Rapport från Svea visar: Svenska företag skeptiska till AI
För många har AI blivit en del av vardagslivet. Exempelvis när vi skriver sms, lyssnar på musik och letar vägbeskrivningar. Och möjligheterna är inte bara begränsade till konsumenternas beteende. Tekniken har på många sätt visat sig vara värdefull för företag med B2B-försäljning genom insikter som spetsar till erbjudandet och effektiviserar säljkedjan. I rapporten Digital försäljning till företag, där fler än 500 företag deltagit, har bank- och finansgruppen Svea undersökt B2B-företag och deras inställning till ny teknik i form av AI. Undersökningen visar att nästintill varannan svensk företagare inte ser någon nytta med AI. Dessutom har sju av tio inga planer på att nyttja tekniken. Rapporten visar även att endast sex procent uppger att deras företag redan använder AI.
– AI som teknik är relativt ny för näringslivet och det råder bevisligen stor okunskap kring vilken nytta det kan skapa. Tekniken ersätter inte säljpersonal eller andra anställda. Istället kan bolagen med teknikens hjälp lägga mindre tid på̊ repetitiva uppgifter och mer på att hitta nya kunder, skapa en djupare förståelse för sina utmaningar och sälja mer på befintliga kunder, säger Thomas Svensson, Partner manager och e-handelsexpert, Svea Ekonomi.
Positiva aspekter med AI
Trots en skeptisk inställning till AI är det ingen som tror att det bara är en övergående trend. Varannan tror nämligen att AI:ns funktion kan bidra till effektivare säljprocesser. Samtidigt som 36 procent av svenska företagare tror att de med hjälp av AI kan förbättra kundupplevelsen och därmed få nöjdare kunder.
– Det handlar inte om att hoppa på all ny teknik, utan att skapa sig förståelse om vilken potential AI har när den blir mer tillgänglig och anpassningsbar för fler branscher. Fler företag bör förbereda sig och prova olika möjligheter att utnyttja AI, avslutar Thomas Svensson, Partner manager och e-handelsexpert, Svea Ekonomi.
Ta del av rapporten i sin helhet
Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av Novus på uppdrag av Svea under perioden 23 maj till 11 juni 2019. Totalt har 501 telefonintervjuer genomförts med vd:ar och marknads- och försäljningschefer som ansvarar för försäljning genom digitala kanaler. Endast företag med 10 eller fler anställda har ingått i undersökningen.
Bilaga
Överväger ni att integrera AI-teknik i ert företag?
Totalt |
|
Nej |
69 % |
Ja |
18 % |
Vi använder redan AI |
6 % |
Jag är inte bekant med AI |
3 % |
Vet ej |
4 % |
Varför överväger ni att inte integrera AI-teknik i ert företag?
|
Totalt |
Vi ser ingen nytta med AI |
47 % |
Jag tror inte att det skulle bidra till ökad försäljning |
11 % |
Vi har inte den kompetens som krävs |
10 % |
Det verkar för krångligt |
6 % |
Det är för dyrt |
5 % |
Vi har inte tillräckligt med data för att det skulle vara värt investeringen |
4 % |
AI är bara en övergående trend |
0 % |
Annat |
24 % |
Vet inte |
8 % |
På vilka sätt tror du AI kan påverka din försäljning positivt?
|
Totalt |
Effektivare säljprocesser |
50 % |
Nöjdare kunder |
46 % |
Effektivare marknadskampanjer (marknadsföring, reklam, kampanjer) |
45 % |
Kortare besluts- och köpprocesser för kunderna |
36 % |
Mer personlig/bättre kundupplevelse |
35 % |
Högre kundlojalitet |
29 % |
Jag tror inte att AI kan påverka företagets försäljning positivt |
5 % |
Vet inte |
6 % |
Kontakter
För ytterligare information, kontakta:
Patrik Widlund, CMO, Svea Ekonomi
070-529 42 00
patrik.widlund@svea.com
Bilder
Om
Om Svea
Svea är en finansiell företagsgrupp med trettio års erfarenhet av att hjälpa företag med deras likviditet. Med 2 000 anställda över hela Europa – från rådgivare och lånespecialister till utvecklare och designers, skapar vi administrativa och finansiella lösningar för små och stora företag i alla branscher. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa. Läs mer på svea.com.
Följ Svea Bank AB (publ)
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)
Betalrapporten Payments in the Nordics från Svea visar: Varannan svensk föredrar självbetjäningskassa11.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Digitalisering, pandemin och e-handelns framfart har förändrat konsumenters vanor och beteenden. Nya krav ställs nu på betalsätten i fysisk butik. Närmare varannan svensk, 49 procent, uppger att de föredrar att betala i en självbetjäningskassa. Men trots rekordhög popularitet bland kunder erbjuder bara en bråkdel av fysisk handel självscanning som betalsätt.
Young E-business of the Year 2024: nu är anmälan öppen för framtidens entreprenörer28.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Nu inleds årets Young E-business of the Year, där unga entreprenörer har chans att vinna 10 000 kronor till sin verksamhet. Tävlingen riktar sig till alla mellan 15–25 år som har en digital affärsidé de vill förverkliga.
Högsta domstolen ställer sig på Sveas sida14.2.2024 14:08:18 CET | Pressmeddelande
Konsumentombudsmannen (KO) inledde under år 2020 ett pilotmål mot Svea Bank i syfte att förbjuda debitering av förseningsavgifter vid konsumentkrediter. Patent- och marknadsöverdomstolen gick i april 2023 på KO:s linje. Svea överklagade till Högsta domstolen som idag meddelar att de undanröjer den tidigare domen och visar målet åter till den domstolen för fortsatt handläggning.
Ny rapport från Svea Bank visar: Tuffare ekonomi påverkar val av betalsätt i Norden25.1.2024 07:50:00 CET | Pressmeddelande
Inflation och högre räntor har tvingat nordiska konsumenter att anpassa sin vardag till ett nytt ekonomiskt läge. I Svea Banks årliga rapportserie Payments in the Nordics uppger en fjärdedel att detta i hög grad har påverkat deras val av betalningsmetod. Mest växer direktbetalning, vilket två av fem använder i högre utsträckning.
Svensk tillverkningsindustri tveksamma till AI12.1.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Intresset för artificiell intelligens fortsätter vara stort bland svenska bolag. Tillverkande företag ställer sig däremot mer avvaktande till tekniken. Svea Banks senaste undersökning visar att endast en av fyra företagare inom tillverkning överväger att integrera AI. Bristen på rätt kompetens anges som en av de främsta orsakerna.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum