Rapport: Många svenskar har inte kollat ögonen på länge

Var femte svensk har inte gjort en synundersökning på över fem år. Det framkommer i nya rapporten Kolla ögonen som tar upp betydelsen av förebyggande ögonhälsa, som nu släpps av Synskadades Riksförbund (SRF) och Specsavers. Resultaten bygger på en undersökning gjord av Kantar Sifo.

Många svenskar har inte gjort en synundersökning på över fem år. Foto: Specsavers

Specsavers och Synskadades Riksförbund (SRF) har ett flerårigt samarbete för att tillsammans sträva efter att sprida information och kunskap om svensk ögonhälsovård, och nu släpper de gemensamt nya rapporten Kolla ögonen!

En avgörande faktor för att kunna upptäcka eventuella farliga förändringar i ögonen är att regelbundet göra en synundersökning. Men hur medveten är svensken om vikten av att då och då kolla ögonen? Det var en av utgångspunkterna för den undersökning som gjordes av Kantar Sifo på temat Ögonhälsa. Här är några av resultaten som presenteras i Kolla ögonen!:

En så stor andel som nästan var femte vuxen (18 procent) har inte gjort en synundersökning på över fem år och - sex procent svarade att de aldrig har gjort någon synundersökning alls.

– Att kolla sin syn regelbundet är något vi rekommenderar, det kan inte nog understrykas hur viktigt det är, säger Per Wictorsson, intressepolitisk chef på Synskadades Riksförbund.

Var fjärde (26 procent) svensk svarade dock att de faktiskt gjort en synundersökning hos en legitimerad optiker det senaste året, och ungefär lika många har gjort en för ett till två år sedan (25 procent).

Bara tre av tio (31 procent) uppger att de skulle vända dig till en optiker med ej akuta ögonproblem. Flest (48 procent) svenskar, skulle i första hand gå till en vårdcentral inom primärvården om de skulle få icke akuta besvär med sina ögon.

–Ögonsjukvården är lika ansträngd som många andra delar inom hälso- och sjukvården. Det är idag väldigt svårt att få tid på en ögonmottagning om man inte har fått en remiss från en annan sjukvårdsinstans. Här spelar optikerna i Sverige en jättestor roll, då de kan avgöra om du faktiskt är i behov av att träffa en ögonläkare eller inte. Det minskar belastningen avsevärt på våra ögonmottagningar och rätt patienter hamnar rätt i vårdkedjan, säger Erik Ryderberg, optiker och klinisk chef Specsavers.

Fakta/Undersökningen i rapporten Kolla ögonen!

Kantar Sifo ställde ett antal frågor till ett statistiskt säkerställt urval om 1064 personer som intervjuades via webben under perioden 21-24 maj 2021.

Ögonläkare ser optikerbesök som första steg vid besvär som inte är akuta6.9.2021 10:27:43 CEST | Pressmeddelande

En klar majoritet av svenskarna planerar att vända sig till ögonmottagningen på ett sjukhus eller till sin vårdcentral om de får problem med sina ögon även om besvären inte är akuta. Det visar en ny rapport från Specsavers och Synskadades Riksförbund. Nu vill optikerkedjan att legitimerade optiker används mer för att komma till rätta med den höga belastningen på ögonvården och får medhåll av ögonläkare.

Skydd mot ögonsjukdom - men 4 av 10 bär ej solglasögon13.7.2021 09:33:37 CEST | Pressmeddelande

Var femte svensk använder solglasögon för att vara snygg och cool, 4 procent för att matcha kläder och 3 procent för att inte bli igenkänd. Bara 12 procent använder solglasögon för att undvika ögonsjukdom. Men fyra av tio svenskar använder inte solglasögon alls under soliga dagar. Allt enligt en undersökning som gjorts av Kantar Sifo på uppdrag av Specsavers. – Att skydda dina ögon från solen med rätt solglasögon är lika viktigt som att använda solskyddsfaktor för huden. Det är viktigt att bära solglasögon med 100 procent UV-skydd, säger Caroline Schiller, optiker och produktchef på Specsavers.