Rapportlansering: ”Från stagnation till renässans för basindustrier – vilken väg väljer Sverige”

Sedan finanskrisen har Sverige haft en svag utveckling i industrisektorn jämfört med andra västeuropeiska länder. Bland annat i Tyskland, Österrike och Finland har man återhämtat tappet i industriell produktion och ökat sin produktionsvolym – medan svensk basindustri har stagnerat.

På en pressträff presenterar forskaren och tekn.dr. Nima Sanandaji en ny rapport: ”Från stagnation till renässans för basindustrier – vilken väg väljer Sverige?”. I rapporten analyserar han olika scenarion för basindustrins framtida utveckling i Sverige samt samhällsvinsten med en förnyelse för svensk basindustri.

Några av frågeställningarna är:

• Hur skulle basindustrins utveckling i Sverige kunna se ut om den hade legat på samma nivå som i Tyskland, Österrike eller Finland?
  • Vad skulle detta betyda för jobben och välståndet i Sverige?
  • Vad krävs för att lyckas med industriell förnyelse?
  • Och vad är prislappen för industriell stagnation?

Tid: Onsdagen den 24 april, kl. 9.30-10.30

Plats: Industriarbetsgivarna, Storgatan 19
Näringslivets Hus, plan 4.
Lokal: Verket

Anmäl ert deltagande till Marina Lähteenmaa, kommunikationschef, tel. 072-247 50 33 eller e-post: marina.lahteenmaa@industriarbetsgivarna.se. Efter rapportpresentationen finns Per Hidesten, vd för Industriarbetsgivarna, tillgänglig för att svara på frågor.

Rapporten presenteras också i Riksdagen senare samma dag.

Om Industriarbetsgivarna

Industriarbetsgivarna är arbetsgivarorganisationen för stål-, metall-, gruv-, massa-, pappers-, sågverks-, byggnadsämnes- och buteljglasindustri samt svetsmekanisk industri. Industriarbetsgivarna företräder nära 1000 medlemsföretag med cirka 90 000 anställda.

Seminarium i Almedalen: Avtal20 – Renässans eller stagnation för basindustrin?1.7.2019 11:55:58 CESTPressinbjudan

Den svenska basindustrin är en av grundpelarna för det svenska välståndet. Den halkar efter, bland annat på grund av långa tillståndsprocesser, svårigheter att rekrytera rätt kompetens samt höga arbetskraftskostnader. Mellan åren 2005 till 2017 minskade produktionsvärdet med 7 procent. Vad skulle det betyda för jobben och välståndet om svensk basindustri kunde växa? Kan vi vända en stagnation till renässans och förnyelse? Och vad krävs för att lyckas med en industriell förnyelse?