Rassekollen avslöjar: Är Alla hjärtans dag-dejten ett svin eller en Valentin?

Inför Alla hjärtans dag har Teskedsorden tagit fram Rassekollen, en samling brännande frågor för singlar att ställa under sin dejt. Syftet är att snabbt ta reda på om man delar samma värderingar.

Rassekollen består av ett antal aktuella och samtidskommenterande frågor inom teman som rasism, homofobi, funkofobi och sexism. Teskedsordens förhoppning är att materialet ska hjälpa människor att snabbare ta reda på ifall man delar värdegrund med den man dejtar.

Frågor om värderingar och normer står ofta högt upp på agendan när det kommer till ungas val av partner och Rassekollen är ett roligt sätt att gå direkt till pudelns kärna.

– Avsikten med Rassekollen är inte att ringa in vem som är rasist och inte, självklart kan en vilja dejta någon som inte delar samma värderingar som en själv. Frågorna är menade att sätta ljus på viktiga värderingsladdade ämnen med förhoppning om dialog. Kanske kan de få någon att tänka ett extra varv kring sina egna värderingar, säger Lovisa Fhager Havdelin, generalsekreterare, Teskedsorden.

Rassekollen finns tillgänglig för nedladdning på teskedsorden.se/rassekollen.

För mer information, kontakta Lovisa Fhager Havdelin, generalsekreterare, Teskedsorden, lovisa.fhagerhavdelin@teskedsorden.se, 070 944 89 38.

Hälsingegatan 49

070 750 79 02http://www.teskedsorden.se

Teskedsorden är en svensk stiftelse som arbetar med mångfaldsfrågor genom kulturprojekt riktade till barn och ungdomar i skolan. Stiftelsen ändamål är att bidra till en öppen dialog och riva murar som förhindrar människor att ta del av samhället på grund av etnicitet, social ställning, kön, ålder, religion eller politisk inriktning. Teskedsorden är icke-vinstdrivande och finansieras genom stöd från företag, stiftelser och privatpersoner. Besök www.teskedsorden.se för mer information.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Sveriges främsta konstnärer lyfter penseln för mångfald25.2.2019 06:42:00 CETPressmeddelande

Snart kan konstverk från bland andra Ernst Billgren, Karin Mamma Andersson och Lars Lerin bli dina. På köpet bidrar du till arbetet för ett öppet Sverige där allas rättigheter respekteras, oavsett etnicitet, kön, sexualitet eller funktionalitet. Den 18 mars anordnar den ideella organisationen Teskedsorden en exklusiv konstauktion i samarbete med konstgalleriet CFHILL och Bar Brillo. Pengarna som samlas in går direkt till Teskedsordens arbete för mångfald och alla människors lika värde.