Rapport: Kollektivtrafik ökar tillväxt och sysselsättning

Kollektivtrafiken är ett kraftfullt sätt att skapa bättre tillgänglighet för stora delar av befolkningen i Sverige, visar en ny rapport från branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik. Den ökade tillgängligheten har i sin tur värdefulla effekter på sysselsättningen, produktiviteten och tillväxten.

Rapporten har tagits fram av WSP på uppdrag av Svensk Kollektivtrafik. Den visar att om kollektivtrafiken tas bort skulle bruttolönerna i landet minska med 9 miljarder kr per år och 106 000 arbetstillfällen försvinna, utöver de som är anställda inom kollektivtrafiken. Kommunernas, landstingens och regionernas skatteintäkter skulle minska med nästan 3 miljarder kr varje år.

I rapporten pekar WSP ut en lång rad åtgärder som staten kan använda för att stimulera produktiviteten, tillväxten och sysselsättningen, bland annat:

• Ge de regionala tågtrafiken fler tåglägen
• Förbättra järnvägsunderhållet
• Bygg ut järnvägen där det finns trängsel på spåren
• Inför ett avståndsberoende och färdmedelsneutralt reseavdrag
• Inför ett nationellt biljettsystem för kollektivtrafiken

Även kommunerna kan bidra genom att minska restiden och öka punktligheten för bussresenärerna. Det behövs också fler kollektivtrafikkörfält, utbyggd signalprioritering och att gatuparkeringar tas bort.

- Regeringen och riksdagen måste använda kollektivtrafiken som verktyg för ökad tillväxt och sysselsättning, säger Helena Leufstadius, vd på Svensk Kollektivtrafik.
Genom att kollektivtrafiken gör det smidigt och billigt för många människor att nå många arbetsplatser vidgas deras arbetsmarknader. Det gör att det blir lättare för människor att hitta passande arbete och enklare för företag att rekrytera personal med rätt kompetens.

Hornsgatan 15, 1 tr

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Geofencing ökar säkerheten för gasbussar15.3.2019 15:51:24 CETPressmeddelande

Svensk Kollektivtrafik deltog idag på ett möte med infrastrukturminister Tomas Eneroth med anledning av gasbussolyckan som skedde i Stockholm, tillsammans med andra representanter från branschen. Svensk Kollektivtrafik ser mycket allvarligt på olyckan och anser att det är angeläget att en olycka av detta slag utreds och analyseras även ur ett systemperspektiv, inte minst för att upprätthålla resenärernas förtroende för kollektivtrafik som säker och pålitlig.