara värdefull för företag med B2B-försäljning genom insikter som spetsar till erbjudandet och effektiviserar säljkedjan. I rapporten Digital försäljning till företag, där fler än 500 företag deltagit, har bank- och finansgruppen Svea undersökt B2B-företag och deras inställning till ny teknik i form av AI. Undersökningen visar att nästintill varannan svensk företagare inte ser någon nytta med AI. Dessutom har sju av tio inga planer på att nyttja tekniken. Rapporten visar även att endast sex procent uppger att deras företag redan använder AI.

– AI som teknik är relativt ny för näringslivet och det råder bevisligen stor okunskap kring vilken nytta det kan skapa. Tekniken ersätter inte säljpersonal eller andra anställda. Istället kan bolagen med teknikens hjälp lägga mindre tid på̊ repetitiva uppgifter och mer på att hitta nya kunder, skapa en djupare förståelse för sina utmaningar och sälja mer på befintliga kunder, säger Thomas Svensson, Partner manager och e-handelsexpert, Svea Ekonomi.

Positiva aspekter med AI

Trots en skeptisk inställning till AI är det ingen som tror att det bara är en övergående trend. Varannan tror nämligen att AI:ns funktion kan bidra till effektivare säljprocesser. Samtidigt som 36 procent av svenska företagare tror att de med hjälp av AI kan förbättra kundupplevelsen och därmed få nöjdare kunder.

– Det handlar inte om att hoppa på all ny teknik, utan att skapa sig förståelse om vilken potential AI har när den blir mer tillgänglig och anpassningsbar för fler branscher. Fler företag bör förbereda sig och prova olika möjligheter att utnyttja AI, avslutar Thomas Svensson, Partner manager och e-handelsexpert, Svea Ekonomi.

Ta del av rapporten i sin helhet

Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av Novus på uppdrag av Svea under perioden 23 maj till 11 juni 2019. Totalt har 501 telefonintervjuer genomförts med vd:ar och marknads- och försäljningschefer som ansvarar för försäljning genom digitala kanaler. Endast företag med 10 eller fler anställda har ingått i undersökningen.

 

Bilaga

 

Överväger ni att integrera AI-teknik i ert företag?

Totalt

Nej

69 %

Ja

18 %

Vi använder redan AI

6 %

Jag är inte bekant med AI

3 %

Vet ej

4 %

 

Varför överväger ni att inte integrera AI-teknik i ert företag?

 

Totalt

Vi ser ingen nytta med AI

47 %

Jag tror inte att det skulle bidra till ökad försäljning

11 %

Vi har inte den kompetens som krävs

10 %

Det verkar för krångligt

6 %

Det är för dyrt

5 %

Vi har inte tillräckligt med data för att det skulle vara värt investeringen

4 %

AI är bara en övergående trend

0 %

Annat

24 %

Vet inte

8 %

 

På vilka sätt tror du AI kan påverka din försäljning positivt?

 

Totalt

Effektivare säljprocesser

50 %

Nöjdare kunder

46 %

Effektivare marknadskampanjer (marknadsföring, reklam, kampanjer)

45 %

Kortare besluts- och köpprocesser för kunderna

36 %

Mer personlig/bättre kundupplevelse

35 %

Högre kundlojalitet

29 %

Jag tror inte att AI kan påverka företagets försäljning positivt

5 %

Vet inte

6 %

Kontakter

För ytterligare information, kontakta:
Patrik Widlund, CMO, Svea Ekonomi
070-529 42 00
patrik.widlund@svea.com

Bilder

Om

Svea Bank AB (publ)
Svea Bank AB (publ)
Evenemangsgatan 31
169 81 Solna

Om Svea
Svea är en finansiell företagsgrupp med trettio års erfarenhet av att hjälpa företag med deras likviditet. Med 2 000 anställda över hela Europa – från rådgivare och lånespecialister till utvecklare och designers, skapar vi administrativa och finansiella lösningar för små och stora företag i alla branscher. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa. Läs mer på svea.com.

Följ Svea Bank AB (publ)

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)

Betalrapporten Payments in the Nordics från Svea visar: Varannan svensk föredrar självbetjäningskassa11.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Digitalisering, pandemin och e-handelns framfart har förändrat konsumenters vanor och beteenden. Nya krav ställs nu på betalsätten i fysisk butik. Närmare varannan svensk, 49 procent, uppger att de föredrar att betala i en självbetjäningskassa. Men trots rekordhög popularitet bland kunder erbjuder bara en bråkdel av fysisk handel självscanning som betalsätt.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye