Rapportlansering: Feminist och höger - så blir svensk arbetsmarknad jämställd

Måndagen den 19 oktober lanseras rapporten ”Feminist och höger – så blir svensk arbetsmarknad jämställd”. Författaren till rapporten är Sofia Andersson, tidigare vice riksordförande för Moderata Studenter.
I dag jobbar kvinnor oftare deltid och är föräldralediga i högre grad än män. Färre kvinnor än män är chefer och kvinnor äger och sparar dessutom mindre. Ekonomi är vår tids stora jämställdhetsutmaning. Staten eller politiken kan inte lösa alla jämställdhetsproblem, men genom vissa reformer kan staten vara en garant snarare än ett hinder för individuell frihet. Det behövs moderna lösningar för att öka jämställdheten på arbetsmarknaden. Rapporten Feminist och höger - så blir svensk arbetsmarknad jämställd fokuserar på just detta.

Rapportförfattaren Sofia Andersson är tidigare vice ordförande för Moderata Studenter med ett mångårigt engagemang i Moderata ungdomsförbundet. Sofia har även varit ordförande för Justitiapriset, advokatbranschens jämställdhetspris.

Måndagen den 19 oktober klockan 17:00 lanseras rapporten genom en livesändning via Moderata ungdomsförbundets Facebook. I samband med detta kommer även en paneldiskussion ske med en rad experter på området.
Efter lanseringen finns rapporten tillgänglig på Moderata ungdomsförbundets hemsida.

Sofia Andersson, rapportförfattare

Box 2080

Moderata Ungdomsförbundet är Sveriges största och viktigaste politiska ungdomsförbund med över 10 000 medlemmar. Moderata Ungdomsförbundets förbundsordförande heter Douglas Thor.