Rapport: Nya rekommendationer för att lösa kompetensbristen inom tech

Ett av tre globala företag har svårt att hitta rätt IT- och datakompetens när de rekryterar. Kompetensbristen måste i framtiden mötas med intern rekrytering och kompetensutveckling, visar en ny rapport från Experis.

– Kompetensbristen när det gäller techtalanger fortsätter vara en stor utmaning för näringslivet. Därför är det viktigt att rekrytera efter potential och inte bara efter CV, vilket betyder ett ökat fokus på så kallade mjuka kompetenser – till exempel initiativförmåga och att kunna lära sig nytt. Mjuka färdigheter i kombination med ett gediget kompetensutvecklingsprogram kan mildra kompetensbristen, säger Michael Egnell, vd på Experis Sverige.

Rapporten The New Age of Tech Talent pekar på en fortsatt stor global kompetensbrist inom techbranschen. Det är framför allt cybersäkerhetsexperter, mjukvaru- och apputvecklare och it-projektledare som det råder brist på. I Sverige råder det även brist på databas- och nätverksexperter. Men det är inte bara de hårda kunskaperna utan också de mjuka förmågorna som är svåra att hitta.

– Mjuka kompetenser är svåra att avgöra i en intervju vilket gör att det kan vara lämpligt att använda sig av data från HR-avdelningen och till och med AI i rekryteringsprocessen. Kombinerat med befintliga data kan det visa en tydlig väg till hur företaget kan använda sig av intern kompetens för att brygga talanggapen som finns, säger Michael Egnell.

Det är framför allt ett större behov av digitaliseringsstrategier som har lett till en ökad efterfrågan på it-projektledare, visar rapporten. På frågan om vilka mjuka kompetenser som är svårast att hitta ges ett flertal svar, men det är främst pålitlighet, kreativitet och initiativtagande som saknas mest hos svenska rekryterare av techtalang.

Om rapporten
39 000 personer som arbetar med rekrytering i 40 länder har blivit tillfrågade. Dessutom har åtta globala experter inom tech och rekrytering deltagit i djupintervjuer.

Nyckelslutsatser

• Var modig: Företag måste vara djärvare och mer strukturerade i sina rekryterings- och medarbetarstrategier för att motverka kompetensbristen inom tech.
  • Öppna mitten: Företag bör kompetensutveckla medarbetare med ett par år i organisationen för att brygga gapen och möta framtida utmaningar.
  • Hitta gömd kompetens: Hitta nya talanger genom att rekrytera baserat på potential i stället för tidigare erfarenhet.
  • Lita på datastrategin: Använd befintliga data för att få bättre resultat inom rekrytering av rätt kompetenser, minskad personalomsättning och till HR-strategin.
  • Led med självförtroende: Låt företagskulturen och värderingarna guida er när ni ställer om till en ny verklighet på arbetsmarknaden.

Om Experis

Experis är världsledande inom IT kompetens, projektlösningar och managed services. I takt med att behovet av IT kompetens ökar, bistår vi våra kunder att utveckla sin IT-infrastruktur, applikationer, molntjänster och cybersäkerhet. Genom Experis Academy utbildar vi människor både i relevanta tekniska färdigheter och övriga avgörande ”mjuka” förmågor. Experis är tillsammans med Manpower, Jefferson Wells och Talent Solutions en del av ManpowerGroup koncernen. Läs mer på: www.experis.se.