Svea Ekonomi

Rapport från Svea visar: Svenska företag skeptiska till AI

Dela

Det har talats om artificiell intelligens, AI, i decennier, men allt mer intensivt de senaste åren. Företag som var tidiga med AI kan idag visa hur det förändrat och utvecklat deras verksamhet. Trots det har en klar majoritet av svenska B2B-företag valt att inte nyttja tekniken. Varannan uppger nämligen att de inte ser någon nytta med AI.

För många har AI blivit en del av vardagslivet. Exempelvis när vi skriver sms, lyssnar på musik och letar vägbeskrivningar. Och möjligheterna är inte bara begränsade till konsumenternas beteende. Tekniken har på många sätt visat sig vara värdefull för företag med B2B-försäljning genom insikter som spetsar till erbjudandet och effektiviserar säljkedjan. I rapporten Digital försäljning till företag, där fler än 500 företag deltagit, har bank- och finansgruppen Svea undersökt B2B-företag och deras inställning till ny teknik i form av AI. Undersökningen visar att nästintill varannan svensk företagare inte ser någon nytta med AI. Dessutom har sju av tio inga planer på att nyttja tekniken. Rapporten visar även att endast sex procent uppger att deras företag redan använder AI.

– AI som teknik är relativt ny för näringslivet och det råder bevisligen stor okunskap kring vilken nytta det kan skapa. Tekniken ersätter inte säljpersonal eller andra anställda. Istället kan bolagen med teknikens hjälp lägga mindre tid på̊ repetitiva uppgifter och mer på att hitta nya kunder, skapa en djupare förståelse för sina utmaningar och sälja mer på befintliga kunder, säger Thomas Svensson, Partner manager och e-handelsexpert, Svea Ekonomi.

Positiva aspekter med AI

Trots en skeptisk inställning till AI är det ingen som tror att det bara är en övergående trend. Varannan tror nämligen att AI:ns funktion kan bidra till effektivare säljprocesser. Samtidigt som 36 procent av svenska företagare tror att de med hjälp av AI kan förbättra kundupplevelsen och därmed få nöjdare kunder.

– Det handlar inte om att hoppa på all ny teknik, utan att skapa sig förståelse om vilken potential AI har när den blir mer tillgänglig och anpassningsbar för fler branscher. Fler företag bör förbereda sig och prova olika möjligheter att utnyttja AI, avslutar Thomas Svensson, Partner manager och e-handelsexpert, Svea Ekonomi.

Ta del av rapporten i sin helhet

Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av Novus på uppdrag av Svea under perioden 23 maj till 11 juni 2019. Totalt har 501 telefonintervjuer genomförts med vd:ar och marknads- och försäljningschefer som ansvarar för försäljning genom digitala kanaler. Endast företag med 10 eller fler anställda har ingått i undersökningen.

 

Bilaga

 

Överväger ni att integrera AI-teknik i ert företag?

Totalt

Nej

69 %

Ja

18 %

Vi använder redan AI

6 %

Jag är inte bekant med AI

3 %

Vet ej

4 %

 

Varför överväger ni att inte integrera AI-teknik i ert företag?

 

Totalt

Vi ser ingen nytta med AI

47 %

Jag tror inte att det skulle bidra till ökad försäljning

11 %

Vi har inte den kompetens som krävs

10 %

Det verkar för krångligt

6 %

Det är för dyrt

5 %

Vi har inte tillräckligt med data för att det skulle vara värt investeringen

4 %

AI är bara en övergående trend

0 %

Annat

24 %

Vet inte

8 %

 

På vilka sätt tror du AI kan påverka din försäljning positivt?

 

Totalt

Effektivare säljprocesser

50 %

Nöjdare kunder

46 %

Effektivare marknadskampanjer (marknadsföring, reklam, kampanjer)

45 %

Kortare besluts- och köpprocesser för kunderna

36 %

Mer personlig/bättre kundupplevelse

35 %

Högre kundlojalitet

29 %

Jag tror inte att AI kan påverka företagets försäljning positivt

5 %

Vet inte

6 %

Kontakter

För ytterligare information, kontakta:
Patrik Widlund, CMO, Svea Ekonomi
070-529 42 00
patrik.widlund@svea.com

Bilder

Om

Svea Ekonomi
Svea Ekonomi
Evenemangsgatan 31
169 81 Solna

Om Svea
Svea är en finansiell företagsgrupp med trettio års erfarenhet av att hjälpa företag med deras likviditet. Med 2 000 anställda över hela Europa – från rådgivare och lånespecialister till utvecklare och designers, skapar vi administrativa och finansiella lösningar för små och stora företag i alla branscher. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa. Läs mer på svea.com.

Följ Svea Ekonomi

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svea Ekonomi

Ny undersökning från Svea: Här är de viktigaste egenskaperna för att lyckas med företagandet4.12.2019 10:48:09 CETPressmeddelande

Längtan efter att bygga något eget är den vanligaste anledningen till att ett företag startas. Det visar en färsk undersökning från Novus på uppdrag av bank- och finansgruppen Svea. Men vilka egenskaper krävs för att tackla de utmaningar som egenföretagande innebär? Här listas de fem viktigaste för att lyckas med sin dröm, enligt företagare själva.

Ny rapport från Svea visar: B2B-företag på efterkälken inom e-handel25.10.2019 07:36:00 CESTPressmeddelande

Förväntningarna på e-handeln är fortsatt starka och de flesta kunder förväntar sig idag att kunna handla online. Och majoriteten av B2B-företagen tror att försäljning i digitala kanaler fortsättningsvis kommer öka. Det visar bank- och finansgruppen Sveas nya rapport om B2B-bolag och e-handel. Trots den väntade ökningen väljer vartannat företag bort digital försäljning.

Marknadsföring, digitalisering och försäljning: Kompetenserna som svenska företag saknar24.10.2019 12:58:39 CESTPressmeddelande

Sverige är ett framgångsrikt land vad gäller företagande. För att lyckas som entreprenör är det viktigast att ha kompetens inom sin egen produkt eller tjänst. Det uppger närmare fyra av tio företagare i bank- och finansgruppen Sveas senaste Novus-undersökning. Men för att ta verksamheten till nästa nivå krävs fler kompetenser än så. Den kompetens som flest företagare saknar för att kunna utveckla företaget är marknadsföring, men också försäljning och digitalisering.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum